BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #360 på: februar 18, 2015, 09:13:22 am » |
|
Etter tirsdagens økt skal alt være klart for å montere sammen til shortblokk. Bilde 1. Klargjøring av blokk. Topplokksboltene er lakkert og montert og oljepumpeboltene er forlenget da jeg skal ha en ganske stor pumpe. Bilde 2, 3 og 4 En deano sump skal på. Boltene til bunnlokket må også her forlenges. Grønn Locktite brukes. Bilde 3 viser forskjell på før og etter. Bilde 4, ferdig vasket og lakkert i den hærlige fargen "purplelicious" fra Testors som skal være den riktige fargen. Dette er det delte meninger om, men jeg holder meg til min fasit  Bilde 5. Etter at blokkskjøtguffe er malt på bør muttere og bolter være tilgjengelig. Her er alt vasket og klart for montasje. Bilde 6. Kamdrev på både veiv og kam er montert. Thrustelageret til kammen er slipt inn til å passe. Nå skal alt være klart.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
California Blue
Supermedlem
    
Innlegg: 1013
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #361 på: februar 18, 2015, 10:31:19 am » |
|
Ser veldig bra ut.  Da er det ikke lenge til short block 
|
|
|
Loggført
|
 12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #362 på: februar 25, 2015, 08:50:04 am » |
|
Og da var det shortblock. Snurrer veldig lett rundt.
En fin Deano oljepumpe med hele 35mm drev burde klare å gi trykk i en motor med hull i oljesystemet.
Vendehøyden ble ca 4mm utenfor sylinderen. Her blir det å bygge ut ca 5-5,5mm.
Ellers er motoren forseglet i plast og det er klart for porting av topper.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #363 på: februar 25, 2015, 08:52:34 am » |
|
wrap
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #364 på: februar 28, 2015, 01:04:19 am » |
|
Fett reimhjul.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #365 på: mars 04, 2015, 09:51:44 am » |
|
Fett reimhjul.
Takk. Dette er "magnesium" utgaven av DDS reimhjulet. Derimot veier det nøyaktig det samme som aluminiumshjulet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #366 på: mars 04, 2015, 10:01:57 am » |
|
Da har jeg gjort ferdig 2 av totalt 12 hull å porte, inkludert innsugene. De to første tar alltid lengst tid. Revmastertoppene har 40/35,5 ventiler og støpeformen er litt anderledes enn en originaltopp. Eksosporten er ganske stor og det er kun arbeid å gjøre ved setene. De har kun frest opp til større ventiler og latt resten av godset stå igjen. Det samme gjelder innsugskanalene, men her er det i tillegg mye mer porting å gjøre. Portene blir en størrelse og design som jeg har hatt hell med tidligere. En slags effektøkning vil det uansett gi. Bildene 1 og 2. Rett ut av boksen. Ikke ferdig produkt akkurat  Bilde 3. Portet en kanal. Forskjell mellom før og etter. Bildene 4 og 5. Eksos før og etter. Bildene 6 og 7. Innsug
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #367 på: mars 04, 2015, 10:25:55 am » |
|
Jeg må og forlenge boltene til min 30mm pumpe. Satte du i nye bolter, eller går det å bare skru dem litt ut?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #368 på: mars 04, 2015, 10:28:36 am » |
|
Jeg skrudde de bare litt ut. Det skulle ikke så mye til og momentet er ikke akkurat voldsomt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #369 på: mars 04, 2015, 11:02:59 am » |
|
Blir bra de portene der ja!
Hvordan avslutter du arbeidet i porten? Med sandpapir ?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #370 på: mars 04, 2015, 12:07:07 pm » |
|
Jeg avslutter helst med flapperrondell, sånn rund med slipepapir. Etter det bruker jeg båndslipepapir og drar det over der jeg ikke har kommet til.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #371 på: mars 09, 2015, 07:40:48 am » |
|
Jeg avslutter helst med flapperrondell, sånn rund med slipepapir. Etter det bruker jeg båndslipepapir og drar det over der jeg ikke har kommet til.
Her er verktøyet jeg bruker. Langfresen knakk selvfølgelig i går.
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #372 på: mars 09, 2015, 07:47:28 am » |
|
Jeg sa også at det første hullet tar lengst tid. Det stemmer på en prikk. Nå tror jeg at begge toppene er ferdig på tirsdag, da inkludert forbrenningskammere. Forbrenningskammerne får ikke noe spesiell jobb, utenom å fjerne grovstøp og kanten utenfor setene.
Bildene viser ferdig topp og innsugskanalene samt litt av forbrenningskammeret.
For to år siden var forrige motor ferdig som longblock omtrent på denne tiden. Jeg må kjappe meg litt så jeg rekker Stormtroopers sin felles klubbtur til Bug Camp. Har veldig lyst til å klemme inn en bremsing hos Erik før dette.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #373 på: mars 09, 2015, 15:33:13 pm » |
|
Kan ikke skjønne annet enn at du har gjort en veldig god portingsjobb her?  Hvor mye kan mer effekt (ca i %) kan dette bety på denne motoren? Gleder meg til å se effekttall etter bremsing! Lykke til videre! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
flatfour
|
 |
« Svar #374 på: mars 09, 2015, 16:12:33 pm » |
|
Det er noe helt nydelig med portede topper!! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #375 på: mars 09, 2015, 21:49:26 pm » |
|
Kan ikke skjønne annet enn at du har gjort en veldig god portingsjobb her?  Hvor mye kan mer effekt (ca i %) kan dette bety på denne motoren? Gleder meg til å se effekttall etter bremsing! Lykke til videre!  Takk. Dette er utrolig vanskelig å svare på. Det er mange faktorer som spiller inn i henting av effekt. Dette er et steg på veien. Jeg må ha litt lav kompresjon for å unngå ødeleggelse av rullelagerne på rådene. Det betyr at jeg mister litt effekt. Jeg ønsker meg alt mellom 100 og 130 hester. Jeg tror selv at det blir 120hk. Resten av oppskriften på motoren kommer fortløpende under bygging.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #376 på: mars 18, 2015, 12:22:52 pm » |
|
Med det volumet du ønsket i kammerne 38-39cc, og 1,3mm i vendehøyde, ender du på 11,9:1. Går det under kategorien lav kompresjon?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #377 på: mars 18, 2015, 13:40:48 pm » |
|
Du er gal erik😃 Ganske sikker på at jeg skrev 48-49 cc. Tenkte jeg skulle lande på 9.7
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #378 på: mars 18, 2015, 13:55:01 pm » |
|
Nå måtte jeg se etter. Du har helt rett, 48-49cc 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #379 på: mars 19, 2015, 20:17:57 pm » |
|
Med det volumet du ønsket i kammerne 38-39cc, og 1,3mm i vendehøyde, ender du på 11,9:1. Går det under kategorien lav kompresjon?
Liker!!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #380 på: mars 23, 2015, 09:02:25 am » |
|
Toppene og innsugene er ferdig fra min side. Innsugene er matchportet og åpnet hele lengden. Dette er Deano innsug og passer til Weber DCNF forgassere. Jeg skal bruke et sett med "Berg Specials", 42 mm DCNF. Tidligere erfaring med slike forgassere er kjempegod. Dette er noen av de mest kjørevennlige forgasserne på markedet (min mening). Toppene er nå hos JEE for justering av volumet i forbrenningskammeret. Jeg har fått 1,3mm vendehøyde og for å få den kompresjonen jeg ville ha må kammerne ha 48-49cc.
Oljepumpa og oljetempføler er montert.
Den ene toppen er prøvemontert for å se om det er plass til forgassere og viftehuset med rør til varmeboksene. Noen ganger blir motoren så trang at 30 hk huset må brukes. Her var det god plass, noe som gjør montering i bil enda værre, dessverre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #381 på: april 15, 2015, 08:18:06 am » |
|
Jeg har hoppet litt over oppdateringene og konsentrert meg om motoren i stedet. Nå er den snart ferdig. Stemplene måtte tilpasses ganske mye da de gikk rett i råden på motsatt side. Måtte ta av 1 cm på hvert stempel ved krysspinnen. Nå går motoren rundt og det gjenstår å finne lengde på støtstengene, montere vippestell og sette endeslakken. Ellers gjenstår generell montering av nylakkerte deksler osv.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
California Blue
Supermedlem
    
Innlegg: 1013
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #382 på: april 15, 2015, 09:30:18 am » |
|
Dette ser kjempe bra ut. Gleder meg til oppstart 
|
|
|
Loggført
|
 12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #383 på: april 15, 2015, 16:57:37 pm » |
|
det pusse utstyret så kjent ut da 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #384 på: april 15, 2015, 18:53:21 pm » |
|
Helt riktig Magne. Tror jeg har livet ut med flappers.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #385 på: september 09, 2015, 19:32:20 pm » |
|
Takk til Jørn for lakkeeringsmotivasjon.
Nå er det høst for min del og garasjetiden prioriteres. Nå skal det skje noe hver uke..
Karosseriet har fått plass i vår lakkbu. Her tror jeg det blir stående gjennom hele vinteren. Det blir nå minst 4 runder med svart maling. Alt utenom det som er synlig utvendig skal lakkeres svart blank. Jeg har nå lakkert første runde under kanaler, over girkasse, under tankområdet, motorrom og bagasjerom. På grunn av litt dårlig planlegging blir det mer lakkering av de samme områdene neste tirsdag. Jeg gikk fort tom for lakk og jeg har noen områder jeg ikke traff med sprøyta, mest på grunn av litt dårlig belysning i bua. Dette må jeg fikse til neste gang. Ellers er jeg veldig fornøyd med første økt. Her har det ikke vært krav til perfekt finish da dette som regel er helt usynlig. Det viktigste blir dører og dashbord. Uansett veldig deilig å være i gang igjen. Som Jørn også sa, mesteparten av tiden går til maskering og dekking av områder som ikke skal lakkeres. Det kommer til å bli helt sykt mye maskering og mellomslipinger fremover.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #386 på: september 09, 2015, 19:33:04 pm » |
|
Siste
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
California Blue
Supermedlem
    
Innlegg: 1013
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #387 på: september 09, 2015, 20:48:04 pm » |
|
Ser bra ut. 
|
|
|
Loggført
|
 12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #388 på: september 10, 2015, 06:39:14 am » |
|
Nice 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #389 på: september 10, 2015, 11:08:23 am » |
|
Gleder meg til å følge dette!
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
|