mai 05, 2025, 09:21:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oljesprut i hele motorrommet, hjelp?!  (Lest 2211 ganger)
Arnefles
Seniormedlem

Vis profil
« på: juni 14, 2012, 10:00:58 am »

Kjørte noen mil med bobla her om dagen, parkerte i 1 time og alt var bra.

Så startet jeg og kjørte ett par mil og det var oljesøl i hele (!) motorrommet...

Noen som vet hvor det kommer fra?

Siden det ble bare søl, er det vanskelig å se hvor det kommer fra. Men det kommer inni motorrommet og ikke under motor.

Jeg har altfor tynn olje nå, 10/40 og det var kun litt over en liter på motor når jeg nettopp tappet den.

Skal se om det hjelper med 20/50, som er mer normalt for en så gammel motor.

Men ser ikke for meg at bare å bytte til tykkere olje vil løse hele lekkasjen.

Kan det komme fra bak reimhjulet, ser mest sannsynlig ut for meg?

Setter pris på hjelp, ganske fersk i gamet :-)

Mvh.

Arne
Loggført

roarrag57
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #1 på: juni 14, 2012, 10:39:18 am »

det kommer kanskje fra oljekjøleren som sitter inne i viftehuset ditt.
har vært borti det samme selv på en orginal 1600. bytta pakningene og ble tett og fin.
Loggført

bumblebee
Jee
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 14, 2012, 11:15:25 am »

Om du har en fin linje rundt reimhjulet. (opp i motorlokket også) så kommer det bak reimhjulet. Dette skjer som oftest pga for dårlig ånding. Motorblokka må puste.. Og puster alltid letteste veien.
Loggført

BERGER
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 14, 2012, 14:12:39 pm »

Tynn olje og oljesøl tyder for meg på at det lekker bensin inn i motoren. Enten via bensinpumpen når du står parkert med fronten høyere enn baken eller via slitne stempelringer. Da blir oljen tynn og oljestanden for høy. Da tyter det alle steder det kan tyte, og når du kjører motoren varm fordamper bensinen igjen, så blir det lite olje på motoren...

Mitt råtips Glad
Loggført

This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Arnefles
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #4 på: juni 15, 2012, 09:55:50 am »

Takk for svar folkens! -Faktisk tre forskjellige forslag! Da har jeg litt av hvert å sjekke, tenker jeg begynner med å sjekke bak reimhjulet siden det virker som det enkleste.

Har vært vanskelig å se hvor det kommer fra fordi det kommer så plutselig og da rekker jeg ikke å se om det er en "sprutelinje" etter feks reimhjulet, hele lokket og motorrommet har da allerede vært fullt med olje.

Hvis det er bensin som blander seg inn, vil det etterhvert gi seg eller er det noe jeg må gjøre for å elliminere det problemet?

Mvh.

Arne
Loggført

Jee
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 15, 2012, 11:55:09 am »

Om det er bensin i oljen finner du lett ut ved å lukte på peilepinnen. Eller ved å se om den "produserer" olje. Dvs nivået stiger. Det skal være ille gæli før den spytter ut så nært ett oljeskift.

Vask motoren, og se på den når den går etterpå. Så ser du nok fort hvor det kommer. Ingen vits å ta av reimhjulet for å se der. Er ingen tetting, kun ett gjengeparti som skrur oljen inn i blokka igjen. Så noen mekanisk feil der er egentlig uaktuellt.

Loggført

Martin Sørlie
Supermedlem

The driver

Vis profil
« Svar #6 på: juni 15, 2012, 12:02:23 pm »

Det første du kan gjøre er å lukte på peilepinnen, da kjenner du om det er bensin i olja fort. Dette er et problem jeg bare har vært borti på RX7, men det kan jo være... Oljekjølern tviler jeg på, veggen i motorrommet var vel tørr, mens alt bakover var vått.

Reimhjulet; det må vel sitte en simring her? Noe må jo tette? Kan virke veldig logisk at det kommer der... Åndingen er dratt opp i filteret, så den burde puste bra. Opp til Jessheim forrige onsdag var det fri ånding, og alt dampen inn i viftehuset og ble dratt inn i bilen, det vil vi jo unngå:P

Edit: Og der svarte jo Jee på det meste:)
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Roy Grelland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #7 på: juni 15, 2012, 15:31:48 pm »

er ikke noe simring bak reimhjulet nei. Med mindre noen har ettermontert det da Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!