august 20, 2025, 06:27:17 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 5 6 [7]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Martins '67 1500 - Savannah - Et vognkort fullt av godkjenninger :)  (Lest 130162 ganger)
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #180 på: august 22, 2024, 11:24:10 am »

Bygger du innsuget i stål eller aluminium?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 570
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #181 på: august 22, 2024, 19:30:00 pm »

Bygger du innsuget i stål eller aluminium?

Tanken er ihvertfall å prototype i stål selv, og så får vi se. Kan få laserskjært flens i alle materialer, så det er jo opptil sveiseapparat og skills etterhvert. Har dog en kompis som tigsveiser i alu for FFI, så det er muligheter der også hvis jeg ikke strekker til på egen hånd. Men planen er å gjøre det hele selv, inspirert av de lekre innsugene til The Dub shop.

Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #182 på: august 26, 2024, 09:44:35 am »

lekkert  Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 570
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #183 på: august 31, 2024, 16:29:50 pm »

lekkert  Gliser

Ja, men jeg tipper min sveising ikke får dette resultatet... :-P Men har bestemt meg for å lage en jigg først og prøve å perfeksjonere det, slik at jeg kan lage flere.
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 570
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #184 på: mai 14, 2025, 22:55:49 pm »

Som vanlig står det heeeeelt stille her når innesesongen for radiostyrt setter i gang. Bilen ble satt på lager uten girkasse og ikke ofret en tanke.

Så kom påske, da gjaldt det å få hentet bilen. Girkassene fra Hotshop ble åpnet av fagfolk i løpet av vinteren, og byggekvaliteten der var dessverre såpass dårlig at Hotshop nå ikke lenger har girkasser i sitt sortiment. Det var en trist ende på det, da jeg håpet på å kunne gå sesongen i møte med fire gir uten lyd klar til montering.

Så begynte jakten. Jeg ville helst få tak i komplett brukt kasse, slik at jeg kunne sende alt mitt til overhaling fra senter og helt ut til akselmutterne. Bruktmarkedet hadde lite å by på, men på jobb søkte jeg rundt for å finne ut om noe kunne finnes hos høggere etc. Og joda, Hedmark Bilsenter kunne sende meg en komplett kasse. De hadde flere liggende på nettportalen, så valget falt på en sein '66 kasse, altså trolig '67 med lange aksler.

Hva fikk jeg? Ikke det i hvert fall. Utenfor jobben ble det dumpet en pall med en seinere 1200 kasse. Jaja, skitt au. Jeg tenkte det fikk gå. Etter mange timer med sleggefett og varme, fikk jeg banka ihjel og av trommelbremser som hadde rustet ute siden 2004, og demontert alt. Kassa virket frisk, men et akselrør var så bøyd at akselen hadde subbemerker, og det andre hadde fått klemt i stykker mansjettkransen, eller hva vi skal kalle det. F**k it. Mer og mer ble delene fra overhalingsprosjektet av originalkasse og rør hjemme flyttet over og til slutt var det klart for montering.

Brukte god tid og var ekstremt grundig, og til slutt var alt på plass. Teststartet motor, og begynte å koble til girspaken.... Vel, nå har jeg lært at det er det første jeg gjør. Kassa var låst i gir. Ja. Etter en peptalk med Supern bestemte jeg meg for å prøve å skyve kasse og motor langt nok tilbake til at jeg kunne ta av lokket. Det blei etterhvert klart at det ikke var så greit, så jeg rev alt fra hverandre igjen, like sirlig og nøye som jeg satte det sammen..... Gah. En dags arbeid kastet rett ut vindauget.

Heldigvis var Superns diagnose rett. Den ene av gafla til hockeysticken hadde fløtta seg under bytte av pakning. Satte kassa på høykant, fikset og slang inn kassa før natta.

Dette var lørdag, og på søndag gikk alt sammen igjen og bilen ble kjørbar. Bilder tok jeg nesten ikke, så da ble det en liten video:

https://youtube.com/shorts/NioWlxNdoKs?feature=share

Og ja, trenger noen simringer til aksler, I know guy!
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 570
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #185 på: mai 14, 2025, 23:07:08 pm »

Håndtaket på førerdøren røk, og passasjerdørens var heller ikke bra. Hva gjør man? Tja. det er jo litt racerbilpreg her. Fant frem gamle belter og satte igang. dessverre var det sorte skinnet altfor tykt, så det fikk holde med det brune.

Enkelt og litt rustikt kanskje, men jeg synes det ble ganske tøft. Og enkelt Glad

20250513_164818 by Martin Sørlie, on Flickr

20250513_164834 by Martin Sørlie, on Flickr

Snapchat-968084574 by Martin Sørlie, on Flickr
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #186 på: mai 15, 2025, 09:43:29 am »

ÜBER nice touch det der!  Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1873
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #187 på: mai 15, 2025, 18:34:47 pm »

Det ble artig
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2446
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #188 på: mai 16, 2025, 09:09:32 am »

Litt RS look over de der😎👌
Har sort skinnfarge, hvis du vil farge de🤷‍♂️😊
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7655
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #189 på: mai 16, 2025, 10:59:23 am »

Det var kult ja Glad Du kan mer enn å kjøre radiostyrt bil du, Martin Glad
Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 570
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #190 på: mai 17, 2025, 01:01:29 am »

Takk for fine kommentarer Blunker

Vel, fikk bilen i gang, men noe gikk jo galt, selvsagt. Det ene lagerhuset mitt fikk en uheldig skvis i fjor da jeg glemte en skive under en av de mange ut og inn monteringene, så jeg monterte sammen med lagerhuset fra brukt kasse. Det jeg ikke så, var at dette har bredere lagerbane enn det jeg har, som betød at lageret slarket sideveis i akselrøret, og bremseskiva gjorde dermed litt vei i vellinga både på kaliper og lagerhus...

Sprekt lagerhus fra i fjor. Brukt lagerhus fra "ny" girkasse.



Denne lagerdybden nærmest er da veldig mye grunnere enn den jeg satt på?



Her ser man. Øverste pil lagerbane, så simring, så ytterkant:



Dette gikk jo ikke helt etter planen, så jeg bestilte Hotshops nye kit med alt, etter å ha konferert litt med Øyvind.



Men, dette var den dype typen dette også. Men her fikk jeg en åpenbaring, jeg hadde ikke tenkt før jeg så disse, at den ytterste flensen i praksis har en svært liten misjon. Ved ødelagt simring skal den stoppe olje og sende den ned i et dreneringshull i bunnen. Men, Oildeflectoren holdes jo på plass av skiva, så da forsto jeg. Siden det eneste "grunne" lagerhuset jeg hadde var det ødelagte, så jeg plutselig løsningen og slo ut flensen som var sprekt. Vipps, så var alt i orden allikevel med denne....



Da var det problemet løst. Men jeg har også slitt med dårlig ånde. Det blir litt høyt trykk i veivhuset, og med marginal ånding, ønsker oljen seg andre veier ut. Da ble det Empi åndeboks og to ventilerte ventildeksler. Monterte først boksen rett og fint, men det ble for langt til høyre. Nå er den perfekt, men litt på skakke. Can't have your cake and eat it too. Men satser på at dette løser problemet og hindrer olje i å komme ut i alle andre åpninger Glad



To problemer løst, ett igjen. Blinklysbryteren ga seg i fjor, og jeg hadde blinklysene på vippebryter:-P Dette kunne jo ikke vare, og jeg er utålmodig, så til tross for prisen kjøpte jeg ny fra Hotshop. Og det skal sies, joda, den er kostbar, men kvaliteten er fantastisk. Det var ikke like heldig at undertegnede hadde lagt nytt ledningsnett i friske farger, og glemt koblingsskjema hjemme. Meeeen, jeg koblet kabler etter gjettemetoden basert på erfaring, og så sannelig, suksess på første forsøk.
Og, for å ta det, sliter man med dette, kjøp ny. Kvaliteten er upåklagelig. Om noe, så er fargen litt blass, men det lever jeg godt med Glad



Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 570
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #191 på: mai 17, 2025, 01:13:33 am »

La oss snakke stil... ...og beklager på forhånd om jeg tramper på noen tær...

Det er lett å kalle min bil for en Cal-looker. Jeg mener dog det er litt feil. Ikke mye, men litt. Min bil er litt lavere i ræva, og skal se ut som bilen bygget av han som kjørte hardt i Mulholland drive i helgene, men ikke hadde råd til 356. Typ.

Jeg synes BRM, T-bars osv. er steintøft. Men, straks bilen ikke har trillebårdragstuket, så ser T-barsene lange og rare ut. Og Cal-look kan se litt rart ut dersom man ikke er "i" det, mener jeg. Tøft? Ja. Spesielt, og noe å venne seg til? Ja.

Så hva gjorde jeg for et par år siden? Jo, Alu T-bars fra Mags ble kuttet kortere, og hullborret for å "spare" vekt. De sitter tettere mot karosseriet, ser ikke så utstikkende og "out of place" ut, og bidrar til et litt hardere racepreg, spør du meg.





Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 570
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #192 på: juni 01, 2025, 18:49:48 pm »

Håhå! På onsdag blei gamla jaggu EU-godkjent uten mangler! Nå prøver jeg å bare å nyte, og ikke sette i gang prosjekter som gjør at hu blir stående ukjørbar i sommer, for det orker jeg bare ikke. Meeen, jeg må jo gjøre litt småtteri i blant...

På en brukthandel vi besøkte under Slabberas i Kongsberg for et år sida eller to, fant jeg en kul tang fra ACME Steel. Av det jeg skjønner, så er det en tang for klemmer av et eller annet slag. Og det stemmer bra, firmaet ACME Steel startet nemlig som The Acme Flexible Clasp Co. i Chicago i 1884, og ble først Acme Steel Co. i 1925. Et godt gammaldags stålverk med fokus på klemmer, med andre ord. Uansett... Kul tang:



Jeg tenkte umiddelbart girkuler da jeg så på den, men den har blitt liggende i et flyttelass siden. Men nå tenkte jeg at nok fikk være nok, og skred til verket. Jeg synes Empi/Hurst - kopishifteren min er helt grei, men sååå kjedelig kule. Så da høgde jeg den like gjerne i filler....



Så boret jeg opp hullet litt og litt, livredd for om materialet skulle sprekke. Men neida, kom meg til største boret på 12mm. Jeg måtte dog ha hull på 16mm for å få inn gjengehylsa. Jeg hadde et trebor på 15mm. Fant så frem en fres på 16mm, men lot ca 1/4 av hullet være 15mm, rett og slett for å presse gjengehylsa godt fast i plasten det siste stykket. Fylte opp rundt hylsa med 2-komponent plastlim fra Wurth.



Tabben jeg gjorde? Presset i hylsa før jeg hadde sjekket om kula ble stående rett på girstanga. heldigvis hadde jeg latt noe av hylsa stikke utenfor kula, så litt sliping av høyden på denne, før litt vask og puss, så ble det rett og fint Glad

Voila!


Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 605
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #193 på: juni 02, 2025, 09:38:59 am »

Herlig og unik Girkule! Og et perfekt eksempel på prikken over i-en, bokstavelig talt Blunker
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 613
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #194 på: juni 10, 2025, 20:34:57 pm »

Tommel opp! Kult
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 504
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #195 på: juni 10, 2025, 22:55:12 pm »

Liker både fargen på bilen og kula!  Her er min 😄


* IMG_4598.jpg (54.41 KB, 800x600 - vist 78 ganger.)
Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 570
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #196 på: juni 12, 2025, 23:22:28 pm »

Liker både fargen på bilen og kula!  Her er min 😄

Haha, nydelig!
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 605
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #197 på: juni 12, 2025, 23:32:26 pm »

Og her er min, US spak og italiensk kule Glad


* IMG_6674.jpg (107.18 KB, 800x600 - vist 70 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 570
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #198 på: august 11, 2025, 10:39:06 am »

Her skulle jeg egentlig posta før SCC, men det får være:-P

Har opparbeidet meg et hat mot vaiere etter å ha røket gassvaier på Autobahn, og krøkka ut og inn med clutchwire grunnet girkasseskift etc. Det er et hat å få den jævla kroken til å samarbeide, så nå har jeg gått lei, og tenkte å bygge om til hydraulisk. Men litt styr er det jo det også, samt at ferdigløsningene ikke er sååå ferdig. Som man ser av bildene, denne vaieren har bare sitti der et år, men med kroken slik den ser ut etter ti år, og to-tre vaiere, så kan dette bare gå nedover...





Velkommen til https://www.classicbugparts.com/clutch-pedal-shaft-upgrade/ . Ikke nok med at jeg med dette kitet fikk bytta ut min litt slarkete pedalaksling, men å skru fast vaieren var jo en lifesaver. Null banning og sverting liggende i rar vinkel nedpå gølvet i bilen. Jeg har et uoriginalt pedalsett, da jeg av en eller annen nå ufattelig grunn, kastet det originale i sin tid. Dette forbedret alt helt vanvittig.




Original vaier, og etter sigende skal slitasje være lik null. Den ruller på en godt smurt messingforing, og å ta ut og inn pedalsettet, var nå en lek! Hurra!!

Men hva mer? Joda. Endelig tenkte jeg at Cookie Cuttersene jeg kjøpte for noen år siden måtte på, og satte i gang. Først ble det et kostbart mareritt å få frest ut felgsenteret slik at felgen gikk over skivene. Hva skjedde så da? Jo, felgene subber i bærekulene. Jeg har senkespindler, så klaringen er jo ikke god, men hadde håpet det ikke skulle bli verre enn med Gasburners. Heldigvis har jeg en god kompis med jobb i en maskinpark de fleste av oss drømmer om, så på ca én time på torsdag før avreise ordnet Bjørn 10mm spacere i alu. Subbingen ble ikke heeeelt borte, men nesten. Nå legges det forstillingsplaner for neste år, så får vi se om det blir bedre klaring.




Så, hvordan gikk det på SCC da? Vel, foruten fest, fanteri og gode venner, ble det 6 drag på stripa med dårlige tider grunnet første gir som hoppet ut, men seier i autoslalom. Måtte slure rolig i gang til en 17,7 på stripa, mot persen på 16.98 fra '23, da på dårligere dekk, så det hadde vært gøy å fått et godt run i år på de nye dekkene. Det må planlegges og settes i gang et girkassebygge før neste år gitt.

Autoslalomen var helt konge med unntak av subbinga i bærekula, og litt bommert på dekktrykk. Glemte at jeg hadde dragracetrykk på 1,5 bak og 2,5 i forhjula, det gjør den litt ekstra understyrt, men fikk allikevel kjørt effektivt Glad







« Siste redigering: august 11, 2025, 10:48:24 am av Martin Sørlie » Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7655
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #199 på: august 12, 2025, 08:05:13 am »

Takk for veldig hyggelig naboskap i piten Glad

Veldig interessant den clutch-løsningen

Jeg endte opp med 17.00 med min 67 med min ganske standard 1600 med 44 idf-gassere, så da ligger jeg to hundredeler bak Glad

Neste år; da skal jeg ta deg Blunker
Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 570
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #200 på: august 13, 2025, 16:17:43 pm »

Takk for veldig hyggelig naboskap i piten Glad

Veldig interessant den clutch-løsningen

Jeg endte opp med 17.00 med min 67 med min ganske standard 1600 med 44 idf-gassere, så da ligger jeg to hundredeler bak Glad

Neste år; da skal jeg ta deg Blunker

Takk i like måte! Glad

Ja, definitivt. Og bør egentlig være temmelig grei å lage selv om man gidder. Sjukt digg å slippe styret med original krok.

Omtrent som forventet det resultatet, og imponerende hvor lite som skal til for å få ganske vesentlig mer futt enn originalt. Tipper nye dekk hadde holdt for å ta meg:-P Får se om neste års oppsett blir litt mer konkurransedyktig herfra, men vi får se:-P!
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Eiko Garage
Supermedlem
*****
Innlegg: 860
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #201 på: august 13, 2025, 20:36:01 pm »

Snedig clutch-løsning. Den må vurderes.

Stikk opp til lagerseksjon for en bobleprat en dag før bilen parkeres før vinteren. Har fremdeles verktøyet ditt liggende her🙂
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #202 på: august 15, 2025, 12:45:08 pm »

Og apropos dette, så målte jeg mitt VAG spjeldhus til 58mm i topp og bunn. Det finnes også i drive by wire løsning. Roy har i hvertfall et sånn liggende i garasjen har jeg sett.

Neste år; da skal jeg ta deg Blunker
Får se om neste års oppsett blir litt mer konkurransedyktig herfra, men vi får se:-P!
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 570
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #203 på: august 16, 2025, 08:25:43 am »

Og apropos dette, så målte jeg mitt VAG spjeldhus til 58mm i topp og bunn. Det finnes også i drive by wire løsning. Roy har i hvertfall et sånn liggende i garasjen har jeg sett.


Ja, har sett at det finnes identiske det jeg har med samme kontakt, bare nærmest skalert opp i størrelse:-P
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #204 på: august 17, 2025, 12:24:32 pm »

Men her kommer det et spørsmål opp.. Sånn tulling som meg der er opptatt av utseende frem for funksjon, jeg vil jo beholde min rullepedal og ikke bytte til slik moderne BMW plastikk greie. Kan man lage drive by wire løsning på pedalen jeg har tro? Jeg ser at med drive by wire spjeldhus er plassering i motorrommet en hel del mer fritt når der skal lages innsug.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 570
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #205 på: august 18, 2025, 15:18:56 pm »

Men her kommer det et spørsmål opp.. Sånn tulling som meg der er opptatt av utseende frem for funksjon, jeg vil jo beholde min rullepedal og ikke bytte til slik moderne BMW plastikk greie. Kan man lage drive by wire løsning på pedalen jeg har tro? Jeg ser at med drive by wire spjeldhus er plassering i motorrommet en hel del mer fritt når der skal lages innsug.

Ja, det er vel nærmest null problem. Thore-Morten fant sensorer man kunne montere på pedal som i praksis gjør samme nytten, hør med han! Jeg mener han lekte med flere løsninger og mockups. Når det er sagt, bruker original pedalgummi på min, og du må legge deg på gulvet for å se at jeg ikke har original pedal Glad
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Sider: 1 ... 5 6 [7]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!