Leif
Seniormedlem
   
Innlegg: 426
Bosted: Askoy
|
 |
« på: april 12, 2013, 23:22:28 pm » |
|
Hei. Burde visst dette, sikkert mange som har spurt om dette før. Meen har motor med 180mm clutch og skal putte inn en motor med 200mm clutch, hva gjør jeg? se bilde av ny og gammel clutch + bilde av girkassen.   Håper det bare er å kjøpe en del til girkassen eller holder det å bytte utløserlageret til det som er på bilde?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1 på: april 13, 2013, 00:04:14 am » |
|
Har du samme tannkrans på svinghjulet på begge motorer?
Er girkassa en 6V girkasse må du slipe litt i clutch-huset.
Med den nye trykkplata di må du ha støttehylse til utløserlageret eller en plate som du har i senter av 180mm trykkplata.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TommyO
Juniormedlem
 
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #2 på: april 13, 2013, 00:56:33 am » |
|
Akkurat gjort det samme selv. Min 68 er 12v så slapp å slipe gearkassa. Kjøpte inn en slik senterring for solfjør trykkplata og alt fungerer fint. Fåes hos Dalhems.
 image.jpg (17.17 KB. 259x194 - vist 236 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Tommy Olsen -Rattling Pistons- 68 T1
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #3 på: april 13, 2013, 08:50:37 am » |
|
Svinghjulet på disse to er forskjellig med tettere tenner på "200mm" kløtsjen (130t.) på den --- 109tenner på "180mm". Avhenger da av gammel (6volt) bil, og nyere (12volt bil). derfor skiller tanhjulsdrevet på starterene, også for disse to. - du kan kanskje bore opp og dreie ut for større kløtsj i 180mm svinghjulet på den gamle kassa?? (må ballanserest sammen) eller... dersom du skal ha 12 volt? så bør du slipe ut i gearkassa o.s.v. Ellerogså bare rett og slett bytte til nyere gearkasse.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #4 på: april 13, 2013, 08:59:41 am » |
|
Det er ikke forskjell på tannkrans på 200mm og 180mm "12V" svinghjul. Det er kun om du har 6V du får problemer.
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
Leif
Seniormedlem
   
Innlegg: 426
Bosted: Askoy
|
 |
« Svar #5 på: april 13, 2013, 09:11:04 am » |
|
Hei. Bunnen er fra 67 og kaross fra 57, bilen er tidligere bygget om til 12v, sto en AB motor i, skal ha en AD motor inn, jeg får prøve å finne og sjekke girkassenr. Kansje lettesst å bare bytte over svinghjulet og kjøpe ny clutch som passer?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #6 på: april 13, 2013, 09:19:07 am » |
|
Nei, er den bygget om til 12V tidligere, er det bare å få utløserlager og disk til å passe sammen. Da er det vel en slik senterring som TommyO har som gjelde, eller om du får tak i en 200mm disk av den gammle typen.
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #7 på: april 13, 2013, 09:22:14 am » |
|
Da skal tannkransen være lik. Jeg ville gått for 200mm og kjøpt den som TommyO har lagt ut bilde av.
200mm clutch tåler mer juling.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #8 på: april 13, 2013, 09:24:37 am » |
|
Det er ikke forskjell på tannkrans på 200mm og 180mm "12V" svinghjul. Det er kun om du har 6V du får problemer.
ok, nytt for meg at man fikk 180mm på 12volt etter 67.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #9 på: april 13, 2013, 09:32:32 am » |
|
67 svinghjul. Har sett sånne svinghjul selv. Litt det samme som tidlig type 3 har 6V krans og 200mm clutch
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #10 på: april 13, 2013, 10:18:14 am » |
|
He he, ikke lett å hjelpe Leif som startet denne tråden, med så mange utgaver av delene til de forskjellige biltypene ...det hadde vert fint om både de som spør etter hjelp, og de som svarer hadde litt mere kjennskap til hvilke strøm som har vert i bilen...og hva det skal være i bilen etter ombyggingen -hvilken bil, og type gearkasse som har vert brukt før -hvilken gearkasse som er tenkt brukt -årsmodeller på delene o.s.v. Da hadde trådstarter fått en raskere konklusjon på sitt spørsmål. Dessverre ser en ofte at tråden forkludres fordi det er så mange "ombygginger" å uvante deler at en nybegynner er like klok etter mange inlegg. -Så mitt tips blir: - gi disse opplysningene før en spør.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Leif
Seniormedlem
   
Innlegg: 426
Bosted: Askoy
|
 |
« Svar #11 på: april 13, 2013, 10:58:50 am » |
|
Hehe. Bare kjekt med svar. Bilen har jeg lite info om, det er 67 mod bunn 57 mod karosseri, bygd om til 12v engang i tiden, eneste jeg har gjort med den er senk fremme og bak, og nå skal jeg putte inn en 1641 motor. Skal se om jeg finner girkassekoden senere i dag. Det er denne bilen: http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=4293.0Så hvis noen har litt historie/info om denne hadde det vært kjekt å høre. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #12 på: april 13, 2013, 11:30:54 am » |
|
Bare sjekk at tennene står like tett på begge svinghjul og kjøp en sånn dings som TommyO har bilde av. Så skal det være tut og kjør
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #14 på: april 13, 2013, 13:20:30 pm » |
|
Står litt om dette i denne tråden...brukte 67 gearkasse på 69 motor, satte over ovalakslingene. (dette ble da super "moderne" drivlinje. -(må da modernisere festet fremme på gearkassa). http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46328.0.html
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TommyO
Juniormedlem
 
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #15 på: april 13, 2013, 13:39:39 pm » |
|
Bare sjekk at tennene står like tett på begge svinghjul og kjøp en sånn dings som TommyO har bilde av. Så skal det være tut og kjør Mener jeg betalte 200,- hos Dalhems for senter ring. Da kan du bruke samme utløserlager/arm som sitter i kassa!
|
|
« Siste redigering: april 13, 2013, 13:48:33 pm av TommyO »
|
Loggført
|
Tommy Olsen -Rattling Pistons- 68 T1
|
|
|
Leif
Seniormedlem
   
Innlegg: 426
Bosted: Askoy
|
 |
« Svar #16 på: april 13, 2013, 18:43:58 pm » |
|
Koden jeg fant: 32 1133011030
Noen som vet hvilke kasse det er?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Leif
Seniormedlem
   
Innlegg: 426
Bosted: Askoy
|
 |
« Svar #17 på: april 13, 2013, 19:14:50 pm » |
|
Under dette ser det ut som det står(var godt malt over) OO14919 ?? Fant ikke dette i girkasse nr. listen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Leif
Seniormedlem
   
Innlegg: 426
Bosted: Askoy
|
 |
« Svar #18 på: april 13, 2013, 19:28:15 pm » |
|
Telte og tenner på svinghjulene til 130 på begge 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BP 73
Supermedlem
    
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand
|
 |
« Svar #19 på: april 13, 2013, 22:03:09 pm » |
|
hvis det har sitti en AB dobbelport der så er det orginal svinghjulet. sett inn en sånn brikke som dewil sier, og så inn med motorn, tut og kjør.
|
|
|
Loggført
|
69 vespa 50s 72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680 73 1303 s med 1835 71 notchback 2l type 4 78 singelkabiner pick up 2l type 4 70 mod 1300 kjørbar motortestbenk 11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion 04 Caddy 1,9 105hk tdi hentebil 09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager. tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
|
|
|
Leif
Seniormedlem
   
Innlegg: 426
Bosted: Askoy
|
 |
« Svar #20 på: april 13, 2013, 23:00:53 pm » |
|
Supert da bestiller jeg d og prøver, takker for alle gode svar 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|