mai 04, 2025, 19:48:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: KCR T1 girkasse låser seg i gir og revers!!  (Lest 2871 ganger)
Svang
Seniormedlem

Vis profil
« på: oktober 07, 2012, 22:55:49 pm »

Er det jeg som har ett problem, eller er det den nye KCR kassa??!!!

For en stund siden låste kassa seg i revers og samtidig hadde sjalte-gaffelen latt 3giret stå "ute" slik at den stod fast i begge gir..
Vel tenkte jeg, det her må være min egen feil, siden jeg hadde byttet sjaltehus pga girfester til 1303.. uten å bytte messingforing..
Byttet så messingforing og alt av foringer til girsystemet, samt brotsjet messingforingen for å få det perfekt!
Satte alt sammen igjen, med justering av girspak i henhold til VW instrukser.. Funka fint som smør..

Helt til i dag, da skulle jeg kjøre inn bilen på vinterdvale.. Rygga ut, skulle sette den i første..
Så funka det ikke å gire, IGJEN!!!!!!!
Bilen står nå ute på gårdsplassen, og vil ikke frem eller bakover.. Låst i ett gir og revers!!

Har aldri opplevd noe lignende med originale kasser..
Er det jeg som har gjort noe feil?HæHæ??
Kassa er kjørt maks 10km!!
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 07, 2012, 23:58:22 pm »

en løs skiftegaffel?

eller som Long enterprises forklarer i sin guide er det en liten "pin" som ligger i sjaltehuset for skifteakslen til reversen
hvis den mangler kan man få satt 2 gir samtidig "causing lockup"
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #2 på: oktober 08, 2012, 00:53:12 am »

Det sitter to "pins", eller pinner med buede ender som skal hindre at to gir går i samtidig. Om de er på plass er det fysisk umulig å få inn to gir samtidig. Med mindre en skiftegaffel har flyttet seg på skiftearmen.

Men du sier dette har skjedd før. Og du fikk da fikset det ved å ta av neskon. Med andre ord skiftegaffelene sitter der de skal.

Er du sikker på at den står i to gir? Går det ann å trille den med klutsjen inne?

Loggført

Svang
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #3 på: oktober 08, 2012, 07:21:43 am »

Sist gang stod 3. giret "ute", mens skifteakselen stod i en helt annen posisjon..
Det gjorde sitt til at det ikke var mulig å få den inn og ut av noen gir forrige gang.
Det så også ut til at kula som forhindret 2 gir samtidig var i orden.
Innretningen til revers så ut til å være der, men det kan jo hende den ikke er justert bra nok.

Er byttet til Weddle "racing" drevsats, så det er vel modifisert litt på huset..

Denne gangen går det ikke å trille med klutsj inne, det er helt låst..
Loggført
Jee
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #4 på: oktober 08, 2012, 12:19:06 pm »

Da er det bare sette på seg mekkeklærne og sette igang dessverre. Du kommer til den ene skiftegaffelen gjennom oljepåfyllingshullet. Men det løser neppe problemet i lengden.

Synd det ikke går ann å få av nesekon med kassa i bil. Der hadde du sett hva problemet var omgående.
Loggført

Svang
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #5 på: oktober 08, 2012, 15:39:40 pm »

At motor og gir må ut er klart..
Men er det feil justerte skiftegafler som kan være en mulig årsak?

Og ikke minst, skal det her skje med ei nybygd kasse?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem

Hvilken makalös manick

Vis profil
« Svar #6 på: oktober 08, 2012, 15:51:12 pm »

Og ikke minst, skal det her skje med ei nybygd kasse?

Hei og nei! Jeg har hatt 4 kasser fra KCR og har ikke hatt et eneste problem med dem. Men så har jeg heller aldri skiftet nese på noen av dem.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem

:: DKL ::

Vis profil
« Svar #7 på: oktober 08, 2012, 15:55:30 pm »

Vi har og hatt fem andre KCR kasser her i Rogaland regionen som heller ikke har hatt slike issues. Men en av de er vel en av de fire Kalle har hatt så den kan vel trekkes fra.
Men klart, det betyr jo ikke at han ikke kan ha gjort en feil på en av dem.
Det viser jo at det ikke er typisk hvertfall fra den enden.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017

"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Svang
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #8 på: oktober 08, 2012, 19:14:19 pm »

Jeg får sette bort kassa til noen som kan det, så får vi se hva årsaken er..
For alt jeg veit så kan jeg ha gjort noe rart, uten at jeg helt kan se hva det skulle være..
Loggført
cato®
Supermedlem

Vis profil
« Svar #9 på: oktober 09, 2012, 23:45:58 pm »

Det sitter to "pins", eller pinner med buede ender som skal hindre at to gir går i samtidig. Om de er på plass er det fysisk umulig å få inn to gir samtidig. Med mindre en skiftegaffel har flyttet seg på skiftearmen.

Men du sier dette har skjedd før. Og du fikk da fikset det ved å ta av neskon. Med andre ord skiftegaffelene sitter der de skal.

Er du sikker på at den står i to gir? Går det ann å trille den med klutsjen inne?

Det er mulig å få inn revers og 3/4 samtidig,hvis du trykker manuellet på ballandør akslene, men ikke noen annen kombo.
Men for at det skal kunne skje , så må det være noe feil inne i kassa.
 Har opplevd at det har skjedd på en gatebil en gang, da er bilen ikke til å rikke.  Tok av fremre hus, fant ikke noe galt, satte kassa i fri, satt sammen, fungere i  årevis etterpå
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!