atufte
|
 |
« på: juli 29, 2012, 20:42:57 pm » |
|
Hei
Driver nå og skal montere mine KYB GR2 dempere på forstillinga, men siden forstillinga nå er innkorta 2" blir dempere litt offset (ikke helt rette) har dette noen og si...? if so så kan jeg trimme litt fra dempetårna (festene) og trimme litt på demperfestene på bærearmene, men om dette ikke er så farlig så tar jeg ikke så mye....vet dette er vanlig og gjøre ved 4" innkorting men finner ingen som har gjort det med 2"...
Se bilde så skjønner dere hva jeg mener...
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #1 på: juli 29, 2012, 21:45:16 pm » |
|
Anyone?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #3 på: juli 29, 2012, 23:04:30 pm » |
|
Jeg ser ikke noe problem med å skru fast demperen der den står nå. Om du ikke må bruke mye makt for å få den på plass eller får store problemer med å få entret bolten.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #4 på: juli 29, 2012, 23:13:03 pm » |
|
Er dette seriøst, hva er det disse gjør som ikke KYB GR2 gjør? ...har kjørt med KYB GR2 før og synes disse er veldig fine og kjøre med, er disse "up to scratch"...?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #5 på: juli 29, 2012, 23:37:16 pm » |
|
Jeg ser ikke noe problem med å skru fast demperen der den står nå. Om du ikke må bruke mye makt for å få den på plass eller får store problemer med å få entret bolten.
Det var dette jeg ville høre, takk... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #6 på: juli 30, 2012, 21:15:08 pm » |
|
På grunn av innkortinga ble det alt for mye vinkel på demperne så jeg måtte lage nye fester, men tror dette ble bra, nå er de 100% rette og vil fungere optimalt...
 33.JPG (133.19 KB. 640x640 - vist 172 ganger.)
 34.JPG (120.35 KB. 640x640 - vist 167 ganger.)
 35.JPG (117.97 KB. 640x640 - vist 162 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #7 på: juli 31, 2012, 08:18:01 am » |
|
Er det ikke lurt å sette bolt riktig vei  på støtdemperne?
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #8 på: juli 31, 2012, 11:02:46 am » |
|
Er det ikke lurt å sette bolt riktig vei  på støtdemperne? Du har hørt utrykket, her går det litt "hurrameirundt"...hehe 
|
|
« Siste redigering: juli 31, 2012, 11:04:25 am av atufte »
|
Loggført
|
|
|
|
Knechten
|
 |
« Svar #9 på: juli 31, 2012, 12:55:11 pm » |
|
Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor har avstanden fra bærearm til dempertårn endret seg etter smalning? Er ikke smalningen gjort i rørene på innsiden? Er det samme kombinasjon av forstilling og bærearmer som før smalning? Får du shimset spindlene med riktig camber? Tar forbehold om at det er dumme spørsmål 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #10 på: juli 31, 2012, 19:17:45 pm » |
|
Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor har avstanden fra bærearm til dempertårn endret seg etter smalning? Er ikke smalningen gjort i rørene på innsiden? Er det samme kombinasjon av forstilling og bærearmer som før smalning? Får du shimset spindlene med riktig camber? Tar forbehold om at det er dumme spørsmål  Ingen spørsmål er for dumme...  Har bygd den slik som den her, kikk på den så skjønner du hvorfor... http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=59762&highlight=narrow+beamShimsing fungerer som normalt...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
 |
« Svar #11 på: august 02, 2012, 16:47:38 pm » |
|
Det var jo en genial oppskrift, Selv en Idiot som meg skjønte dette.
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #12 på: august 02, 2012, 17:18:52 pm » |
|
Men dette er ikke å korte inn... Det der kalles "svak justering av sporvidde" 
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
 |
« Svar #13 på: august 02, 2012, 18:30:08 pm » |
|
Innkorting for Noobs!! 
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #14 på: august 06, 2012, 23:09:26 pm » |
|
 Sjekk den a! Det er steike meg den enkleste måten å justere inn en for bred forstilling! Den der skal jeg bruke i kombinasjon med noen syke spacere for å få svingt!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #15 på: august 06, 2012, 23:45:01 pm » |
|
Fin patent for mindre innkortinger, men prøv denne teknikken på en forstilling med nålelager..... Er ikke bare bare å tannbore/ dreie opp disse rørene på en ferdig sveiset forstilling (forstillinger med nålelager er maskinert opp et lite stykke inn i rørene for at lageret skal passe). På eldre folkevogner med bakelittforinger kan man jo teoretisk slå foringene så langt inn man ønsker, kutte bort overflødig rør på utsiden og deretter bygge dempertårn som passer i forhold til hvor mye man korter inn. En slik løsning var oppe til vurdering da jeg kortet inn forstillinga på bobla mi, men ble skrinlagt når jeg også skulle ha inn justering i senteret. Når senterbiten som hoder fast fjærene inne i røret omsider var løs hadde jeg nesten ikke noe rør igjen på forstillinga så derfor ble det naturlig for meg å korte inn rundt midten på forstillinga.
|
|
« Siste redigering: august 06, 2012, 23:52:10 pm av Bablefish. »
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #16 på: august 06, 2012, 23:51:12 pm » |
|
Kjekk info, Bablefish!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #17 på: august 07, 2012, 08:00:57 am » |
|
Fin patent for mindre innkortinger, men prøv denne teknikken på en forstilling med nålelager..... Er ikke bare bare å tannbore/ dreie opp disse rørene på en ferdig sveiset forstilling (forstillinger med nålelager er maskinert opp et lite stykke inn i rørene for at lageret skal passe). På eldre folkevogner med bakelittforinger kan man jo teoretisk slå foringene så langt inn man ønsker, kutte bort overflødig rør på utsiden og deretter bygge dempertårn som passer i forhold til hvor mye man korter inn. En slik løsning var oppe til vurdering da jeg kortet inn forstillinga på bobla mi, men ble skrinlagt når jeg også skulle ha inn justering i senteret. Når senterbiten som hoder fast fjærene inne i røret omsider var løs hadde jeg nesten ikke noe rør igjen på forstillinga så derfor ble det naturlig for meg å korte inn rundt midten på forstillinga.
Fordelen med buss forstillinger er at man ikke trenger og skjære ut senterbiten, denne løsner man bare ved og varme opp røret og banke løs senterbiten, tok meg 20 min, dette er ikke fullt så lett på boble forstillinger desverre... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #18 på: august 07, 2012, 08:16:39 am » |
|
Det demper festet du har laget vil ikke fungere. Du vil bare ødelegge demperne dine. Sorry.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #19 på: august 07, 2012, 08:27:00 am » |
|
Det demper festet du har laget vil ikke fungere. Du vil bare ødelegge demperne dine. Sorry.
Hvorfor det....?, det nøyaktig slik alle som gjør denne innkortinga gjør det, ligger haugevis av bilder og forklaringer på dette på thesamba...(har i tillegg i etterkant laget en ytre brakett for feste på begge sider, dette fordeler belastningen men skal egentlig ikke være nødvendig...) Og hvis det skulle være noe tvil, hovedfeste er sveiset på ikke bare skrudd, selv om det kan se slik ut... Dette må du forklare til meg og alle de andre som har kjørt med dette i åresvis? Se bilde:
 37.jpg (109.43 KB. 640x640 - vist 151 ganger.)
|
|
« Siste redigering: august 07, 2012, 08:30:12 am av atufte »
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #20 på: august 07, 2012, 13:49:25 pm » |
|
Se for deg kreftene det festet utsettes for når du treffer en fartsdump eller et hull i veien. Slå et slag med slegge og se hva som skjer.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #21 på: august 07, 2012, 18:54:05 pm » |
|
Se for deg kreftene det festet utsettes for når du treffer en fartsdump eller et hull i veien. Slå et slag med slegge og se hva som skjer.
kommer til å se sånn ut hvis man tar i litt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #22 på: august 07, 2012, 20:01:06 pm » |
|
Nå har jeg dælja løs med en slegge, og alt ser like bra ut, er nok kraftigere dette feste enn det gir utrykk for på i bildene....men jeg setter uansett pris på alle tilbakemeldinger på alt som har med sikkerhet og gjøre, for det setter jeg foran alt, og alt skal være på stell når bilen skal ut i bruk, så takk uansett...  Så selv om mange kjører rundt med dette, og har gjort det åresvis, gidder ikke jeg og ta noen sjanser når dere mener at dette ikke holder, for bare det er 1:100000000 sjanse for at dette ryker, er det nok til at jeg ikke gidder og prøve og ta enkle utveier....så jeg lager en ny brakett, som har mer bæring i underkant, legger ved ett bilde av en "mock up" i papp (denne skal sveises sømløst til dempertårnet om det var noen tvil om det)....også beholder jeg den allerede sveisa braketten på motsatt side. Setter derfor pris på videre tilbakemeldinger fra expertene her inne...ser dette bra nok ut? Takk
 40.jpg (74.59 KB. 480x640 - vist 148 ganger.)
|
|
« Siste redigering: august 07, 2012, 20:05:00 pm av atufte »
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #23 på: august 07, 2012, 20:59:33 pm » |
|
Anyone...?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
westcosta
|
 |
« Svar #24 på: august 07, 2012, 21:18:47 pm » |
|
For siste gang kjøp ALKO..  Hvis..: Du vil ha innfesting med balljoint begge ender.. Dempere som er dobbelt virkende.. Er 2-3cm kortere en orginal dempere..(viktig) Du kan velge mellom 3 styrker 900-1300-1800 kg.. Osv. En god grunn er att halve Volkswest har montert dette på busser med senk..  (Studer litt bildet, så ser du det er hylser som ikke er montert sentrisk) http://www.maxfritid.no/index.php?page_id=1142&produkt_id=14297
|
|
|
Loggført
|
 T1 "Eatonic" T2 Buss "Metal Jacket" T4 "Multi"
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #25 på: august 07, 2012, 21:33:18 pm » |
|
For siste gang kjøp ALKO..  Hvis..: Du vil ha innfesting med balljoint begge ender.. Dempere som er dobbelt virkende.. Er 2-3cm kortere en orginal dempere..(viktig) Du kan velge mellom 3 styrker 900-1300-1800 kg.. Osv. En god grunn er att halve Volkswest har montert dette på busser med senk..  (Studer litt bildet, så ser du det er hylser som ikke er montert sentrisk) http://www.maxfritid.no/index.php?page_id=1142&produkt_id=14297Er litt sent nå er jeg redd, men hadde jeg fått svar litt tidligere (spurte om dette virkelig var greia, etter innlegget ditt, ingen svarte...) men alle bussene jeg har kjørt som har gode dempere/kjøre egenskaper har hatt KYB GR2, derfor skjønner jeg ikke at "alle" kjører med disse...har jo ikke hørt om dem engang? (Hadde KYB GR2" på min 65" single cab og det er den laveste bussen jeg har sett uten luft, null problem det...) Nei jeg bare gjør ferdig som planlagt jeg, braketten som nå lages gjør jo feste mer robust enn originalfeste, da man her får ett dobbelefeste (på begge sider), så hvis ikke dette er bra nok så er ikke ett original dempertårn med fester heller bra nok...
|
|
« Siste redigering: august 07, 2012, 21:35:03 pm av atufte »
|
Loggført
|
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #27 på: august 07, 2012, 21:36:52 pm » |
|
Men det hjelper jo fint lite, jeg må jo ha demperfester uansett, nå er jo allerede moddingen gjort... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
westcosta
|
 |
« Svar #28 på: august 07, 2012, 21:57:10 pm » |
|
Hoppet av lasset etter denne komentaren.. "Det var dette jeg ville høre, takk..  " Trodde du hadde bestemt deg..  Det skjær litt på Vestlandet som ikke egner seg på trykk.. Kan legge til att gummi stopperane mine er henta fra Iveco.. 
|
|
« Siste redigering: august 07, 2012, 21:59:33 pm av westcosta »
|
Loggført
|
 T1 "Eatonic" T2 Buss "Metal Jacket" T4 "Multi"
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #29 på: august 07, 2012, 23:06:05 pm » |
|
westcosta wrote: "Hoppet av lasset etter denne komentaren.. "Det var dette jeg ville høre, takk..  " Trodde du hadde bestemt deg..  " Det viste seg i etterkant at det ble for heavy vinkel, derfor måtte jeg finne på noe...noe sånt: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=59762&highlight=narrow+beamwestcosta wrote: "Det skjær litt på Vestlandet som ikke egner seg på trykk.. Kan legge til att gummi stopperane mine er henta fra Iveco..  " Dette skjønte jeg ikke noe av... 
|
|
« Siste redigering: august 07, 2012, 23:09:54 pm av atufte »
|
Loggført
|
|
|
|
|