tusen takk for meget bra opplysninger dere

da blir det nok 1600 enkeltporte innen sommeren. bare skriv mer om det er noen som har flere ideer og erfaringer med dette
Er ikke det siste det beste mht teknologi, da? Boblen var jo i stadig utvikling. De beste 1600-motorene kom på slutten, med dobbelporting, dobbel forvarming, 34 PICT4-forgasser med forsterket aksellerasjonspumpe, vekselstrømsdynamo, papirluftfilter, mm.
Det er noen "downsides" med boblene våre - komfort, varmeanlegget, sikkerhet, osv. Og bensinforbruket er jo ikke noe å skryte av i forhold til dagens miljøvennlige biler. Men den var ikke så verst i forhold til andre kjøretøy på 60-70-tallet. Faktisk var motivasjonen til mange som kjøpte seg bobler i USA at de ville ha en liten miljøvennlig bil med lavt forbruk..;-)
Ville ikke tenkt så mye på bensinforbruk ved motorbytte, men heller fokusert på andre ting ved den motoren du setter inn. Med mindre du kjører vanvittig mye, betyr ikke noen desimaler i forbruk pr mil noe særlig i forhold til andre utgifter til boble-hobbyen. Det kunne jo vært verre også. Du kunne blitt rammet av amcar-basillen i stedet ...
Så min anbefaling er å starte jakten på en god 1600-motor, sen modell.