KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« på: mai 13, 2008, 14:17:22 pm » |
|
Har kommet over på E.85 nå og lurer på erfaringene deres med tenning etc ved overgang fra f.eks 98 oktan til E-85 Har ikke fått tunet skikkelig enda da jeg må ha nu bredbåndsensor først. hvor mye har dere kunnet økt tenning på samme oppsett??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Cobra
Seniormedlem
   
Innlegg: 265
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1 på: mai 13, 2008, 23:42:15 pm » |
|
Tror du skal ta deg en tur innpå http://www.shoptalkforums.com/ Der er det mangen som har mye erfaring med bioetanol.
|
|
|
Loggført
|
vw 1302rs
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2 på: mai 14, 2008, 00:08:06 am » |
|
tror nok unge knasten har brukt mye tid på shoptalkforums allerede...
jeg har sendt deg en PM med mailadr til en svenske jeg har vært i kontakt med ang e85, kanskje han vet mer
Roy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #3 på: mai 14, 2008, 00:11:30 am » |
|
er der innimelom . men I USA har de ett helt annet forhold til kompresjon, tenning og kvalitet/oktan på bensinen utangspunktet så ikke alltid lett å bruke de tallene de kommer med. håpet noen kanskje hadde erfrainger med en motor som er bygget/tunet for 98/99 oktan for så å gå over til E_85 og hvilke erfaringer de har.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #4 på: mai 14, 2008, 07:22:59 am » |
|
hør m VS-motor i trøgstad de har bremsa og tunet både på etanol metanol har sikkert noen gode råd
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #5 på: mai 14, 2008, 09:45:43 am » |
|
En god motbakke og utvekstene på hodet ditt er din venn. (de som holder fast solbrillene i bakkant)
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #6 på: mai 14, 2008, 17:42:54 pm » |
|
hadde noe tennigsbank på 98 oktan. men etter tanking av e-85 så var det borte på samme tenningsmappet. Så vi lar det ligge der enn så lenge får spare disse die-cast stemplene litt 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #7 på: mai 14, 2008, 19:50:08 pm » |
|
er en side som heter etanol.nu mener jeg.
|
|
« Siste redigering: mai 14, 2008, 21:01:46 pm av Anders Peder »
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
magnusB
Seniormedlem
   
Innlegg: 300
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #8 på: mai 14, 2008, 22:40:42 pm » |
|
Og 1000-kronersspørsmålet er: Gir E-85 bedre effekt enn bensin? I så fall er jo det en god grunn til å konvertere (om det er tankestasjoner, da).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #9 på: mai 14, 2008, 22:44:06 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 20, 2011, 02:59:12 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #10 på: mai 14, 2008, 22:50:55 pm » |
|
men forbruket pr mil er høyere på etanol enn bensin.men etanol er billigere da:)
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
magnusB
Seniormedlem
   
Innlegg: 300
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #11 på: mai 14, 2008, 23:00:40 pm » |
|
Noen må jo prøve ut dette på en luftkjølt vw! Hvem tar utfordringen? Hva med deg Thomas S, du virker jo ikke som en som er redd for utfordringer. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,104.0.html Fat, low, slow and eco-friendly!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #12 på: mai 14, 2008, 23:04:56 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 20, 2011, 02:58:53 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: mai 14, 2008, 23:55:39 pm » |
|
E-85 inneholder mindre energi enn benzin så man kompensere med mere mengde og att det trenger mindre luft for å få optimal forbrenning. og det har høyere oktantall.
DE jeg har snakket med sier det ikke gir noe spesielt effektøkning på en suge/NA motor, men på turbo hører jeg ca 20% økning grunnet til dette er vel mest att man kan kjøre høyere ladtrykk/tenning+ att den går kaldere.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|