Takk for flere tips, da har jeg litt å sysle med når jeg kommer hjem.
Jeg kom faktisk på noe annet akkuratt nå, som kansje kan ha noe med motorstoppet å gjøre. Jeg klarte å hele i dobbelt så mye blyerstatning da jeg fylte på tanken (samme dag som motorstoppet).
Har ikke tengt på det før nå men kansje det er problemet? Uansett skal jeg sjekke det jeg har fått tipsom til nå.
Blyerstattning? Det er ikke støpejernstopper i bobla....
Blyerstatning trenger du
ikke å bruke på en 74-modell, den er "forberedt" for blyfri bensin. Bortkastede penger, og blyerstatningen gir avleiringer inne i motoren, ikke bra. 67/68 og tidligere modeller: Kanskje, de lærde strides...
Tull med motoren er én av to ting: Drivstoff eller tenning. "Low hanging fruit" er tenningen, den må justeres med jevne mellomrom. Ville tatt den først (plugger, pluggledninger, stifter, justere tenningstidspunkt, kondensator, osv).
Som det er nevnt her, vil problemer med bensintilførselen (tett drivstofffilter, tette slanger, osv) merkes mest på høyt turtall. Men tomgangskretsen i forgasseren er en mulig synder - du kan lett ta ut tomgangsdysen (messingbolt oppe til høyre på forgasseren). Rense den og se om det skjer noe. Hvis det gjør det, bør du rense hele forgasseren - da er det sikkert skitt andre steder der inne også.