mai 04, 2025, 18:29:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: TOPPER - trenger råd/erfaringer  (Lest 2516 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: oktober 27, 2012, 23:13:36 pm »

Heisann.

Jeg sitter på en lørdagskveld og planlegger vinterens motorbygge. ¨

Jeg har samlet det meste av deler til en 2110 cc OXY-bokser. Men jeg endte opp med å selge mine gamle SuperFlo topper, for å kjøpe meg noen nye "off the shelf" topper.

Nå har jeg kikket og lest en del, og jeg hadde i utgangspunktet sett for meg uportede 044, men jeg har fått tips om såkalte Los Pancheros fra CB. Dette er CNC-portede 043 (eller kina) topper med 40x35.5 mm ventiler, noe jeg har sansen for for å holde gasshastigheten oppe.

Jeg har forsøkt å samle litt data på flowtall på disse toppene, for å sammenlikne med andre, dyrere. Ikke minst lurer jeg på hvor bra de er sammenliknet med uportede 044 topper.

Jeg har klart å samle noen flowtall, og de er oppsummert her:

* topper.jpg (35.39 KB. 600x315 - vist 161 ganger.)


Det som slår meg er at disse Los Panchitoene flower mye bedre enn uportede 044 topper (det enslige datapunktet er et tall jeg plukket opp på et forum, og er med 42mm ventiler), og faktisk også bedre enn de billigste cnc-portede 044 toppene.

På meg virker det som om disse er et godt kjøp til ca $300 per stykk.

Motoren jeg skal ha de i blir en snill 2110 som senere skal turbomates, så jeg siktrer på 140-160 hk i NA utførelse, så jeg ser ikke poenget med å legge mange tusen i de dyreste toppene.

Et annet alternativ er Steve Tims Stage 1, men jeg har ikke funnet noe flow-tall på de. Er det noen som sitter på noe slikt?

Jeg vet ikke jeg skal se meg blind på slike kurver, men noe må man jo gå etter før man tar et valg.

Sitter også og leker meg med Engine Analyzer, så jeg skal prøve å simulere de forskjellige kombinasjonene også.

I forhold til grafene, er alle så vidt jeg vet oppgitt med 25" vannsøyle, og den kammen og vipene jeg antakelig skal bruke gir ca o.41" løft på ventilen.

Håper noen har noen nyttige erfaringer å dele med en noob Glad

« Siste redigering: oktober 28, 2012, 01:01:19 am av grelland » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 27, 2012, 23:22:35 pm »

Er dette tall fra CB? Veldig optimistiske tall.

Jeg hadde iallefall satset på 42/37,5 ventiler.

Ferdig CNC topper er jo laaaangt ifra ferdige. Nok av ting som bør gjøres for å forbedre slike topper.

Enig at gasshastighet er en bra ting, men ikke bruk topper beregnet på kjedelige motorer når du legger så mye tid og penger i en slik motor.

Se på wedgeport eller miniwedge. Eller pro gas for den saks skyld som er en wedgeport topp med mindre volum i innsugskanalene for å øke gasshastighet.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 27, 2012, 23:25:24 pm »

CB sine tall ja.

Ikke de uportede, da. Der oppgir de ikke tall...

Selv om de er optimistiske, er de vel kanskje innbyrdes sammenliknbare uansett, eller er dette bare marketing-pjatt?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 27, 2012, 23:33:36 pm »

Jeg tror det siste ja.. Dessverre har de ikke markedsføringslover på lik linje med Norge.


Hvilken kamspec skal du ha?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 27, 2012, 23:55:51 pm »

Ikke helt i mål med kam, men antakelig denne:

Adv. Duration 298° / Dur. @ .050" 242° / Lift @ cam .324" / Lift w/1.1:1 Rocker Arms .356"

1:1.3 Pauter løftere
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 28, 2012, 00:08:52 am »

Garantert ikke mer enn 160-170hk da med flowtall fra CB. Og her må man trekke av en vesentlig prosent.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 28, 2012, 00:56:43 am »

så bra da, siden målet mitt som sagt er 140-160 hk Glad
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 28, 2012, 01:07:56 am »

Litt under 1hk pr cfm i flow er en grei regel om du ikke drar strikken veldig langt. (på rundt 2-liter)

Jeg regner med at mine Wedgeport topper flower vesentlig mindre enn hva CB sier de gjør.) Sier de 200 regner jeg med de flower 180
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 28, 2012, 09:24:20 am »

Grenland, det har vært et faktum i mange år at CB tallene er ren vås. Dette har også blitt bevist flere ganger da folk har tatt med seg ut-av-esken topper til JPM dyno day. Søk og du vil finne info med mer korrekte flow tall.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 28, 2012, 10:25:12 am »

Jeg har en nesten "ut av esken" CB 044 40x35.5 topp liggende i garagen hvis du har lyst til at studere lidt. Den var nesten monterbar da jeg snittede pappen opp, men der er LANGT til en færdig topp. Du er mere end velkommen hvis du vil se den i løbet af dagen. Men kan ikke garantere at den ikke sidder på resten af blokken når kvelden er ovre Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 28, 2012, 10:43:30 am »

Litt under 1hk pr cfm i flow er en grei regel om du ikke drar strikken veldig langt. (på rundt 2-liter)

Jeg regner med at mine Wedgeport topper flower vesentlig mindre enn hva CB sier de gjør.) Sier de 200 regner jeg med de flower 180

JPM har flowet flere slike til 180-185cfm.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #11 på: oktober 28, 2012, 21:23:15 pm »

Litt under 1hk pr cfm i flow er en grei regel om du ikke drar strikken veldig langt. (på rundt 2-liter)

Jeg regner med at mine Wedgeport topper flower vesentlig mindre enn hva CB sier de gjør.) Sier de 200 regner jeg med de flower 180

JPM har flowet flere slike til 180-185cfm.

Da tippet jeg riktig.

Stemmer bra da min motor "bremset" rundt 180-185hk.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 29, 2012, 00:53:58 am »

Bra, takker for innspill.

En mulighet er jo at alle CB sine tall er 10-15% for optimistiske, men jeg har ikke funnet noen som har gjort uavhengige tester av disse Los Panchitos sammenliknet med f.eks wedgeport, men jeg har sett et par forskjellige som nevner at uporta 044 flower 130-135 cfm.

Dersom jeg trekker av 10% på CB sine egne tall, flower jo fortsatt Los Panchitoene mer (med ca 150-155 cfm).

Jeg er også klar over at cnc-porta topper ikke er bolt-on, så jeg ser for meg litt frisering uansett.

Tanken min er at med min begrensede kunnskap, så er det kanskje bedre å satse på noe som er cnc-porta, og så bruke noen timer på siste finish og matchporting, i stedet for å kjøpe helt uporta 044, og kanskje gå meg helt bort på veien...

Målet er som sagt 140-160 hk, så jeg ser ingen grunn til å ta'n helt ut verken på topper eller andre enkeltkomponenter. Kommer garantert nye muligheter til å brenne tusenlapper på nye prosjekt i fremtiden også Blunker

Et spm til Erlend:
Tallene dine stemte jo bra med 180cfm, men kjører du kam og løftere som gir så mye som 0.6" i løft?

Min planlagte kombo (og de alternativene jeg vurderer også faktisk) havner alle i området 0.4- 047" løft, så jeg lurer på om jeg må seriøst revurdere kamvalget...
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #13 på: oktober 29, 2012, 01:13:48 am »

Har 14,88mm løft på alle ventilene.

1,4 vippene var nærmere 1,5. Web 86C kam
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 31, 2012, 23:07:53 pm »

Kanskje jeg ender opp med å legge på noen hundrelapper og går for noen cnc-porta 044 i stedet....

Noen som har erfaringer med Mini-wedge?
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 31, 2012, 23:42:57 pm »

Jeg tror du fint når målet ditt med Los Panchitos rett ut av esken.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #16 på: november 01, 2012, 11:40:48 am »

OK, det er jo på en måte betryggende, men jeg har fortsatt ikke klart å finne noen som har målt flow på de toppene. Eneste jeg har er en påstand om at alle CB sine tall er 10-15% for optimistiske...

Decisions, decisions....  Gliser
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #17 på: november 01, 2012, 11:52:23 am »

Mini wedge Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!