mai 04, 2025, 19:56:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: boble går tom for strøm på langkjøring  (Lest 1352 ganger)
torsteins
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« på: juli 26, 2012, 00:23:48 am »

Har ei boble som har stått i 20 år. har netopp fått start på den. har bytta batteri . starter med fullt batteri. men blir bae mindre og mindre strøm. er det dynamoen som er ødelagt? er dette lett å fikse?

er en boble 1302 fra 1970
« Siste redigering: juli 26, 2012, 22:29:57 pm av torsteins » Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 26, 2012, 00:37:45 am »

Alle gamle biler som har stått så lenge bør få drenere og tømt tanken for alt som er samlet opp i den i løpet av årenes løp. Alle bensinslanger byttes til nye. Evt ettermonterte bensinfiltere i plast fjernes. Filteret i bensinpumpen renses. Er ofte på bensinforsyningssiden en får problemer. Sjekk også at choken går av når motoren er blitt varm. Kontroller også at pumpen leverer bensin (når motoren er varm)
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 26, 2012, 01:43:30 am »

Er alle blekk og tetninger på plass i motorommet? En for varm motor eller utslitt en kan være vanskelig starte i varm tilstand av ymse årsaker.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: juli 26, 2012, 08:36:48 am »

Er det starteren som ikke klarer å dra motoren rundt, eller er det motoren som ikke vil starte når den er varm?
Kan også være noe som går tregt i fordeleren. Viss vakum eller sentrifugal mekanismen har satt seg fast i gammelt fett, kan det gå så tregt at den klarer å dra opp fortenning mens du kjører, men fjærene klarer ikke dra den ned igjen. Vanskelig å starte med for mye fortenning.
Sjekkes enkelt ved å ta av fordelerlokket og suge i vakumslangen fra forgasseren. Skal bevege seg lett oppi fordeleren når det suges i slangen. Skal også kunne vri litt på rotoren og den skal gå tilbake til utgangspunktet.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
torsteins
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: juli 26, 2012, 21:59:13 pm »

Har funnet ut at den ikke lader, eller bruker noe sykt med strøm.
kjørte langtur etter dette skulle baterie vært fullt. men var tomt.
noen som veit hvor dynamoen sitter? er dette vanskelig å fikse?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: juli 27, 2012, 08:53:48 am »

Har laget en tråd om lading for et par år siden. Her er det litt bilder av de forskjellige dynamoene:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.html
Kan være veldig enkelt å fikse, eller så er det ofte bytting som gjelder.
Et voltmeter bør være det første du bruker for å finn ut om den lader. Siden bilen har stått i 20 år, kan det godt være at dette løser seg ved en "polarisering" som står beskrevet i linken over, viss det er en slik dynamo du har.

Sikkert noen i nærheten som også kan hjelpe viss du skriver "Bosted" i profilen din  Blunker

noen som veit hvor dynamoen sitter?
Dynamoen står for øvrig i den øvre enden av vifteremmen på motoren.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!