Per Rune
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Lier
|
 |
« på: mai 26, 2008, 20:52:25 pm » |
|
Jeg har ett litt merkelig problem.  Når jeg setter på tenningen, så gir tuten ett lite tut . Baklysene lyser på bremsene konstant. Er det noen som har noen forklaring på hva jeg eventuelt kan gjøre for å finne ut hva dette er. 
|
|
|
Loggført
|
2001 Mercedes C200 Kompressor
1969 T1 1300
|
|
|
wonderboy
Medlem
  
Innlegg: 213
Bosted: tynset..
|
 |
« Svar #1 på: mai 26, 2008, 21:10:57 pm » |
|
min tuter når nøklene kommer i kontakt med ratt stammen.. var visst bare sånn.. så kan jo hende du har en ledning som kommer til gods når du vrir tenningen.. kanskje..
ang bremselysene så fant jeg ut at det var to krets pærer eller hva det heter,. og hvis de settes inn feil vei så tenner de begge trådene i pæra.. kan prøve det..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Per Rune
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Lier
|
 |
« Svar #2 på: mai 26, 2008, 21:17:09 pm » |
|
Det merkeligste for min del er at jeg ikke har vært i lampene bak.  Den feilen kom plutselig. Eller jeg har byttet litt bremser og div da. men, det skal jo ikke ha noen innvirkning på lysa og tuten 
|
|
|
Loggført
|
2001 Mercedes C200 Kompressor
1969 T1 1300
|
|
|
FrodR
Seniormedlem
   
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland
|
 |
« Svar #3 på: mai 26, 2008, 21:50:21 pm » |
|
Hadde samme problem med bremselysene, jeg har tokrets system. Koblet fra èn og èn av bremselysbryterne, og det var den ene av dem som var problemet. Lysene virket når den ene var frakoblet, så den gikk igjennom EU med kun èn intakt. Bytta den andre etterpå da jeg fikk tak i.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #4 på: mai 26, 2008, 22:08:29 pm » |
|
Tror jeg ville sjekka jordinger, jeg.
Den nye hovedsylinderen på Bobla mi har faktisk bare en bremselysbryter, selv om det opprinnelig var to. Sånn er det bare.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Per Rune
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Lier
|
 |
« Svar #5 på: mai 26, 2008, 22:12:23 pm » |
|
Hvor er det egentlig tuten skal festes, for denne skal vel monteres inne på bremsekraftforsterkeren?  Den virket ikke først, men etter jeg satte ledningene inn på den ene bryteren, så virket den, men etter en stund begynte lysene å kødde. merkelig.. 
|
|
|
Loggført
|
2001 Mercedes C200 Kompressor
1969 T1 1300
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #6 på: mai 26, 2008, 22:24:07 pm » |
|
Regner med at du med bremsekraftforsterkeren mener hovedpumpa.. Tuten skal ikke i nærheten av den. Så hvis du har koblet ledningen fra tuten inn på en av bryterene der kan du nok få litt mystisk oppførsel på både tut og bremselys  Jeg er ikke så inne i detaljene på nyere biler, men regner med at ledningen til tuten skal opp gjennom et hull i innerskjermen og kobles til ved sikringsboksen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Per Rune
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Lier
|
 |
« Svar #7 på: mai 26, 2008, 22:42:57 pm » |
|
Tuten virker nå da. hehe.  men, ikke bremselysene. Må nok ut å demontere litt i morgen, se litt i boka også.
|
|
|
Loggført
|
2001 Mercedes C200 Kompressor
1969 T1 1300
|
|
|
Per Rune
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Lier
|
 |
« Svar #8 på: mai 27, 2008, 21:09:43 pm » |
|
Blir ikke klok på dette jeg. Kan det være bremselysbryteren som kødder? noen som har noen gode forslag å komme med. hvor skal de forskjellige ledningene  (Tuter bare når jeg skrur på tenningen, ikke hele tiden) 
|
|
|
Loggført
|
2001 Mercedes C200 Kompressor
1969 T1 1300
|
|
|
SveinØ
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Molde
|
 |
« Svar #9 på: juni 01, 2008, 16:22:24 pm » |
|
Har et lignende problem selv, men det går på vekslingen mellom fjernlys og nærlys.. når jeg trykker på tuta så veksler den mellom nettopp de to.. Noen som har peiling? kommer ledningen i rattstammen i kontakt med jord kanskje?
|
|
|
Loggført
|
Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #10 på: juni 01, 2008, 19:25:44 pm » |
|
Her er det bare to ting som gjelder, og det er å
1) få tak i koblingsskjema så man kan finne ut hvilke ledninger som skal kobles hvor 2) gå over alle kontakter og jordinger.
Uten 1 bare gjetter man på hva som skal hvor, og det funker dårlig på elektriske systemer. Uten 2, kan du få allverdens rare symptomer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Per Rune
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Lier
|
 |
« Svar #11 på: juni 01, 2008, 21:08:30 pm » |
|
Det er sant. fikk alt til å virke helt perfekt i går da, bremselysene virket og tuten virket (uten å tute når jeg startet bilen), men gleden var liten. for ca 40 min kjøretur fra verkstedet (der virket bremselysene) funket de ikke når jeg kom hjem.  Null bremselys, når jeg parket den i garagen for natten. Men i dag prøvde jeg dem igjen, og til min store glede virket de igjen i noen minutter. så var det mørkt.  Tror jeg skal bytte ut bremselysbryteren jeg. (PS! har ikke rørt noe i baklampene,som tilsier at det skal bli noe feil der bak.)
|
|
|
Loggført
|
2001 Mercedes C200 Kompressor
1969 T1 1300
|
|
|
wv stein
Medlem
  
Innlegg: 109
Bosted: Haugesund
Her er bilen min
|
 |
« Svar #12 på: juni 04, 2008, 22:22:05 pm » |
|
he min vw sprenger sikring nr 9 hele tiden denne går til lyshorn /kupelys. er nokk en kraftig jordfeil. har bare nerlys på høyreside ikke bak heller. hvor ligger feilen  ? dette er en 1303 1973 mod ??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|