leithen
Medlem
  
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
 |
« på: september 15, 2012, 19:00:53 pm » |
|
Hvordan er det og ha en boble 66 modell som bruksbil? Hvordan er kjøre comforten og er det ekstremt mye motor bråk inni bilen ? 
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #1 på: september 15, 2012, 19:07:50 pm » |
|
Hei! Den er rævva å kjøre, det bråker, det lekker og man må mekke hele tiden  Men få biler som er like morsom likevel...
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #2 på: september 15, 2012, 19:56:26 pm » |
|
Har en 1968 selv med 1300-motor og 40 HK. Det går så det durer, den er gøy å kjøre (du kan ha moro uten å få fartsbot), den er vanntett, og lyden er jo bare ren nytelse.
Men skal du ha ei Boble som bruksbil, må du:
1) Vite ganske mye om bilen. Svakheter, skavanker, styrker, vedlikehold, særheter, etc. 2) Helst kunne mekke selv, eller ha romslig lommebok. 3) Være veldig glad i bilen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
leithen
Medlem
  
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #3 på: september 15, 2012, 20:03:39 pm » |
|
Kan ikke alt om disse gammle bilene. Men er bilmekaniker på møller bil. Så muligheten for og skru og har jeg. Er en del boble fan der oppe som er villige til og hjelpe. Og bli gla i bilen skal ikke bli noe problem :-) noen linker til sider der jeg kan lære meg mer om bilen ? :-)
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
leithen
Medlem
  
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #4 på: september 15, 2012, 20:10:55 pm » |
|
Er det biler som må fiksest på annen hver uke . Eller er det tut og kjør , og en vanlig service her og der ? Er jo avhengig og komme meg på jobb om dette skulle bli en bruksbil og ikke en søndags bil.
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
SveinØ
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Molde
|
 |
« Svar #5 på: september 15, 2012, 20:46:28 pm » |
|
Om bilen er et greit utgangspunkt så holder det som regel med normalt vedlikehold, det er iallefall min erfaring  brukte boble som daily driver for 6-7 år siden, og hadde ikke all verdens problem den gangen. Måtte bruke bobla som vinterbil sist vinter pga girkassehavari i chevroleten min. med unntak av en starter som takka for seg så fungerte den fint hele vinteren uten å klage 
|
|
|
Loggført
|
Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #6 på: september 15, 2012, 21:05:07 pm » |
|
Jeg kjørte en 66 model som brugsbil på slutten av 90 tallet å det fungerte fint om sommeren. Når vinteren kom, så var det gøy helt til man måtte ha varme i bilen. Da var det bare å tre på seg varmedressen å håpe du rakk frem i tide. Nå er det jo såpass milde vintere blitt, så -20 er ikke mange dagene uansett. Det som også var no herk, var 6 volts annlegg og at bilen hadde stått inne på låve i veldig mange år før jeg kjøpte den. Da den begynte å lade dårlig, så seriekoblet vi to batterier med en hovedstrømbryter, slik at når det ene batteriet gikk tomt gikk vi over på batteri nr 2. Funka det og, men man kan jo se langt etter noe komfort av sånt. Men fine historier, det vil du få mange av.
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #8 på: september 15, 2012, 21:12:01 pm » |
|
Er det biler som må fiksest på annen hver uke . Eller er det tut og kjør , og en vanlig service her og der ? Er jo avhengig og komme meg på jobb om dette skulle bli en bruksbil og ikke en søndags bil.
Bilen trenger oftere vedlikehold enn moderne biler. Oljeskift helst hver 5000 km (eller oftere ved småkjøring, særlig om vinteren). Ventiljustering må til i ny og ne. Foraksel (hvis balljoint) må smøres hver 10 000km/hvert år (oftere på den eldre typen forstilling). Hva varme gjelder, er varmen helt fin hvis alt er på stell: varmepotter, luftslanger, kanalene etc. 6 volt elektrisk anlegg er såbart for spenningstap - her må nok en gang alt være på stell: kontakter, jording, osv. Husk at bilen er gammel, så det er ikke uvanlig at det dukker opp ting som må fikses innimellom. Men jeg har til dags dato på nærmere 70 000 km bak rattet i min 68-modell kun opplevd å ikke komme frem dit jeg skulle, to ganger. Den ene gangen var det min feil fordi jeg lot kupelyset stå på i 6 dager. Enkelte turer har dog blitt opphav til en og annen morsom historie.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
leithen
Medlem
  
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #9 på: september 15, 2012, 21:35:20 pm » |
|
Att det dukker opp feil her og der er jo en selvfølge. Å skru er heller ikke noe jeg hater , trives i garasjen  Og en service hver 5000 km skal den gjerne få  Akuratt dette me varme har jeg hørt før , men det er bare og kle seg godt og ha med seg kaffi koppen til jobb  Har faktiskt aldri kjørt en boble , så er spent på hvordan de er å kjøre.
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
dmf181
Medlem
  
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad
Agder VW klubb
|
 |
« Svar #10 på: september 15, 2012, 21:47:17 pm » |
|
det er ikke no problem med varme om du bare har varmevekslere som ikke er rustet i stykker 
|
|
|
Loggført
|
AgderVWKlubb, medlem 181! -74 Jeans -66 1500 brannpumpepower (solgt) -66 flyndre -72 1302 Jubileum (solgt) -58 flyndre
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #11 på: september 15, 2012, 23:08:24 pm » |
|
Det viktigste er å ha ei boble i bra stand, og FERSKE vinterdekk, ikke noe gamle dekker. Og "godt" varmeapparat, noe som du får ved å gå over og sjekke at alt fungerer. Uoriginale varmepotter varmer som regel vesentlig dårligere enn de originale. 6 volt anlegg er ikke noe problem, hvis det er iorden. Men da det går dobbelt så mye strøm i 6V enn 12V, er det lettere å få irring i ledningsnettet, pga varmgang, med påfølgende spenningsfall. Så sjekk alle koblinger, og rens opp. Minst ett ventilasjonsvindu må stå på gløtt, ellers får du lite varme inn i bilen, og lite dugg ut. Ha alltid en klut for hånden,for å tørke innsida av frontruta (dugger fort). Og ha bilen parkert i garage når den ikke er i bruk. Mindre dugg da. Dugging kan være det største problemet med vår værtype.
En bensinvarmer kan være en fordel.
Ellers er bobler greie å kjøre, jeg hadde en VW1500-69 en vinter, gikk helt fint det. Synes den var god å kjøre, merkbart bedre enn ovalen jeg har (liker å kjøre ovalen og, men men merker at ting har skjedd). Bobla er faktisk fin på langtur, setene er bedre i lengden enn på mange nyere biler. Broren min kjørte på 0.62 l/mil på langtur, mens jeg brukte fort i overkant av 0.8 på blandet kjøring.
Oljeskift blei tatt ved 2500/3000 km før i tiden. Husk at det ikke er noe oljefilter i motoren, bare ei sil, så olja bør byttes ofte. Er vel også 5000 km intervall på ventilsjekk.
PS: Bytt gummiene bak ved torsjonsstavene, da blir bobla bedre å kjøre. De har som regel stått der siden bilen var ny, og er utslitte og råtne.
Lykke til!
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #12 på: september 15, 2012, 23:11:57 pm » |
|
Hei! Den er rævva å kjøre, det bråker, det lekker og man må mekke hele tiden  Men få biler som er like morsom likevel... Hvis du får'n litt høyere enn din, så blir'n ikke sååå rævva å kjøre.... 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
leithen
Medlem
  
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #13 på: september 15, 2012, 23:21:35 pm » |
|
Takker for mange gode svar. :-)
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #14 på: september 15, 2012, 23:25:49 pm » |
|
Att det dukker opp feil her og der er jo en selvfølge. Å skru er heller ikke noe jeg hater , trives i garasjen  Og en service hver 5000 km skal den gjerne få  Akuratt dette me varme har jeg hørt før , men det er bare og kle seg godt og ha med seg kaffi koppen til jobb  Har faktiskt aldri kjørt en boble , så er spent på hvordan de er å kjøre. Med den innstillingen så vil du iallfall komme et godt stykke på vei :-)
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
RødeBaron
|
 |
« Svar #15 på: september 15, 2012, 23:35:01 pm » |
|
Har en 66 mod, det er en ok gammelbil, men hvis du skal ha en boble som oppfører seg som biler slik vi kjenner de må du nok sverge til 1302 eller 1303. (PS..1302 er miljøets underdog 
|
|
|
Loggført
|
 original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #16 på: september 15, 2012, 23:39:36 pm » |
|
Har en 66 mod, det er en ok gammelbil, men hvis du skal ha en boble som oppfører seg som biler slik vi kjenner de må du nok sverge til 1302 eller 1303. (PS..1302 er miljøets underdog  Har på følelsen av at 02 og 03 ruster litt mer, og har litt flere feil. De gamle er litt enklere = færre feilkilder. Men selvfølgelig, de er mer moderne konstruksjoner.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
StarBugs Geir
Supermedlem
    
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #17 på: september 15, 2012, 23:43:40 pm » |
|
Når det gjelder varme i bruksbil er det ikke dumt å investere i en moderne bensinvarmer. Eventuelt diesel med egen tank. De kan man få brukt til 3-4 000. De har innebygd vifte med trinn, og fungerer veldig bra. Da kan man ha timer, og komme til varm og isfri bil hver dag!  LUKSUS!!!  Vanninntak kan være et problem....iallefall her i Bergen!  Det løses med velplasserte dreneringshull og dobbelt gulv så vannet renner ut og man slipper støvler. Jeg lagde nøyaktig tilpassede gulvplater med kunstgress under..... Det funket veldig bra!  Det er også mulig å gjøre det skikkelig med rustsveising og ny pakning mellom bunn og karrosseri........  Også trenger du selvsagt en koppholder. NB: Vask bilen ofte! Spyl skikkelig under, og overalt du kommer til. Salt er døden for gamle (og nye) biler.....Lykke til!
|
|
« Siste redigering: september 15, 2012, 23:46:33 pm av StarBugs Geir »
|
Loggført
|
1974 1303s 2018 Husqvarna Vitpilen 701
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #18 på: september 15, 2012, 23:43:40 pm » |
|
Hvordan er det og ha en boble 66 modell som bruksbil? Hvordan er kjøre comforten og er det ekstremt mye motor bråk inni bilen ?  Det siste først: Lyden av en boblemotor som går riktig er musikk, ikke bråk...  Har to bobler i daglig bruk, og det er ikke noe problem! Når du overtar bilen ville jeg ha tatt en skikkelig service på den: Bytt motorolje, gearolje, tennplugger, stifter, tennpluggledninger, kondensator, renset luftfilteret, renset forgasser, skiftet bremsevæske, justert ventiler, justert tenning, sjekke alle bremsebelegg/justere bremsene og skifte bensinslangene. Og nye dekk. En god verkstedhåndbok er gull verd. De tre mest populære er Bentley, Haynes og Muir (Bentley er absolutt best, det er et opptrykk av VW verkstedshåndbok). Internett hjelper deg til resten: vwnorge er du jo på allerede (hovedsaklig sosialt medium), men thesamba.com er det aller beste stedet for å stille tekninske spørsmål. Et topp "leksikon" er www.vw-resource.com
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RødeBaron
|
 |
« Svar #19 på: september 16, 2012, 00:58:03 am » |
|
Har en 66 mod, det er en ok gammelbil, men hvis du skal ha en boble som oppfører seg som biler slik vi kjenner de må du nok sverge til 1302 eller 1303. (PS..1302 er miljøets underdog  Har på følelsen av at 02 og 03 ruster litt mer, og har litt flere feil. De gamle er litt enklere = færre feilkilder. Men selvfølgelig, de er mer moderne konstruksjoner. Objeksjon! Dette har med at våre forfedre fra svart-hvit perioden tok bedre vare på tinga sine enn party folket fra 70 tallet 
|
|
|
Loggført
|
 original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #20 på: september 16, 2012, 01:22:08 am » |
|
De eldste hadde 1.0 mm karosseriplater. Seinere kom 0.7 mm. 02 og 03 har "tynne " plater...ved støy og komfort så er det vel greit nok. Dog er det litt høyt turtall og vindstøy om en skal holde trafikken på motorveien - på de eldste boblene...
|
|
« Siste redigering: september 16, 2012, 08:34:44 am av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
RødeBaron
|
 |
« Svar #21 på: september 16, 2012, 02:05:36 am » |
|
De eldste hadde 1.0 mm karosseriplater. Seinere kom 0.7 mm. 02 og 03 har "tynne " plater...ved støy og komfort så er det vel greit nok. Dog er er litt høyt turtall og vindstøy om en skal holde trafikken på motorveien - på bobler...
Hjelper ikke hvor tykke platene er, har det begynt å ruste har det begynt å ruste, vedlikehold, elementært!
|
|
|
Loggført
|
 original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #22 på: september 16, 2012, 08:54:54 am » |
|
De eldste hadde 1.0 mm karosseriplater. Seinere kom 0.7 mm. 02 og 03 har "tynne " plater...ved støy og komfort så er det vel greit nok. Dog er det litt høyt turtall og vindstøy om en skal holde trafikken på motorveien - på de eldste boblene...
Nå synes jeg ikke det er noe plagsomt turtall på en gammel 1200 til vanlig, den surrer fint i 110 som marsjfart på motorveien når den er i stand. Den tåler jo full gass i timesvis, når alt er iorden.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #23 på: september 16, 2012, 10:25:41 am » |
|
Hei! Den er rævva å kjøre, det bråker, det lekker og man må mekke hele tiden  Men få biler som er like morsom likevel... Hvis du får'n litt høyere enn din, så blir'n ikke sååå rævva å kjøre....  Stemmer det, men da blir den så rævva å se på hehe Det er grunnen til at jeg ikke bruker den som en daily driver. Bobla skal få være lav og ubrukelig. Bruksbilen driter jeg i hvordan den ser ut, så lenge den er god å kjøre og ikke detter i stykker  Men elsker å se gamle folkevogner bli brukt, så cred til dere som gidder! Drit kult er det 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem

Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside
|
 |
« Svar #24 på: september 16, 2012, 10:54:47 am » |
|
...å 6v anlegg kan enkelt bygges om til 12v. Om så gjøres, behold 6v starteren, hjelper å ha en startmotor som går litt fortere rundt på vinteren. 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Arne 92644716 66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot 68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit 69 mod Type 3 Fastback, no name yet.
"Arbeidet hater mannen"
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #25 på: september 16, 2012, 11:45:41 am » |
|
...å 6v anlegg kan enkelt bygges om til 12v. Om så gjøres, behold 6v starteren, hjelper å ha en startmotor som går litt fortere rundt på vinteren.  Får man ikke også slike sett for ombygning? Mener jeg så det på SCC
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
leithen
Medlem
  
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #26 på: september 16, 2012, 21:08:03 pm » |
|
Skal nokk byggest om til 12 v , om ikke det allerede er gjort når jeg får skaffet meg en :-)
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
Atmobil
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....
|
 |
« Svar #27 på: september 19, 2012, 17:38:55 pm » |
|
Jeg har kjørt med bobla mi (69 1300) som hverdagsbils litt av og på siden jeg kjøpte'a i 2002 og fram til i fjor. Det har selvsagt vært en del ting som har skjedd oppigjennom (bremser og tenning for det meste) men det er det jeg har lært av. Det største problemet er jo veisalt. Du må regne med å måtte sveise opp bilen en gang i fremtiden uansett så lenge de ikke slutter å salte og vi ved hjelp av denne såkalte globale oppvarminga får tropevarme i januar. Her jeg bor saltes veiene 7-8 måneder i året så sesongen som sommerbil blir kort.
Da du kan å skur, har plass å skru og har vilje til det så er skal det ikke være noe problem. Å ha boble som hverdagsbil er langt triveligere enn å kjøre rundt i en moderne vannskade Iphone-plugg. Du får mye positiv oppmerksomhet (isteden for å få fingeren fra hissigpropper i BMWer) og du trenger aldri å være redd for å rote bort bilen på en stor parkeringsplass. Dog er det greit å ha et alternativ i tilfelle noe skulle skje eller eventuelt ha litt deler liggende. Spesielt gjelder dette starter, forgasser overhalingsett, toppdekselpakninger, coil, fordelerlokk og rotor og stifter samt selvfølgelig plugger, sikringer og viftereim. Alle disse delene er jo rimelig enkle å bytte og tar lite plass å ha lagret.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|