svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« på: desember 14, 2012, 20:57:11 pm » |
|
Så var det tiden for alle de gode ønsker til alle VSN lesere men også ønske om spennende innlegg i 2013.
Harde pakker osv. ønskes dere herifra. For å være helt sikker for egen del så har jeg kjøpt min egene julegaver. Det ble et orginalt VW 119 Hazet spesialverktøy til den udødelige VW motoren, verktøyet er bestillt og produsert for VW fabrikken i 1940-41. Unødvendig å si at dette er en utrolig skjelden vare. Legger ut info etter Julaften så kan dere i mellomtiden gjette hva det er til?
Premie, vanntur med schwimmwagen i 2013
Noen har blitt informert og selvsakt, ikke et pipp videre.
|
|
« Siste redigering: desember 15, 2012, 21:13:05 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Mr.Bubblehead
|
 |
« Svar #1 på: desember 14, 2012, 23:43:51 pm » |
|
Ventiljusteringsnøkkel.....
|
|
|
Loggført
|
Member of The Split Cruisers.
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #2 på: desember 15, 2012, 08:52:27 am » |
|
Det er en ventiljustering nøkkel ja. Den har jeg kun sett en gang i et Hazet sett . Sjelden vare.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #3 på: desember 15, 2012, 11:40:13 am » |
|
Skulle bare la det øverste bilde bli vist, det var den oprinnelige tanken. Er alikevel inponert over denne kunnskapen. Kjenne i gjen en orginal nøkkel fra tiden da den første bobla ble produsert er ikke dårlig. Den er ikke i min VW verkstedbok fra 1950.
Håper nøkkelen gjør susen på Schwimmwagen, der er det trangt nesten umulig å komme til. Type 166 var ikke utviklet da denne nøkkelen ble laget.
Ingen vits å å gå videre her. og dere er boket for en vann tur på Høytorp fort sitt treff rundt 12 augst 2013.
Jeg kommer med en ny nøtt eller to, har jo to inkjøpte julegaver til meg selv i gjen å gå på.
Ventil just. nøkkel: Bilde under er fra en meget skjelden VW hovedverksted bok trykt i 1941. ca 350s. Denne er ur boka for de eldste VW, utrolig nok et godt hjelpemiddel også i dag for VW veteranbiler.
|
|
« Siste redigering: desember 29, 2012, 01:09:41 am av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #4 på: desember 15, 2012, 21:07:10 pm » |
|
Veterandel. Hvor på VW før og etter 1950 tallet finner vi denne, bruksområde? Utgått orginaldel levert fra VW fabrikken, produsert etter 1950 og passer de fleste.
Blir overasket hvis ingen treffer på raskt her.
|
|
« Siste redigering: desember 16, 2012, 00:51:32 am av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
T2man
Supermedlem
    
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog
Termos er bra
|
 |
« Svar #5 på: desember 16, 2012, 09:58:51 am » |
|
Jeg regner med at dette er en magnet til å ha i bunnlokket ved oljesilen på motoren for å samle opp evt. metallspon i oljen 
|
|
|
Loggført
|
Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #6 på: desember 16, 2012, 12:44:38 pm » |
|
Skulle bare la det øverste bilde bli vist, det var den oprinnelige tanken. Er alikevel inponert over denne kunnskapen. Kjenne i gjen en orginal nøkkel fra tiden da den første bola ble produsert er ikke dårlig. Den er ikke i min VW verkstedbok fra 1950.
Håper nøkkelen gjør susen på Schwimmwagen, der er det trangt nesten umulig å komme til. Type 166 var ikke utviklet da denne nøkkelen ble laget.
Ingen vits å å gå videre her. og dere er boket for en vann tur på Høytorp fort sitt treff rundt 12 augst 2013.
Jeg kommer med en ny nøtt eller to, har jo to inkjøpte julegaver til meg selv i gjen å gå på.
Bilde under er fra en meget skjelden VW hovedverksted bok trykt i 1941. ca 350s. Denne er ur boka for de eldste VW, utrolig nok et godt hjelpemiddel også i dag for VW veteranbiler.
Da skal jeg prøva å holda av dagen  Utrolig funn du har kommet over, og verkstedboka også. Men på neste nøtt må jeg melde pass. 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #7 på: desember 26, 2012, 12:50:06 pm » |
|
Det er en magnet for å montere inne i oljebrønnen. Orginal VW.
Fortsatt God Jul Og Godt Nyttår!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #8 på: desember 29, 2012, 00:57:56 am » |
|
Så var det den siste nøtta da. I alle fall er den pakket ut og klar til bruk. Den gamle var hjemmelaget fra 1970 og den fungerte forsåvidt godt men med denne blir det enklere.
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #9 på: desember 31, 2012, 00:37:49 am » |
|
Meget usikker men er det et camber målerverktøy 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #10 på: desember 31, 2012, 10:46:35 am » |
|
Godt forsøk. Ikke camber.  På eldre VW loddes camber med vater. Hjulstilling skal nesten være helt nøytral med et snev av pluss.
|
|
« Siste redigering: desember 31, 2012, 22:39:34 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #11 på: januar 21, 2013, 08:49:05 am » |
|
Vell nå er jula over for denne gang og jeg lurer fortsatt veldig på hva dette er, skal du komme med løsningen på julenøtten snart  og så har jeg et spørrsmål til deg. hvet du hvor jeg kan finne riktig verktøy til å justere fjærplatene på bilen. Dvs gradmåler. tilsvarende denne: http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1083237
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #12 på: januar 21, 2013, 11:52:05 am » |
|
Beklager det ble jo glemt. Det er et eldre orginalt VW verktøy til spissing (eller to out) av forhjula. Det gamle hadde jeg laget selv, det funket like bra men var mere tungvint i bruk. Viktig orginalt verktøy, nei det var det ikke men mere kondisjonert,ja.
Så var det fjær-platene på bilen. Dette var da en lækker sak. Jeg finner orginalverktøy på nettet ikke ofte men leter når det er ønskelig, men det er jo ikke billigsalg der ute. De utroligste ting dukker opp med tolmodighet.
Synes ikke du trenger gradeverktøy her. Eldre torsjons staver VW har ofte endring i spenst på høyre eventuelt venstre side. Jeg sjekker høyde og hjulstilling før demontering. Vinkelen på bladet blir så merket av når bladet er rensket for vekt. Ved montering settes bladet likt tilbake. Ved justering hektes boltene på og hjulene belastes med normal vekt og bilen trilles noe fremm og tilbake for sjekk og kontroll. Stavene justeres henholdsvis med indre og ytre spor, men det vet du vel og det var kanskje ikke spørsmålet.
|
|
« Siste redigering: januar 21, 2013, 23:19:10 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #13 på: januar 25, 2013, 22:56:26 pm » |
|
Verktøy til spissing av forhjula ja, det hadde jeg aldri gjettet. Takker for morsome julenøtter iallefall. Har du mulighet så hadde det vært morsomt å sett bilde av hele værktøyet. og takk for tips ang gradmåleren 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
|