leithen
Medlem
  
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
 |
« på: mars 19, 2013, 21:26:43 pm » |
|
Skal justere ventiler for første gang , det jeg lurer på er følgende : ventilene skal jo justeres 004 . Men på følebladet mitt har jeg 0.40 , stemmer det ? 
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
leithen
Medlem
  
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #1 på: mars 19, 2013, 21:31:08 pm » |
|
Ser nå at følebladet mitt går til 0,05 , er jo veldig tynt :-p
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #3 på: mars 19, 2013, 21:31:58 pm » |
|
skal vel være 0.15mm på kald motor hvis jeg ikke husker feil?
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
leithen
Medlem
  
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #4 på: mars 19, 2013, 21:34:24 pm » |
|
Stemmer , takker :-)
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
leithen
Medlem
  
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #5 på: mars 19, 2013, 22:01:46 pm » |
|
Ser ut til den ene ventilen henger . Kan bevege alle litt og justere de men den ene får jeg ikke justert. Den beveger seg fint når jeg turner motoren .
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
leithen
Medlem
  
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #6 på: mars 19, 2013, 22:05:12 pm » |
|
Noen som har vært borti det ?
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
Lassen
Supermedlem
    
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland
Praise the Lowered
|
 |
« Svar #7 på: mars 19, 2013, 23:04:52 pm » |
|
er vel selve vippa du mener...? det er ikke det att det ikke er klaring på den i det hele tatt, sånn att du må justere den litt for å få rette klaringen ....? att den i utgangspunktet rett å slett er for stram?
 rocker_arm1.jpg (83.95 KB. 567x440 - vist 311 ganger.)
|
|
« Siste redigering: mars 19, 2013, 23:13:56 pm av Lassen »
|
Loggført
|
|
|
|
leithen
Medlem
  
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #8 på: mars 20, 2013, 00:32:42 am » |
|
Jo. Er selve vippe armen jeg ikke klarer og bevege. Men selve fjæra er så langt inne iforhold til de andre , og jeg kan skru ut justeringskruen nesten helt ut uten at eg før følebladet inni . Hmm .
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
SveinØ
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Molde
|
 |
« Svar #9 på: mars 20, 2013, 02:05:33 am » |
|
Jo. Er selve vippe armen jeg ikke klarer og bevege. Men selve fjæra er så langt inne iforhold til de andre , og jeg kan skru ut justeringskruen nesten helt ut uten at eg før følebladet inni . Hmm .
Tyder jo på at ventilen er åpen det, det skal den ikke være når du justerer.. er du sikker på at du har satt det aktuelle stempelet i top dead center?
|
|
|
Loggført
|
Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
|
|
|
leithen
Medlem
  
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #10 på: mars 20, 2013, 07:42:41 am » |
|
Jepp. Kontrollert det flere ganger. Og alle andre stemmer bortsett fra den. Er ett eller annet som ikke stemmer helt . Men justerte alle andre og justerte den noe Lunde og startet bilen . Gikk fint og reint og roligere. Så får prøve og kjøre litt og justere engang til og se om det blir noe bedre .
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #11 på: mars 20, 2013, 10:36:17 am » |
|
Ref første post. Mulig du har funnet det ut til nå. Men du har vært ute å lest på US sider angående justering. Derfor 0,004.. Det er ett tommemål. Omregnet blir det 0,004x2,54=0,01016cm. Altså 0,1mm på din bladsøker.
VW anbefaler 0,15 på KALD motor. Om støtstenger og topper er standard.
Når du sier du ikke får justert en ventil.. sammen med den overstående missforståelsen. Blir det ett stort varsko rop i mine øyne. Har du forstått prinsippet?
Motoren skal dreies rundt for å få justert på de rette stedene på rotasjon.. gjør du dette?
Om du er usikker på hvor TDC, tenningsrekkefølge er osv. Finnes det en dum ass metode.
Vipp av ventildeksler på begge sider. Drei motoren/veiva med-urs til en ventilfjær blir maks komprimert/trykket inn. Juster så vippe armen på motsatt side av motoren. (F.eks ..Når eksos på sylinder 1 er komprimert/trykket inn/åpen. Kan eksos på sylinder 3 justeres) Du skal kun justere den ene vippearmen som er komprimert på motsatt side.. For å justere neste må motoren roteres til neste ventilfjær blir komprimert. Fortsett til alle er sjekket/justert. Bladsøkeren skal gli greit inn og ta opp all slark. Ikke for trangt eller slakk.
Husk. Kald motor!
Lykke til.
|
|
« Siste redigering: mars 20, 2013, 10:40:57 am av Jee »
|
Loggført
|
|
|
|
leithen
Medlem
  
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #12 på: mars 20, 2013, 11:10:31 am » |
|
Ja , forstår alt når det gjelder tdc og det og når det skal justeres.
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #13 på: mars 20, 2013, 21:12:14 pm » |
|
Og er dette en original motor? Tenker viss den er ombygget med kortere støtstenger pga høvla topper eller innkortede sylindre. Da kan noen ha satt inn en original støtstang som da er for lang og du vil få symptomene du nevner. Men den burde ikke svevet noe bra i det hele tatt, siden den ventilen aldri ville lukke...
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
|