Martin Daniel
Juniormedlem
 
Innlegg: 73
Bosted: Kongsberg
|
 |
« på: januar 24, 2013, 19:27:35 pm » |
|
Hei, vurderte å kanskje sjekke evt. skifte olje på girkassa på T1 66'n siden det er omentrent klin umulig å få bilen i første og andre når den er kald i 10 minus. Hvilken olje er det jeg bør bruke?
|
|
« Siste redigering: januar 24, 2013, 21:10:31 pm av Martin Daniel »
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1 på: januar 24, 2013, 22:04:51 pm » |
|
75w90 er ålreit. Du kan godt kjøre på fullsyntetisk GL4 eller GL5 som f.eks castrol sine produkter. Selv er jeg skikkelig uortodoks og kjører på Subaru sin girolje.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2 på: januar 25, 2013, 10:04:07 am » |
|
Hei, vurderte å kanskje sjekke evt. skifte olje på girkassa på T1 66'n siden det er omentrent klin umulig å få bilen i første og andre når den er kald i 10 minus. Hvilken olje er det jeg bør bruke?
Orginal kasse og motor? Biltema har olje, og det er til og med fler som kjører dragrace som har brukt den..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #3 på: januar 25, 2013, 12:48:54 pm » |
|
Bruk syntetisk girolje, den blir ikke så tjukk i kulda, og ikke så tynn når det er kjempevarmt.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Martin Daniel
Juniormedlem
 
Innlegg: 73
Bosted: Kongsberg
|
 |
« Svar #4 på: januar 25, 2013, 22:48:51 pm » |
|
75w90 er ålreit. Du kan godt kjøre på fullsyntetisk GL4 eller GL5 som f.eks castrol sine produkter. Selv er jeg skikkelig uortodoks og kjører på Subaru sin girolje.
Ja det jeg spekulerte i. Hei, vurderte å kanskje sjekke evt. skifte olje på girkassa på T1 66'n siden det er omentrent klin umulig å få bilen i første og andre når den er kald i 10 minus. Hvilken olje er det jeg bør bruke?
Orginal kasse og motor? Biltema har olje, og det er til og med fler som kjører dragrace som har brukt den.. Orginal både kasse og maskineri ja. Takker for svar  Ser ut som jeg satser på Castrol sin Syntrans Multivehicle 75W-90.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #5 på: januar 25, 2013, 22:53:27 pm » |
|
Bra plan. skift-Intervallet på en slik olje er typisk 60.000km.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #6 på: januar 26, 2013, 00:08:06 am » |
|
GL5??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Martin Daniel
Juniormedlem
 
Innlegg: 73
Bosted: Kongsberg
|
 |
« Svar #7 på: januar 26, 2013, 00:27:12 am » |
|
Bra plan. skift-Intervallet på en slik olje er typisk 60.000km.
Okei, har ingen anels på evt når sist giroljeskift er. Så derfor blir det nok nå snart uansett. GL5??
Castrol sin Syntrans Multivehicle 75W-90 er vel GL-3/GL-4..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #9 på: januar 26, 2013, 11:57:09 am » |
|
vet jo hva gl5 er  men det er ikke anbefalt på vw kasser
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #10 på: januar 26, 2013, 14:54:09 pm » |
|
Castrol sin Syntrans Multivehicle 75W-90 er vel GL-3/GL-4..
den olja er veldig bra til seige girkasser!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Skaug
|
 |
« Svar #11 på: januar 26, 2013, 16:52:44 pm » |
|
vet jo hva gl5 er  men det er ikke anbefalt på vw kasser Jeg brukte GL5 når jeg skiftet. Ble mye bedre, men sammenligningsgrunnlaget var originalolje fra 69.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #12 på: januar 26, 2013, 22:17:27 pm » |
|
vet jo hva gl5 er  men det er ikke anbefalt på vw kasser Det er vel en olje som tåler større belastning enn gl4, ikke det at det er veldig viktig i en original boble. Kan visstnok virke mildt korroderende på messing, aluminium og bronse. Men så farlig kan det jo ikke være når biler med alu girkassehus og synkroringer i messing og bronse blir levert med oljen. GL-4; Specified for hypoid gear service under severe service but without shock loading. This classification is essentially obsolete but is still specified by some manual transmission/transaxle manufacturers. Implies an EP/AW additive package that contains 30% to 50% less S-P additives than the GL-5 service classification. Some Marine Gear Lubes fall into this classification, especially the full Synthetic Marine Gear lubes and specialty blenders MT lubes that use high levels of esters. GL-5; Specified for hypoid gear service but with shock loads and severe service operation. Usually meets Mil-L-2105D and in most cases, is the multipurpose automotive gear oil. Most 75W90 to 75W140 grades meet the GL-5 classification. This grade has a high level of Extreme-Pressure additives that could be mildly corrosive to nonferrous parts, such as brass, bronze and aluminum parts. Most of the modern GL-5 lubes contain metal deactivators that prevents attacks by the extreme-pressure additives. In addition to EP additives, these lubes contain rust inhibitors, defoamants, friction modifiers, thickeners, and Viscosity Index Improvers. http://www.lubrizol.com/products/automotive-gear-oil/GL5.asp http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=729255 http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=729289
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: januar 26, 2013, 23:26:31 pm » |
|
det jeg kan si etter å ha PLUKKET opp kassen etter å ha kjørt en del med GL5 er att GL5 spiser belegg på syncroringene. og att olja blir mørkere enn meg GL4 som jeg tror kommer fra belegget fra syncro ringer og mulig tæring på andre metaller. bl.a lammeller i diffbrems dette er syncro ringer som er i bla 70 talls 091 kasser. står flere "artikler" på nett som fraråder GL5 der GL4 er spec. nettopp pga dette. ja som di sier Dewill ; GL5 tåler bedre trykk belastninger etc anbefaler å bruke det produsenten krever.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #14 på: januar 26, 2013, 23:28:00 pm » |
|
vet jo hva gl5 er  men det er ikke anbefalt på vw kasser Jeg brukte GL5 når jeg skiftet. Ble mye bedre, men sammenligningsgrunnlaget var originalolje fra 69. det er nok ikke "GL5" som gjør det men att det er en syntetitsk olje med lavere viskositet .f.eks 75W90 kontra en gammel mineral 90W olje den finnes også i riktig GL4
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Skaug
|
 |
« Svar #15 på: januar 27, 2013, 22:24:58 pm » |
|
vet jo hva gl5 er  men det er ikke anbefalt på vw kasser Jeg brukte GL5 når jeg skiftet. Ble mye bedre, men sammenligningsgrunnlaget var originalolje fra 69. Obs: Ser ut som jeg tok feil. Brukte Castrol 75W-90 GL4 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #16 på: januar 27, 2013, 22:31:51 pm » |
|
GL-5 er stort sett bare bakakselolje, hvertfall hos castrol.
Om man har lamell-sperre må man ha olje for lsd... Der bør man høre med produsenten av diffen ang hvilken olje som anbefales.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #17 på: januar 27, 2013, 23:40:13 pm » |
|
olja var ZF sertifisert men da under GL5.
det finnes så bra oljer med GL4 spec, den som vises over her er jo super. syntetisk med "multigrade" OG VW spec!!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #18 på: januar 27, 2013, 23:59:30 pm » |
|
Den er ålreit den der.
Castrol Syntrans Z Long Life 75W-80 er ZF sertifisert GL4 om du skal prøve noe annet enn gl5 som høres problematisk ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|