FooZ
Supermedlem
    
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
 |
« på: juni 14, 2012, 20:02:04 pm » |
|
Hei, tar en lett overhaling på motoren, og etter hva jeg tror kan være for kalde plugger, har det samlet seg ett lag med hard svart skit på toppen av stemplene. Jeg har lagt stemplene i diesel over natta, og prøvd å skrubbe bort skiten med plastbørste.
Jeg fikk bort en del, men fremdeles sitter mye igjen. Noen tips om hvordan jeg kan få dette bort, evt uten å måtte lever til verksted? Bortsett fra skiten på toppen av stemplene, er veggene i sylinder, og sidene på stemplene helt fin, uten riper eller antydning til varmeskade.
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on 
|
|
|
FooZ
Supermedlem
    
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
 |
« Svar #1 på: juni 14, 2012, 20:07:54 pm » |
|
Kansje lurt å legge ut ett bilde =)
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on 
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #2 på: juni 14, 2012, 20:16:45 pm » |
|
Ser ut til å være koks fra motoroljen. Den har nok brukt litt olje og laget litt blårøyk. Forgasserrens og schotchbrite grønn klut løsner dette. Husk å rense sporene til ringene godt før du setter på nye stempelringer. Bruk standard tennplugger. Bosch
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FooZ
Supermedlem
    
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
 |
« Svar #3 på: juni 14, 2012, 20:38:15 pm » |
|
Flotte greier! Brukte noen liter olje fra oslo til fauske (ved bodø), men det var pga skade på lokket til oljefilteret. Er det nødvendig å bytte stempelringene? De ser helt fine ut.
Noen som vet om disse stempelene er orginale til en 1600 AD motor? Byttet til korte plugger da bilen ble kjøpt, fordi de som sto i motoren var for lange, og kunne slå borti stempelet, mente en som har peiling på boble. Men når jeg ser på toppene, er det god plass til lengre plugg, da det er fordypning i stemplet som gir en del mer plass til pluggen =)
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on 
|
|
|
Vwwasser
Seniormedlem
   
Innlegg: 396
Bosted: Halsnøy, Kvinnherad
|
 |
« Svar #4 på: juni 14, 2012, 22:34:45 pm » |
|
Jeg pleier å vaske stempler med stålull, funker fint for meg  Bruker det til å vaske mye annet og
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FooZ
Supermedlem
    
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
 |
« Svar #5 på: juni 14, 2012, 22:46:09 pm » |
|
Hm, hadde ikke tenkt på det. Skal bruke stålulla på div andre deler jeg har liggende, takk for tipset =)
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #6 på: juni 14, 2012, 23:33:25 pm » |
|
Jeg pleier å glassblåse toppen. Om du har riper i skjørtene i sylindervegg og stempelets skjørter kan det tyde på skjørtebank og da oppstår oljeforbruk. Om det er riper i skjørtene på stempelene og i sylinderveggene ville jeg kjøpt et nytt sylinder sett.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FooZ
Supermedlem
    
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
 |
« Svar #7 på: juni 15, 2012, 08:00:21 am » |
|
Har sjekket alle stemplene og sylindrveggene, og de ser helt fin ut, ingen skader på noen av de. Motoren var nestn ikke brukt da jeg kjøpt bilen, så jeg tror feil pluggvalg er grunnen til all skiten. Pluggene var for kort og kald, og bilen ble kjørt ca 1400 km før jeg startet demontering.
Jeg prøver med forgasserrens idag, og om det da blir rent og fint oppå stemplene, blir det montering av motoren så snart jeg har lånt utstyr for å få stemplen på plass igjen =)
Kan en bob-bob reparert sprekk i forgasserhuset ha hjulpet med å få skitt inn motoren, og at det kan ha noe å si på oppsamlingen av svart smuss på stemplene?
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #8 på: juni 15, 2012, 18:19:26 pm » |
|
Usikker på hvordan kalde plugger kan få så mye olje inn i forbrenningen.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #9 på: juni 15, 2012, 19:15:51 pm » |
|
Ville nok målt om klaringa mellom sylinder og stempel er ok, og om ventilstyringene er iorden.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #10 på: juni 16, 2012, 09:00:39 am » |
|
Må måle for å se om stempelringer er slitt. Dytt en stempelring nedi sylinderen en cm eller to, og mål gapet i mellom. Mener maks anbefalt av VW er 0,9mm.
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
FooZ
Supermedlem
    
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
 |
« Svar #11 på: juni 16, 2012, 11:00:48 am » |
|
Hm, godt tips, skal sjekke. .. Innsiden av sylindrene ser helt fine ut, kan det ha vært pga en liten lekkasje i forgasserhuset evt dårlig bensinfilter som har gjort dette? Regner med det koster en del for nytt sett m stempel/sylinder? Er det da like greit å evt kjøpe ett sett med trimstempel?
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on 
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #12 på: juni 16, 2012, 13:47:56 pm » |
|
Stempelringer skal alltid byttes når de er tatt ut. Grunnen er at sylinder er slitt sammen med stempelring og at stempelringene mest sannsynlig ikke vil ligge på nøyaktig samme sted etter du setter i sammen igjen og oljeforbruk vil bli enda høyere. Har du tatt stenpler ut av sylindere skal de alltid ha nye stempelringer , og er sylinder slitt (utenfor toleranse) bør den byttes eller minimum hones opp igjen og da sette på nye stempelringer. Alt annet er svada. Hvis du har et nytt sylinder / stempelsett som kun har gått få km før du demonterer / monterer , så er det da så lite slitt at det pleier å gå bra, men hvis det er en godt slitt motor så går ikke det bra.Men hvis det er snakk om en "bob-bob-reperasjon" så er det sikkert ok, men spørsmålet er vel om ting blir så mye bedre..  Alt over her sier meg at denne motoren burde ha fått spandert nytt sylinder / stempelsett, minimum honing av sylindere og nye stempelfjører, men da må sylinderne måles for slitasje først.
|
|
« Siste redigering: juni 16, 2012, 13:56:31 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #13 på: juni 16, 2012, 13:51:43 pm » |
|
Usikker på hvordan kalde plugger kan få så mye olje inn i forbrenningen.
Godt sagt JHU!  Her er noen på ville veier tror jeg.. 
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
FooZ
Supermedlem
    
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
 |
« Svar #14 på: juni 17, 2012, 14:54:51 pm » |
|
Såpass, anbefalninger på nytt stempel/sylindersett til en 1600 AD motor da? =) Jeg skal bytte ringene ihvertfall, like greit etter det dere sier, men jeg mener at stemplene/veggene ser helt fine ut, så jeg kansje slipper å bytte disse. Anywho, noen tips på ett fint sett stempel/sylinder setter jeg pris på  Og helst innen en students finansielle rekkevidde =P
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on 
|
|
|
FooZ
Supermedlem
    
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
 |
« Svar #15 på: juni 17, 2012, 17:11:31 pm » |
|
Et rookie spørsmål: Om jeg kun bytter stempelringene, er det fremdeles viktig å sette stemplene tilbake der de sto, m tanke på de indviduelle avtrykkene de lager i hvert sitt sylinder? =)
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on 
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #16 på: juni 17, 2012, 19:10:31 pm » |
|
Normalt vil man sette samme stempel og sylinder tilbake på sin gamle plass. Det viktige er å ha et stempel som har riktig klaring i forhold til sylinderen. Hvert enkelt stempel må måles mot hver enkel sylinder, flere målinger på hver i tilfelle ovalitet i delene (ganske vanlig når sylinderen er sliten). Og sett stemplet riktig vei. Regner med at du skal hone sylinderne, for å få kjørt inn ringene på ordentlig vis. Honing tar fort et par hundredeler i klaring. Og viktig å måle gapet på ringene, som SveinT skriver. Er de for trange, skal de slipes riktig, er de for store (men klaring stempel/sylinder ellers er ok), kan du kjøpe overdim ringer og slipe ned. Lykke til! 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #17 på: juni 17, 2012, 22:29:37 pm » |
|
Skulle vel tru at en orginal 1600ccm klarer seg fint uten å bytte ut halve motoren bare etter å ha latt stemplene se dagens lys.... Har selv en 1915 ccm som ikke var tett mellom blokk sylindre og sylindre -topper... Tok av stemplene satte alt sammen igjen uten å bytte noe bortsett fra den ene foringen i råden.... Motoren har ikke gått bedre....  ...(belegget som var på stemplene ble fjernet med en slik "neger..." ...
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
|