mai 04, 2025, 19:48:34 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Reimhjul og tørrsump-pumpe  (Lest 1464 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: februar 04, 2013, 11:43:45 am »

Heisann,

Jeg driver og funderer litt på hvordan jeg skal løse dette med reimhjul på oxyen.

Planen er å bruke tørrsump, og som man kan se av dette bildet:

* pump clearance.jpg (36.03 KB. 529x600 - vist 138 ganger.)

...er det ikke klaring mellom et normalt stort reimhjul og denne pumpa.

Derfor finnes det såkalte power-pulleys eller spesial-pulleys som er mindre, som går klar av pumpa, men da vil jo vifta spinne saktere enn originalt, noe jeg er redd går ut over kjølinga.

Har også sett litt på sånne flatreim-kit, og BMD hadde en gang et kit med både mindre reimhjul på veiva og vifta, slik at utvekslingen blir den samme, men det var visst gått ut av produksjon.

Er heller ikke så fan av disse flatreim-kitene, da de er kjent for å rive i stykker dynamoer og vifter, da det i praksis ikke forekommer sluring, og de kjappe hastighetsendringene i en trimmet motor kontra en standard, gir mye større påkjenninger på dynamo/vifte.

Noen som har noen gode innspill her?

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 04, 2013, 11:54:38 am »

Hvor mye mangler du av klaring? Og hvor mye gods kan du ta vekk på pumpen?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: februar 04, 2013, 11:56:41 am »

har ikke finmålt, jeg mangler fortsatt noen smådeler for å kunne shimse opp veiva helt nøyaktig, men det skal et lokk på i tillegg til det du ser på bilde, og i tillegg ligger ikke reimhjulet helt an på veiva. Jeg har kikket litt på muligheten for å shimse ut reimhjula for å gå klar på utsiden, men jeg er redd vi snakker 8-10mm
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 04, 2013, 12:03:22 pm »

Da lukter du på Power pulley er jeg redd
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #4 på: februar 04, 2013, 12:14:03 pm »

Jeg har sett reimhjul til dynamo med mindre diameter, beregnet for bruk med power pulley. Størrelsesforholdet mellom reimskivene vil da bli likt, og hastigheten lik. Mener det var på Samba?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: februar 04, 2013, 12:31:58 pm »

da skal jeg lete litt til. har ikke funnet noe selv Blunker
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #6 på: februar 04, 2013, 13:14:44 pm »

Her står det noe...

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=431753
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: februar 04, 2013, 13:55:43 pm »

se der ja, 356 generator pully ser ut til å være en løsning. Takk skal du ha
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #8 på: februar 04, 2013, 14:16:20 pm »

Bare hyggelig, holder på med tanker om tørrsump sjøl så da blir det litt leting og lesing!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!