Eiko Garage
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Rælingen
|
 |
« Svar #210 på: april 06, 2015, 22:35:46 pm » |
|
Har du mulighet for å ta noen bilder av løsningen? Sveiset du eller skruvde du stolene fast i understellet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tuffer'n
Medlem
  
Innlegg: 122
Bosted: Gran
|
 |
« Svar #211 på: april 27, 2015, 07:42:10 am » |
|
Da er Bobla vært gjennom EU-kontroll, er registrert og alt i orden, fikk igjen det originale en-bokstav skiltet den gikk på som ny.  Det her skjedde en del i det siste men har ikke hatt tid til å oppdatere her Hadde den med til Brandbu på bil treff i helgen, har kun kjørt den tur retur EU-kontroll og på treff i helga. Bilen er knallfin å kjøre men, er igjen litt forgasser/tennings justering før motoren går godt. Må også ha ut motoren og bytte simringen rundt svinghjulet, litt barnesykdommer skal det jo være etter en restaurering. Bilde: 
|
|
« Siste redigering: april 27, 2015, 07:47:04 am av Tuffer'n »
|
Loggført
|
"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"
71mod 1302
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #212 på: april 28, 2015, 07:48:17 am » |
|
Gratulerer. 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Tuffer'n
Medlem
  
Innlegg: 122
Bosted: Gran
|
 |
« Svar #213 på: mai 31, 2015, 22:41:50 pm » |
|
Heisann! Nå har bilen vært oppe å gått i en måneds tid. Har har stortsett drevet med feilsøking og "barnesykdommer". Første som skjedde vær at det begynte å lekke olje fra simringen rundt svinghjulet. Jeg byttet denne da jeg bygget oppigjen motoren, men fikk da slått en bulk i den. Så motoren har vært ute igjen å byttet den, så nå er det i orden igjen. Så måtte jeg overhale forgasser, da viste det seg at blant annet akselerasjonspumpa var montert feil, så den har ikke fungert før overhaling. Jeg har justert tenning etter alle kunstens regler. Kjører nå med noen grader ekstra fortenning og litt fetblanding. Motoren går godt ved småkjøring, men ved langkjøring og i spesielt i lang slak motbakke virker motoren veldig døven. Dette kan vel forklares med at det er en 1300 og en 02 som er 50kg tyngre enn vanlig boble. Mens jeg drev med feilsøking monterte jeg ojetemp meter og turteller. Temp meteret fungerer fint, men turtelleren viser konsekvent ca dobbelt så høyt turtall som faktisk turtall. Jeg er 100% sikker på at den er montert riktig og står på 4syl. Jeg har prøvd 3 forskjellige og alle viser samme feil, har også prøvd å montere den direkte i motorrommet, og får samme feil. For å være sikker på å ha god tenning har jeg bygget om til elektronisk ignitor giver, coil og tennkabler. Turtelleren viser fortsatt ca dobbelt turtall. For å få bedre effekt vurderer jeg nå å kjøpe en 1641sats, kansje 1-1:25 vipper og dyse opp original gasseren. Motoren min er en 1300 AB dobbelport og har kun gått 60k og virker å være i meget god stand. Jeg lurer derfor på: Er det noen som har en idé om hvorfor jeg ikke får turtelleren til å vise riktig? Neste jeg lurer på er om motor oppgraderingene jeg nevner over er fornuftig, eller er det bedre å få tak i en god 1600 motor? Håper noen her med noe her med mer boble erfaring enn meg, har noen fornuftige svar.
|
|
« Siste redigering: juni 01, 2015, 07:49:34 am av Tuffer'n »
|
Loggført
|
"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"
71mod 1302
|
|
|
BP 73
Supermedlem
    
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand
|
 |
« Svar #214 på: mai 31, 2015, 23:16:20 pm » |
|
få tak i en 1600 så får du større clutch også. 1600 toppene har også større ventiler enn 1300. hvis du da porter eksokanalene,,dreier av 2 mm som gir høyere kompresjon og setter på et effektanlegg så er mye gjort.
|
|
|
Loggført
|
69 vespa 50s 72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680 73 1303 s med 1835 71 notchback 2l type 4 78 singelkabiner pick up 2l type 4 70 mod 1300 kjørbar motortestbenk 11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion 04 Caddy 1,9 105hk tdi hentebil 09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager. tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
|
|
|
Jb68
Supermedlem
    
Innlegg: 648
Bosted: Narvik
|
 |
« Svar #215 på: juni 01, 2015, 15:19:38 pm » |
|
Grattis ! Dette ble en gjenomført og fin bil, hva ble det til med blinkers?
|
|
|
Loggført
|
1977 t2 lateby aut (konebil) 1973 1303 s big 1966 t1 prosjekt 1973 Teardrop
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #216 på: juni 06, 2015, 16:45:33 pm » |
|
Heisann! Nå har bilen vært oppe å gått i en måneds tid. Har har stortsett drevet med feilsøking og "barnesykdommer". Første som skjedde vær at det begynte å lekke olje fra simringen rundt svinghjulet. Jeg byttet denne da jeg bygget oppigjen motoren, men fikk da slått en bulk i den. Så motoren har vært ute igjen å byttet den, så nå er det i orden igjen. Så måtte jeg overhale forgasser, da viste det seg at blant annet akselerasjonspumpa var montert feil, så den har ikke fungert før overhaling. Jeg har justert tenning etter alle kunstens regler. Kjører nå med noen grader ekstra fortenning og litt fetblanding. Motoren går godt ved småkjøring, men ved langkjøring og i spesielt i lang slak motbakke virker motoren veldig døven. Dette kan vel forklares med at det er en 1300 og en 02 som er 50kg tyngre enn vanlig boble. Mens jeg drev med feilsøking monterte jeg ojetemp meter og turteller. Temp meteret fungerer fint, men turtelleren viser konsekvent ca dobbelt så høyt turtall som faktisk turtall. Jeg er 100% sikker på at den er montert riktig og står på 4syl. Jeg har prøvd 3 forskjellige og alle viser samme feil, har også prøvd å montere den direkte i motorrommet, og får samme feil. For å være sikker på å ha god tenning har jeg bygget om til elektronisk ignitor giver, coil og tennkabler. Turtelleren viser fortsatt ca dobbelt turtall. For å få bedre effekt vurderer jeg nå å kjøpe en 1641sats, kansje 1-1:25 vipper og dyse opp original gasseren. Motoren min er en 1300 AB dobbelport og har kun gått 60k og virker å være i meget god stand. Jeg lurer derfor på: Er det noen som har en idé om hvorfor jeg ikke får turtelleren til å vise riktig? Neste jeg lurer på er om motor oppgraderingene jeg nevner over er fornuftig, eller er det bedre å få tak i en god 1600 motor? Håper noen her med noe her med mer boble erfaring enn meg, har noen fornuftige svar. Er det et slags justeringshjul på turtellerhuset? Hva slags turteller er det?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #217 på: juni 07, 2015, 18:24:32 pm » |
|
Vedr. turteller, kontakt kb her på forumet så sender han deg en bitteliten "dings" mot betaling (tror det kalles en motstand) Denne kobler du på sensorledningen til turtelleren og vips er problemet løst. Helt vanlig problem.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Tuffer'n
Medlem
  
Innlegg: 122
Bosted: Gran
|
 |
« Svar #218 på: juni 07, 2015, 21:00:52 pm » |
|
få tak i en 1600 så får du større clutch også. 1600 toppene har også større ventiler enn 1300. hvis du da porter eksokanalene,,dreier av 2 mm som gir høyere kompresjon og setter på et effektanlegg så er mye gjort.
Takk for svar, det er jo like mange meninger som det er boble eiere rundt dette tema  Får se litt hva jeg kommer over etterhvert. Grattis ! Dette ble en gjenomført og fin bil, hva ble det til med blinkers?
Jeg har brukt led blinklys fra biltema, du ser det på bildet over som en liten hvit prikk under fangeren. De blinker overraskende bra og er E-merket så ingen kan si noe på de. Er det et slags justeringshjul på turtellerhuset? Hva slags turteller er det?
De første jeg prøvde var med justering fra 1-8 sylindre, bare noe biltema ræl...  Først satte jeg den selvfølgelig på 4syl. Etterhvert prøvde jeg alle innstillingene på 8syl fikk jeg en avlesning som kunne likne riktig avlesning men veldig ustabilt. Den jeg har nå er også biltema, men er den til båt som er litt dyrere og må kobles til med riktig ledning for å få riktig avlesning. Vedr. turteller, kontakt kb her på forumet så sender han deg en bitteliten "dings" mot betaling (tror det kalles en motstand) Denne kobler du på sensorledningen til turtelleren og vips er problemet løst. Helt vanlig problem.
Mvh BB
Takk!! var dette jeg håpet på, begynte å tvile på mine egne kunnskaper her... 
|
|
« Siste redigering: juni 07, 2015, 21:06:10 pm av Tuffer'n »
|
Loggført
|
"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"
71mod 1302
|
|
|
Tuffer'n
Medlem
  
Innlegg: 122
Bosted: Gran
|
 |
« Svar #219 på: juni 09, 2015, 07:17:02 am » |
|
Etter tips Fra BeetleBug er nå turteller problemet løst, så fort jeg fikk med motstand i google søket var det mye leste stoff rundt dette. Fant ut at sammen med ignitor modulen var det anbefalt å bruke diode, ikke lys diode men slik som kun lar strømmen gå i en retning. Fikk tak i en diode som brukes sammen med Defa alarmer i går, å nå fungere turtelleren, jeg får riktig og stabil avlesning.
|
|
« Siste redigering: juni 09, 2015, 07:59:41 am av Tuffer'n »
|
Loggført
|
"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"
71mod 1302
|
|
|
Tuffer'n
Medlem
  
Innlegg: 122
Bosted: Gran
|
 |
« Svar #220 på: august 25, 2015, 22:18:24 pm » |
|
|
|
« Siste redigering: august 26, 2015, 07:14:18 am av Tuffer'n »
|
Loggført
|
"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"
71mod 1302
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #221 på: august 30, 2015, 20:47:45 pm » |
|
Sweeeeeeeeeeeet 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
scardeep
Supermedlem
    
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
 |
« Svar #222 på: september 01, 2015, 12:23:22 pm » |
|
Kult å se høydeforskjell! 
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #223 på: september 01, 2015, 21:46:51 pm » |
|
Ser veldig bra ut, det er 6" og 7 "x15 du har der?
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Tuffer'n
Medlem
  
Innlegg: 122
Bosted: Gran
|
 |
« Svar #224 på: september 03, 2015, 21:55:43 pm » |
|
Sweeeeeeeeeeeet  Takk  Kult å se høydeforskjell!  Ja det er hvert fall en fanger i høyde forskjell. Den røde er bilen til besteforeldrene til en kompis, 100% original og urørt 1302S. Ser veldig bra ut, det er 6" og 7 "x15 du har der?
Jepp 6 foran og 7 bak. 12mm spacer foran og 17mm bak 
|
|
|
Loggført
|
"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"
71mod 1302
|
|
|
Tuffer'n
Medlem
  
Innlegg: 122
Bosted: Gran
|
 |
« Svar #225 på: september 03, 2015, 22:20:42 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"
71mod 1302
|
|
|
Bjørn E
Nybegynner

Innlegg: 31
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #226 på: september 06, 2015, 18:57:18 pm » |
|
Hvordan ble lyden? Kjører du lyd fra telefonen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tuffer'n
Medlem
  
Innlegg: 122
Bosted: Gran
|
 |
« Svar #227 på: september 06, 2015, 22:12:56 pm » |
|
Hvordan ble lyden? Kjører du lyd fra telefonen?
Høyttaleren synes jeg fungere over all forventning. Testet den med en god bilradio da gir den bra og mye lyd.  Den forsterkeren jeg har satt inn er et hakk ned men, det fungere greit, tenker å bruke den sammen med tlf eller mp3 spiller ja.
|
|
|
Loggført
|
"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"
71mod 1302
|
|
|
|