mai 04, 2025, 23:14:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilken girkasseolje?  (Lest 3681 ganger)
Martin Daniel
Juniormedlem
**
Innlegg: 73
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« på: januar 24, 2013, 19:27:35 pm »

Hei,
vurderte å kanskje sjekke evt. skifte olje på girkassa på T1 66'n siden det er omentrent klin umulig å få bilen i første og andre  når den er kald i 10 minus.
Hvilken olje er det jeg bør bruke?
« Siste redigering: januar 24, 2013, 21:10:31 pm av Martin Daniel » Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 24, 2013, 22:04:51 pm »

75w90 er ålreit.
Du kan godt kjøre på fullsyntetisk GL4 eller GL5 som f.eks castrol sine produkter. Selv er jeg skikkelig uortodoks og kjører på Subaru sin girolje.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 25, 2013, 10:04:07 am »

Hei,
vurderte å kanskje sjekke evt. skifte olje på girkassa på T1 66'n siden det er omentrent klin umulig å få bilen i første og andre  når den er kald i 10 minus.
Hvilken olje er det jeg bør bruke?

Orginal kasse og motor?

Biltema har olje, og det er til og med fler som kjører dragrace som har brukt den..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: januar 25, 2013, 12:48:54 pm »

Bruk syntetisk girolje, den blir ikke så tjukk i kulda, og ikke så tynn når det er kjempevarmt.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Martin Daniel
Juniormedlem
**
Innlegg: 73
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #4 på: januar 25, 2013, 22:48:51 pm »

75w90 er ålreit.
Du kan godt kjøre på fullsyntetisk GL4 eller GL5 som f.eks castrol sine produkter. Selv er jeg skikkelig uortodoks og kjører på Subaru sin girolje.

Ja det jeg spekulerte i.


Hei,
vurderte å kanskje sjekke evt. skifte olje på girkassa på T1 66'n siden det er omentrent klin umulig å få bilen i første og andre  når den er kald i 10 minus.
Hvilken olje er det jeg bør bruke?

Orginal kasse og motor?

Biltema har olje, og det er til og med fler som kjører dragrace som har brukt den..

Orginal både kasse og maskineri ja.

Takker for svar Glad Ser ut som jeg satser på Castrol sin Syntrans Multivehicle 75W-90.
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 25, 2013, 22:53:27 pm »

Bra plan. skift-Intervallet på en slik olje er typisk 60.000km.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 26, 2013, 00:08:06 am »

GL5?? 
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Martin Daniel
Juniormedlem
**
Innlegg: 73
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #7 på: januar 26, 2013, 00:27:12 am »

Bra plan. skift-Intervallet på en slik olje er typisk 60.000km.

Okei, har ingen anels på evt når sist giroljeskift er. Så derfor blir det nok nå snart uansett.


GL5?? 

Castrol sin Syntrans Multivehicle 75W-90 er vel GL-3/GL-4..
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: januar 26, 2013, 00:48:00 am »

GL5??  
http://www.castrol.com/castrol/genericarticle.do?categoryId=9039167&contentId=7071734

Her har man en GL5, men diffolje:
http://www.castrol.com/castrol/genericarticle.do?categoryId=9039169&contentId=7071766
« Siste redigering: januar 26, 2013, 00:51:48 am av Dewil » Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 26, 2013, 11:57:09 am »

vet jo hva gl5 er Glad men det er ikke anbefalt på vw kasser
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: januar 26, 2013, 14:54:09 pm »

Castrol sin Syntrans Multivehicle 75W-90 er vel GL-3/GL-4..

den olja er veldig bra til seige girkasser!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 913
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 26, 2013, 16:52:44 pm »

vet jo hva gl5 er Glad men det er ikke anbefalt på vw kasser

Jeg brukte GL5 når jeg skiftet. Ble mye bedre, men sammenligningsgrunnlaget var originalolje fra 69.
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 26, 2013, 22:17:27 pm »

vet jo hva gl5 er Glad men det er ikke anbefalt på vw kasser

Det er vel en olje som tåler større belastning enn gl4, ikke det at det er veldig viktig i en original boble. Kan visstnok virke mildt korroderende på messing, aluminium og bronse. Men så farlig kan det jo ikke være når biler med alu girkassehus og synkroringer i messing og bronse blir levert med oljen.

Sitat
GL-4; Specified for hypoid gear service under severe service but without shock loading. This classification is essentially obsolete but is still specified by some manual transmission/transaxle manufacturers. Implies an EP/AW additive package that contains 30% to 50% less S-P additives than the GL-5 service classification. Some Marine Gear Lubes fall into this classification, especially the full Synthetic Marine Gear lubes and specialty blenders MT lubes that use high levels of esters.

GL-5; Specified for hypoid gear service but with shock loads and severe service operation. Usually meets Mil-L-2105D and in most cases, is the multipurpose automotive gear oil. Most 75W90 to 75W140 grades meet the GL-5 classification. This grade has a high level of Extreme-Pressure additives that could be mildly corrosive to nonferrous parts, such as brass, bronze and aluminum parts. Most of the modern GL-5 lubes contain metal deactivators that prevents attacks by the extreme-pressure additives. In addition to EP additives, these lubes contain rust inhibitors, defoamants, friction modifiers, thickeners, and Viscosity Index Improvers.

http://www.lubrizol.com/products/automotive-gear-oil/GL5.asp

http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=729255
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=729289
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: januar 26, 2013, 23:26:31 pm »

det jeg kan si etter å ha PLUKKET opp kassen etter å ha kjørt en del med GL5 er att GL5 spiser belegg på syncroringene.
og att olja blir mørkere enn meg GL4 som jeg tror kommer fra  belegget fra syncro ringer og mulig tæring på andre metaller.
bl.a lammeller i diffbrems
dette er syncro ringer som er i bla 70 talls 091 kasser.
står flere "artikler" på nett som fraråder GL5  der GL4 er spec. nettopp pga dette.
ja som di sier Dewill ; GL5 tåler bedre trykk belastninger etc
anbefaler å bruke det produsenten krever.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 26, 2013, 23:28:00 pm »

vet jo hva gl5 er Glad men det er ikke anbefalt på vw kasser

Jeg brukte GL5 når jeg skiftet. Ble mye bedre, men sammenligningsgrunnlaget var originalolje fra 69.

det er nok ikke "GL5" som gjør det men att det er en syntetitsk olje med lavere viskositet .f.eks 75W90 kontra en gammel mineral 90W olje
den finnes også i riktig GL4
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 913
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #15 på: januar 27, 2013, 22:24:58 pm »

vet jo hva gl5 er Glad men det er ikke anbefalt på vw kasser
Jeg brukte GL5 når jeg skiftet. Ble mye bedre, men sammenligningsgrunnlaget var originalolje fra 69.

Obs: Ser ut som jeg tok feil.
Brukte Castrol 75W-90 GL4
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 27, 2013, 22:31:51 pm »

GL-5 er stort sett bare bakakselolje, hvertfall hos castrol.

Om man har lamell-sperre må man ha olje for lsd... Der bør man høre med produsenten av diffen ang hvilken olje som anbefales.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: januar 27, 2013, 23:40:13 pm »

olja var ZF sertifisert men da under GL5.

det finnes så bra oljer med GL4 spec, den som vises over her er jo super.
syntetisk med "multigrade" OG VW spec!!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #18 på: januar 27, 2013, 23:59:30 pm »

Den er ålreit den der.

Castrol Syntrans Z Long Life 75W-80 er ZF sertifisert GL4 om du skal prøve noe annet enn gl5 som høres problematisk ut.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!