Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« på: juni 07, 2012, 09:46:03 am » |
|
Er det noen som har tips om E-godkjente snellebelter (trepunkt) som passer bak i 1302/1303/1300/1200 ? Kan belter fra Golf 1 eller 2 passe?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BP 73
Supermedlem
    
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand
|
 |
« Svar #1 på: juni 07, 2012, 11:51:35 am » |
|
har en 69mod 1300 som det sitter nytt ettermontert 3-punkt snellebelte på høyre side bak . denne skal hugges på sikt da den er rusten og uten papirer. beltet er til salgs. bilde kan sendes på mms. tlf 99599148
|
|
|
Loggført
|
69 vespa 50s 72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680 73 1303 s med 1835 71 notchback 2l type 4 78 singelkabiner pick up 2l type 4 70 mod 1300 kjørbar motortestbenk 11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion 04 Caddy 1,9 105hk tdi hentebil 09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager. tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #2 på: juni 07, 2012, 15:42:34 pm » |
|
Bilde er fint. Tlf: 91371610.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
T-bear
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Istad
|
 |
« Svar #3 på: juni 09, 2012, 00:14:51 am » |
|
Det er sikkert mange som passer, jeg tok mine fra en Suzuki Swift som jeg har stående. De passet perfekt, til og med skruene/gjengene var riktige. Tror disse beltene er noenlunde likedan i de fleste 80-talls japsebiler. Måtte borre hull til snellene, da jeg ikke fant noe hull til dem, men ellers var de bolt on. Slike belter kan umulig koste mye hos huggern.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #4 på: juni 09, 2012, 08:14:33 am » |
|
Fra og med 1968-modellen er det festepunkter for tre-punkts i baksetet. Vet ikke hvor enkelt det er å få tak i snellebelter, men det skal nok la seg gjøre, ja. Steder som Hotshop, Unneberg osv. vet sikkert mer.
Boring av egne festepunkter er risikosport om man ikke samtidig forsterker området man borer i. Det er store krefter ute og går når et sikkerhetsbelte skal gjøre jobben sin, så man risikerer at det blir en falsk trygghet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
T-bear
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Istad
|
 |
« Svar #5 på: juni 09, 2012, 09:40:33 am » |
|
Nå var det vel ikke selve monteringen som var topic her, men det å legge en liten platebit på baksiden, under mutteren bak snella ser jeg som en selvfølge. Det å kjøre boble i utgangspunktet er vel mere risikosport enn å montere belter? Ved en skikkelig kollisjon vil jeg tro jeg stryker med av andre skader lenge før beltefestene ryker.
|
|
« Siste redigering: juni 09, 2012, 09:49:56 am av riskoker »
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #6 på: juni 09, 2012, 15:25:45 pm » |
|
Selv i 50 km/t blir man kasta fremover med stor kraft. Ryker beltefestet da, er man like langt. Og i 50 km/t kan man overleve, selv i ei Boble, så lenge man ikke blir slengt rett i ratt/dashbord/frontrute/, eller får passasjerene i baksetet i hodet  Uansett - to-punktsbelter til baksetet er nok det enkleste å få tak i, men tre-punkts skal la seg gjøre det også, om man hører med de vante stedene som selger ting til luftkjølte VW.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
T-bear
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Istad
|
 |
« Svar #7 på: juni 09, 2012, 22:30:31 pm » |
|
Jeg vet da utmerket hva som skjer i en kollisjon, og jeg har ikke festet snellene med kontaktlim og sytråd, som det virker som du tror. Men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du nesten fraråder å montere trepunktsbelter, samtidig som du taler varmt om beltets funksjon og fordeler. Jeg tar det for gitt at folk gjør skikkelig arbeid samme hva som skal monteres. Håper ikke trådstarter blir skremt fra å montere belter, i frykt for at de skal løsne bare man bremser hardt. Det er ingen problem å montere belter bak i bobla, hvis man bruker hodet, og det er heller ingen grunn til å kjøpe de hos vw-forhandlere. Så vidt jeg vet selger de bare universale sett, som man også for kjøpt på bilxtra, mekonomen, meca, Torshov osv.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #8 på: juni 10, 2012, 04:11:03 am » |
|
Jeg fraråder ikke montering av trepunktsbelter hvis det er festepunkter til det i bilen fra fabrikk. Hjemmemekka festepunkter kan være så mangt. Noe er solid nok, annet er det overhodet ikke.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
    
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
 |
« Svar #9 på: juni 12, 2012, 08:24:49 am » |
|
For å få festet 3 punkt snellebelte må du lage feste for selve snellen i gulvet ved innerskjermen eller deromkring(bak baksete). Sveis fast et feste el., skru snelle fast. De 2 andre punktene er der jo fra fabrikken. Bruke E merket belte så er alt ok. Jeg har VW Polo belter liggende men som ikke har blitt montert enda! Noe som er farligere enn på kjøre luftkjølt er å kjøre Trabant fra DDR, det har jeg gjort! Bilen er laget av komposittmateriale som lett sprekker.
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Kheiron
Supermedlem
    
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge
|
 |
« Svar #10 på: juni 12, 2012, 22:28:27 pm » |
|
Jeg skal montere 3-punkt i min 1303, det er tre hull fra fabrikk. Rullesnella blir over setebunnen ut mot siden, bruker det orginale hull, med et forlengerstykke. Hør med Unneberg, hotshop eller andre vw pushere 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #11 på: juni 12, 2012, 23:40:03 pm » |
|
Skal være tre hull i min 1302 også, er interessert i hvilket fabrikat og hvor du kjøper. Jeg har baksete fra Golf 2 og dermed ekstra god plass for snelle ved siden av sitteputa. Har lagt ny isolasjon og taktrekk over hullet ved vinduet, så jeg håper jeg finner frem uten å måtte ta løs taktrekket igjen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #12 på: juni 14, 2012, 14:21:46 pm » |
|
Jeg skal også få inn trepunkt i 03'n min, men lurer litt på snellene, er ikke de laget for å stå helt loddrett eller vannrett, eller kam man åpne de og justere om på hva som skal peke opp? noen som vet?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #13 på: juni 14, 2012, 14:55:00 pm » |
|
Det finnes universale som kan justeres slik at snelle kan stå i alle rettninger. Henter du fra en spesifikk bil vil de vanligvis være tilpasset en spesiell montering av snelle.
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #14 på: juni 14, 2012, 16:12:31 pm » |
|
Ok, takk!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|