mai 05, 2025, 01:14:59 am
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter
: Velkommen til et samlet VWNorge!
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Problemløseren
>
vippearmgeometri
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: vippearmgeometri (Lest 1081 ganger)
rofferen
Supermedlem
Innlegg: 820
Bosted:
vippearmgeometri
«
på:
oktober 07, 2012, 18:42:32 pm »
vippiarmene på min 1915cc er for lange dette er noe jeg viste i og med att sylindere er dreid ned til 1 mm i vendehøyde. og forbrenningskamera er på 46 cc.hvordan måler jeg ut hvor mye jeg må dreie av støtstengene?
«
Siste redigering: oktober 08, 2012, 09:54:08 am av purble bastard
»
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
Sv: vippearmgeometri
«
Svar #1 på:
oktober 07, 2012, 18:45:57 pm »
Du lærer mye mer om du søker litt på forumet og leser. MANGE som har lagt ut bilder og tekst om hva du trenger å gjøre..
Loggført
'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018
Norges raskeste luftkjølte gatebil?
'59:
Snart
Jee
Supermedlem
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim
Sv: vippearmgeometri
«
Svar #2 på:
oktober 07, 2012, 22:32:23 pm »
Vippearmene skal på ingen måte dreies. Med mindre ventilene er flyttet sideveis i toppen.
Om du kun høvler topp eller dreier av sylinderne er det støtstengene som skal dreies.
Geometrien setter du etter hvilke vippearmer du bruker. Med alt av lashcaps etc montert skal du ved halv løft på kammen med orginale vipper, ha justerskuen pekende i samme vinkel som ventilstammen. Dette er for å få minimalt med opp og ned belastning på ventilen, som igjen sliter ut styringene.
Ved ettermarkeds vippearmer med justerskruen mot støtstang. Skal i utgangspunktet justerskruen ha samme vinkel som støtstang ved halvt løft på kam. Men her kan det fintunes med å se på hvordan vippearmen sklir mot ventiltskaftet. Noe jeg ikke anbefaler om du ikke er sikker på hva du gjør.
Loggført
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...