juni 16, 2024, 09:23:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: E-85 og tenning  (Lest 2104 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: mai 13, 2008, 13:17:22 pm »

Har kommet over på E.85 nå og lurer på erfaringene deres med tenning etc ved overgang fra f.eks 98 oktan til E-85
Har ikke fått tunet skikkelig  enda da jeg må ha nu bredbåndsensor først.
hvor mye har dere kunnet økt tenning på samme oppsett??


Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Cobra
Seniormedlem
****
Innlegg: 265
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: mai 13, 2008, 22:42:15 pm »

Tror du skal ta deg en tur innpå http://www.shoptalkforums.com/ Der er det mangen som har mye erfaring med bioetanol.
Loggført

vw 1302rs
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7170
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: mai 13, 2008, 23:08:06 pm »

tror nok unge knasten har brukt mye tid på shoptalkforums allerede...

jeg har sendt deg en PM med mailadr til en svenske jeg har vært i kontakt med ang e85, kanskje han vet mer

Roy
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 13, 2008, 23:11:30 pm »

er der innimelom Glad
. men I USA har de ett helt annet forhold til kompresjon, tenning og kvalitet/oktan på bensinen utangspunktet så ikke alltid lett å bruke de tallene de kommer med.
håpet noen kanskje hadde erfrainger med en motor som er bygget/tunet for 98/99 oktan for så å gå over til E_85 og hvilke erfaringer de har.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #4 på: mai 14, 2008, 06:22:59 am »

hør m VS-motor i trøgstad de har bremsa og tunet både på etanol metanol har sikkert noen gode råd
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: mai 14, 2008, 08:45:43 am »

En god motbakke og utvekstene på hodet ditt er din venn. (de som holder fast solbrillene i bakkant)
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mai 14, 2008, 16:42:54 pm »

hadde noe tennigsbank på  98 oktan. men etter tanking av e-85 så var det borte på samme tenningsmappet.
Så vi lar det ligge der enn så lenge
får spare disse die-cast stemplene litt  Rekker tunge
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 14, 2008, 18:50:08 pm »

er en side som heter etanol.nu mener jeg.
« Siste redigering: mai 14, 2008, 20:01:46 pm av Anders Peder » Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: mai 14, 2008, 21:40:42 pm »

Og 1000-kronersspørsmålet er: Gir E-85 bedre effekt enn bensin? I så fall er jo det en god grunn til å konvertere (om det er tankestasjoner, da).
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #9 på: mai 14, 2008, 21:44:06 pm »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 01:59:12 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 14, 2008, 21:50:55 pm »

men forbruket pr mil er høyere på etanol enn bensin.men etanol er billigere da:)
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: mai 14, 2008, 22:00:40 pm »

Noen må jo prøve ut dette på en luftkjølt vw! Hvem tar utfordringen? Hva med deg Thomas S, du virker jo ikke som en som er redd for utfordringer. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,104.0.html Fat, low, slow and eco-friendly!
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #12 på: mai 14, 2008, 22:04:56 pm »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 01:58:53 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mai 14, 2008, 22:55:39 pm »

E-85 inneholder mindre energi enn benzin så man kompensere med mere mengde og att det trenger mindre luft for å få optimal forbrenning.
og det har høyere oktantall.

DE jeg har snakket med sier det ikke gir noe spesielt effektøkning på en suge/NA motor, men på turbo hører jeg ca 20% økning
grunnet til dette er vel mest att man kan kjøre høyere ladtrykk/tenning+ att den går kaldere.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!