juni 16, 2024, 07:45:12 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: rust langst skjøyten til taket, hvordan gå frem?  (Lest 1135 ganger)
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« på: mars 13, 2013, 16:03:36 pm »

hei, har alltid vært noen småflekker med rust i skjøyten til taket på min type 1, og lurer på om det er noen genier her som har en genial løsning på dette? tenkte tanken på å lage en "forskaling" og fylle med syre men er redd det renner igjennom og inn i bilen. har også litt lite tro på at å sandblåse vil hjelpe med tanke på at platene overlapper hverandre og at sanden ikke kommer inn der. setter stor pris på alle forslag.

Kjell
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: mars 14, 2013, 02:13:35 am »

vist rusta kjem spesifikt frå overlappen, so har da vell allerede sprengrusta der? vanligste grunnen til rust i takgrenna er vel lakkbobler som ruster under, pga dårlig grunnarbeid.

sandblåsing er mitt beste tips. skal du verta kvitt rusta der 4ever må du spretta opp heile falsen, slipa reint og bruka sveisegrunning når du sveiser på igjen. ikkje gjort på ein kveld!
syre vil aldri trekka ut skikkelig,og so må da nøytraliserast for å unngå bivirking.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 14, 2013, 19:15:53 pm »

Den rusta er nok mest sansynlig lakkrust....
Slip rent, og ha på epoxygrunning. Det jeg gjorde med den gamle bilen min, var å slipe blankt, pensle på owatrol, la tørke lenge, slipe ned, ha på euroxy, også sende til lakk.. Owatrolen trekker oppi skjøten, og gjør iallefall ikke saken værre.. Hadde aldri begyny med å dele takrenna. Så sant det ikke er tvert gjennomrusta på begge sider.. Glad

Petter'n.
Loggført

Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« Svar #3 på: mars 17, 2013, 18:07:07 pm »

gode tips, blir nok sandblåsing og skikklig epoxygrunning. har en del brunox liggende så prøver meg kanskje på den oppi der også.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: mars 17, 2013, 18:21:36 pm »

dropp brunoxen vist du skal sandblåsa og ha epoxi grunning. brunoxen hindrar berre epoksyen å gjera "jobben sin" som den kan bedre enn brunox
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 19, 2013, 23:36:59 pm »

Jeg lagde meg en "bokse åpner" hvor jeg hadde anlegg mot buen,og dro opp kraven(renna).
Trikset er å ikke dra opp for mye,vanskelig å få den pen igjen etter på.
Deretter er det bare å sandblåse,syregrunne og legge på epoxyfiller.
Bankes pent på plass med hammer og mothold.

Lykke til.Lasse E.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!