mai 05, 2025, 01:22:07 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Montering av 12v starter på 6v kasse, 180tenner hjul-hjelp?  (Lest 1789 ganger)
Arnefles
Seniormedlem

Vis profil
« på: september 18, 2012, 01:20:44 am »

Skal montere en 12v 1300dp med 12v starter på 6v kasse.

Har kjøpt en liten "shim/bøssing" for å sette på starter, vet noen hvordan den skal sitte?

Jeg må dremle litt inni kassa også, ettersom tannhjulet på 180 tenner ikke går inn i kassa...

Haster litt med svar...

Mvh.

Arne
Loggført

mags
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 18, 2012, 01:49:03 am »

Det er jo bare å bruke en dor og en hammer så banker du inn foringen dær
Men gjør det etter du har gjort klar til 12v svinghjul i kassa da Øyerulling
Blir jo litt Spon ut av dette da

M
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
ovalt
Supermedlem

Vis profil

« Svar #2 på: september 18, 2012, 08:18:08 am »

Du har vel 130 tenner på den svinghjulet? Det passer til 12v starteren, men du må slipa litt av toppen av dei fire "kulane" m gods rundt motorboltene -prøve deg fram-- (altså må du tilpasse svinghjulet til kløtsjhuset (sliping innv). og tilpasse ny foring i kløtsjhuset til 12v starterakslingen, så må du prøve med å montere motoren (ut å inn) det skal ikke mere til enn et par mm oppå kulane og ca 37mm innover før svinghjulet går rundt. (ta av berre akkurat, å dekk til kløtsjhuset innv for slipespon.)
-Sjekk og at den nye "12v starterforinga" ikkje vil slarke i kløtsjhus-holet for starterakslingenpå 6v kassa. Dersom det er det, må dette holet borrest opp for oversize-foring. (må då få dreid opp ny foring, å dette må gjørest nøyaktigt).
-Når hol og foring er tilpasset så sett foringen på starterakslingen (gjerne m litt grease mellom foringen og akslingen) å "skru den inn" m starteren, foringen vil da komme rett i og akkurat passe langt inn (det er lurt å brekke kanten framme på foringen "ørlite" med en fin fil, før en monterer.
Loggført
Arnefles
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #3 på: september 18, 2012, 09:55:23 am »

Bra svar her, setter virkelig pris på det!!

Enseste er at det er 180 tenner og ikke 130, men du mente sikkert 180-he he;-)

Var litt usikker på foringa, har ikke sett noe på det enda. Men da skjønner jeg at foringa skal sitte i feste og ikke en slangs "shim" som endrer/flytter det lille tannhjulet.

Har ikke bilen her skjønner du og da er det fint å spørre først og ikke stå der å klæ seg i hue når jeg er der Øyerulling

Frem med dremel i dag, begynte i går...

Tusen takk! Glad
Loggført

Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Luftkjølt? Ja takk!

Vis profil
« Svar #4 på: september 18, 2012, 12:14:55 pm »

Jeg var nede og tittet i stad Arne... Inni hullet som akslingen på starteren skal inn i, der ligger hylsa. Og den var utslitt Blunker Så gjør som Mags sier, dor og bank den ut.. Inn med ny, ferdig Glad
Loggført

You'll never walk alone

Proud member of Senkemafia'n
ovalt
Supermedlem

Vis profil

« Svar #5 på: september 18, 2012, 14:56:39 pm »

Bra svar her, setter virkelig pris på det!!

Enseste er at det er 180 tenner og ikke 130, men du mente sikkert 180-he he;-)

Var litt usikker på foringa, har ikke sett noe på det enda. Men da skjønner jeg at foringa skal sitte i feste og ikke en slangs "shim" som endrer/flytter det lille tannhjulet.

Har ikke bilen her skjønner du og da er det fint å spørre først og ikke stå der å klæ seg i hue når jeg er der Øyerulling

Frem med dremel i dag, begynte i går...

Tusen takk! Glad

Eg har aldri sett svinghjul med 180 tenner på bobler...hvor lite starterdrev måtte du hatt da? Det gamle 6volt svinghjulet (opp til 1965 er det vel...) har trolig 109 tenner, m et starterdrev på 9 tenner, men starterdrevet på 6 voltstarteren er derfor større i diameter, for å passe i det gamle svinghjulet m ferre tenner. (Dette svinghjulet har 180mm kløtsj )
12 volts svinghjulet har 130 tenner og med samme (9 tenner) til starterdrevet, å derfor har det starterdrevet mindre diameter...(Dette svinghjulet har 200 mm kløtsj). Altså -Eksempel; den gamle 6v starteren vil ikke kunne gå i 12v svinghjul pga tettere m tenner, ei heller motsatt. Det er ikke bare å bytte svinghjul...en må også vite hvilke drev det sitter på starteren.
« Siste redigering: september 18, 2012, 19:16:23 pm av ovalt » Loggført
Arnefles
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #6 på: september 19, 2012, 11:04:01 am »

Etter det jeg ser det står , er det 180 men jeg kan jo ta feil-skjedd før det-he he...

Du har sikkert rett! -Men samme, det gikk iallefall på:-)

Bruker det orginale drevet som satt på starter.

Var egentlig idiotspørsmål ang. den foringa ser jeg nå i ettertid, men ville være helt sikker så jeg ikke kom ned dit og ble stående som et spørsmåltegn der.

Takker!
Loggført

larsstea
Medlem

Turboprosjekt

Vis profil
« Svar #7 på: september 19, 2012, 19:00:10 pm »

Dette gjorde på min bil for noen dager siden, og merket at jeg måtte fjerne mere enn forventet for å få plass til svinghjulet da det gikk ganske langt inn. I tillegg måtte jeg fjerne litt på venstresiden for at ikke klutsjen skulle slå borti. Hvis du trenger det kan jeg sende deg bilder på mail. Jeg puttet motoren i et par ganger underveis og dro den rundt noen ganger slik at svinghjulet satte spor der jeg måtte slipe. Mange vil vel si at dette ikke er lurt, men girkassa er så myk at det ikke tok overflaterusten på svinghjulstennene en gang;)
Loggført
Arnefles
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #8 på: september 19, 2012, 23:11:30 pm »

Jepp, måtte fjerne mer enn jeg også trodde.

Jeg satte inn motor et par ganger og den satt fast da, da ble det merker som viste hvor jeg måtte dremle. Gikk bra det. Som du sier, mykt metall i kassa.

Nå er'n på plass og jeg håper alt funker når den til våren (?) skal startes... :-)
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!