djupevik
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Bergen
|
 |
« på: februar 21, 2013, 20:19:56 pm » |
|
Hei. Holder på å skal bytte girkasse i en Type 3 og ser at det er litt forskjellig innfesting på fjærplaten og demperfestet på byttekassen. Noen som vet hvilket år(bil) denne er fra?  Her er den typen som stod på. Her er det gjennomgående bolter i hubben som går mot fjærplaten.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1 på: februar 21, 2013, 20:41:52 pm » |
|
Bare å flytte over akslene. Det er veldig enkelt. Bare skru av det minste lokket på kassa og trekk av røret. Du må nok ha på nye pakninger eller pakningsstoff.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
djupevik
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2 på: februar 21, 2013, 21:26:25 pm » |
|
Ja det var det jeg tenkte også, men ble litt nyskjerrig på å finne ut hva den andre innfestingen tilhørte 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #3 på: februar 21, 2013, 21:41:31 pm » |
|
Hva er girkassekoden på den "nye" kassa?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #4 på: februar 21, 2013, 21:55:30 pm » |
|
man trenger ikke kasse nr for å se dette er fra type 3 før 1964 da  1961-1963 de er ikke like Type1 og du skal jo helst bruke t3 drivaakslerrør da det er men avlastnings greier på røret da da du har Variant og kan ha på mere kilo  Hvis du på liv å død skal bytte dette ut da men det øverste bilde stammer nok orginal på din bil det er fra 1961 til og med 1963 1964-1970 hadde de avlastning greie på variantene Ps bruk orginal du  Magne
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
|
djupevik
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #6 på: februar 21, 2013, 22:33:59 pm » |
|
man trenger ikke kasse nr for å se dette er fra type 3 før 1964 da  1961-1963 de er ikke like Type1 og du skal jo helst bruke t3 drivaakslerrør da det er men avlastnings greier på røret da da du har Variant og kan ha på mere kilo  Hvis du på liv å død skal bytte dette ut da men det øverste bilde stammer nok orginal på din bil det er fra 1961 til og med 1963 1964-1970 hadde de avlastning greie på variantene Ps bruk orginal du  Magne Så da er det orginale jeg har fått på byttekassen på bilde 1? Kassen med ulyd i er den på bilde 2. Da trenger jeg i så fall bare å skaffe de riktige boltene istedenfor å bytte over akselrør. Vil jo ha det originalt :-)
|
|
« Siste redigering: februar 21, 2013, 22:37:41 pm av djupevik »
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #7 på: februar 21, 2013, 22:59:03 pm » |
|
bilde 1 er orginal bilde 2 er fra type 1
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
djupevik
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #8 på: februar 21, 2013, 23:30:38 pm » |
|
Så er dette slik de er levert på alle Type 3 fra 61-63 eller er det spesifikt for variant i denne perioden? Prøvde såvidt å søke litt etter type 3 svingaksler på nettet tidligere i dag og da fant jeg bare den "boble" versjonen. PS: Takk for rask hjelp, jeg var nesten på veg til å bytte om akselrørene. Hadde vel gått fint det også, men sparer meg arbeidet når det er orginalt sånn som det er nå 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #9 på: februar 22, 2013, 00:30:49 am » |
|
og drivaksla er ikke like lange  Så du må nok bruk T3 parts Djupvik 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
djupevik
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #10 på: februar 22, 2013, 00:38:16 am » |
|
Hvis de ikke er like lange så har jeg en litt større jobb forran meg, for det var den på bilde 2 som stod på.. Er det noen plass det er mer info på dette? På denne tegningen viser den typen som jeg har på bilde 2. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #11 på: februar 22, 2013, 00:46:37 am » |
|
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/mcodest3.phpM-koden kan fortelle deg hvilken oppsett bakstilingen hadde orignalt. Z-staget er jeg usikker på om andre enn varianter med forsterket fjæring hadde... HN
|
|
« Siste redigering: februar 22, 2013, 00:50:37 am av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
djupevik
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #12 på: februar 22, 2013, 11:05:21 am » |
|
I følge fødselssertifikatet har eg kun M119 og M286. Dette er Eberspacher og "Bumper, rear with recess for license plate up to Chassis No. 311 2500 000".
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
djupevik
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #13 på: februar 22, 2013, 15:01:49 pm » |
|
og drivaksla er ikke like lange  Så du må nok bruk T3 parts Djupvik  Betyr dette at de på bilde 1 og 2 ikke er like lange(begge type 3), eller mener du at den som ligner på boble ikke er like lang som boble? Her er forresten koden på kassen på bilde 1. Den på bilde 2 har heller ikke noen bokstaver.... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #14 på: februar 22, 2013, 18:01:37 pm » |
|
kanskje vert å nevna att den som er på bilde to aldri har vert orginal på bilen ? ellers hadde da jo ikkje vert 4bolts tromler bak på den;) girkassene i seg sjølv kan jo vera ganske like
mål lengden på akslingane å samanlikn. den kassa du fekk av meg skal uansett passa men spørsmålet er jo om du må endra på noko anna, feks fjørplatene men tvilar på at da skal vera nødvendigt
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
djupevik
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #15 på: februar 22, 2013, 20:10:58 pm » |
|
kanskje vert å nevna att den som er på bilde to aldri har vert orginal på bilen ? ellers hadde da jo ikkje vert 4bolts tromler bak på den;) girkassene i seg sjølv kan jo vera ganske like
mål lengden på akslingane å samanlikn. den kassa du fekk av meg skal uansett passa men spørsmålet er jo om du må endra på noko anna, feks fjørplatene men tvilar på at da skal vera nødvendigt
Godt poeng, kassa har vore bytta før.. Så ka som er rett originalt er litt i tåka. Glømte selvfølgelig å måle lengda når eg var på breistein sist så får ta det neste gang :-) Var berre nyskjerrig på forskjellane. Vil såklart sette på dei akselrøra som er mest riktig for bilen min :-) Når det kjem til bremsene så beholder eg bakplate og innmat frå firebolts, men setter på 5bolts trommlar av typen etter 63.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem

Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside
|
 |
« Svar #16 på: februar 22, 2013, 21:18:20 pm » |
|
Nå passer vel ikke innmaten til 4 bolt bremser i 5 bolts trommler vel, eller?
En annen sak, er det en mulighet at hele bakstillingen på et tidspunkt har blitt byttet til en nyere en? Den sitter jo bare i 4 bolter.
|
|
|
Loggført
|
Mvh Arne 92644716 66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot 68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit 69 mod Type 3 Fastback, no name yet.
"Arbeidet hater mannen"
|
|
|
djupevik
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #17 på: februar 22, 2013, 23:33:13 pm » |
|
Det ble vel konkludert med at 5 bolt tromler av senere type passer overens med 4bolt innmaten. Du ser det på tegningen over at det er to typer 5bolt. At hele bakstillingen er byttet er en mulighet, men er det flere enn to versjoner? Tenkte det var en for irs og en for svingaksel? Motoren er original i bilen i alle fall så den er ikke byttet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #18 på: februar 23, 2013, 21:16:17 pm » |
|
Driv aksla er ikke like lange på t1 og t3 Kjøp deg en Skyvelære å mål i vei så sliper du å spøøre 2 ganger. det er på grunn av bremsene og hjulager huset,og dær er det 3 typer ute å går også da bare å forstyre deg litt  Jeg skal ta bilde i morra å sende deg ja det er variant som har z-stag men om du tregner det er en helt annen sak m
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
djupevik
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #19 på: februar 23, 2013, 22:20:30 pm » |
|
Jeg har skyvelær, jeg er bare ikke så flink å bruke det enda. Takk for hjelpen så langt ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|