*popcorn*.. enda en oljetråd

Det er antakelig like mange meninger om hva som er den beste olja på en luftkjølt motor som det finnes forskjellige oljer, og man kan ha lange og interessante diskusjoner om emnet, men en ting er sikkert, og det er at olja bør tåle greit med varme uten å bli brent/lage avleiringer og at du bør ha hyppige oljeskift med rens av oljesil for å fjerne disse avleiringene. Det er også viktig å tenke på at kjølesystemet bør være i orden og komplett med alle kjøleblikk, pakninger osv, og at kjøleribbene og oljekjøler er rene.
De aller fleste av oss kjører med original motor baki der, og mange bruker kanskje ikke bobla/bussen mer enn noen få ganger i løpet av sesongen. Det kan kanskje synes som om det ikke er noe poeng i å bruke noe særlig penger på olje siden det anbefalte skiftintervallet er såpass kort uansett, og at en luftkjølt motor lekker olje få fort du sier "syntetisk" til den.
Jeg bruker bobla daglig og har allerede hatt 4 oljeskift denne sesongen, og rekker nok et til før jeg parkerer for vinteren. Jeg har lagt meg litt midt på treet, og bruker Castrol GTX 10W-40 ved hvert oljeskift. Koster ca 400 for 4 liter.
Kan nevne at jeg styrer unna billigoljer, da disse uten unntak lager en forferdelig ganglyd i motoren.