Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« på: februar 28, 2013, 18:54:50 pm » |
|
Hei og hopp
I oxyen har jeg bestemt meg for å "konvertere" til JPM kam og T1 løftere, så derfor har jeg handlet inn et sett med løfterforinger fra Rocky Jennings.
Han sier følgende om monteringsposessen:
"You will have ream or hone the inside of the bushings to fit your lifters"
Er det noen som vet hva slags verktøy som trengs og hvor komplisert en slik jobb er?
Roy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #1 på: februar 28, 2013, 22:05:28 pm » |
|
Er det ikke en sånn tryllestav de pleier og bruke til slikt da?  Brosj er vel rette verktøy, men jeg kjenner ikke dimensjonen som er aktuell her?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
 |
« Svar #2 på: februar 28, 2013, 22:07:02 pm » |
|
roy det du skal lete etter er justerbar brotsj...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #3 på: februar 28, 2013, 22:08:47 pm » |
|
Holder det ikke med en brosj i samme dimensjon som løfterhullene er på type 1?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4 på: februar 28, 2013, 23:50:54 pm » |
|
Skulle tro det. Er det kostbare saker?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #5 på: mars 01, 2013, 00:06:13 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #6 på: mars 01, 2013, 00:26:40 am » |
|
Nei det har du rett i... Noen som vet hva dameteren er da? Har ikke noen løse løftere for hånden
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #7 på: mars 01, 2013, 10:20:25 am » |
|
Om de er trange, dvs Mer enn 4-5 hundredeler, bør du brotsje. Deretter hone det siste lille. En fresh bremsesylinder hon (ikke slitte og krokete steiner) kan benyttes i mangel av bedre apparater. Om det er mye å brotsje bør det spennes opp så du ikke risikerer å få hullet skjevt mot kammen. Jeg ville ikke avsluttet med brotsj...
Skinne sine foringer trenger ikke etterarbeid etter innpressing.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #8 på: mars 01, 2013, 18:26:37 pm » |
|
ok,
spennes opp som i en søylebormaskin, eller bør jeg bruke en fres?
roy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #9 på: mars 01, 2013, 19:23:29 pm » |
|
Ikke spennes opp i søylebormaskin. Men bruk den sammen med en senterspiss i bakkant av brotsjen. For å garantere at den går rett ned. Blokka må såklart sentreres under chuck først.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #10 på: mars 01, 2013, 22:19:52 pm » |
|
ok, målte foringene nå, og de var sånn i snitt 18.85mm ID før de er montert i blokka, så det høres ut som brotching til 19.00 så honing for å få riktig klaring.
Har jeg forstått det riktig da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #12 på: mars 05, 2013, 10:19:21 am » |
|
Ville ikke brotsjet rett til 19mm. Da det er 19 de skal være. Ett feilskjær og det er kjørt. Brotsj heller til 18,9 og hon resten. Om du skal bruke en kina brotsj ville jeg prøvekjørt ett hull i noe mindre viktig først. Er ikke alltid presisjonsslipt. Det beste er en justerbar brotsj av god kvalitet. De koster dessverre litt. Men det gjør ett nytt sett med løfterforinger også 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|