mai 05, 2025, 01:34:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: clutch 180mm vs 200mm  (Lest 3956 ganger)
Leif
Seniormedlem
****
Innlegg: 426
Bosted: Askoy


Vis profil

« på: april 12, 2013, 23:22:28 pm »

Hei.
Burde visst dette, sikkert mange som har spurt om dette før.
Meen har motor med 180mm clutch og skal putte inn en motor med 200mm clutch, hva gjør jeg? se bilde av ny og gammel clutch + bilde av girkassen.


Håper det bare er å kjøpe en del til girkassen eller holder det å bytte utløserlageret til det som er på bilde?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 13, 2013, 00:04:14 am »

Har du samme tannkrans på svinghjulet på begge motorer?

Er girkassa en 6V girkasse må du slipe litt i clutch-huset.

Med den nye trykkplata di må du ha støttehylse til utløserlageret eller en plate som du har i senter av 180mm trykkplata.

Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #2 på: april 13, 2013, 00:56:33 am »

Akkurat gjort det samme selv. Min 68 er 12v så slapp å slipe gearkassa. Kjøpte inn en slik senterring for solfjør trykkplata og alt fungerer fint. Fåes hos Dalhems.

* image.jpg (17.17 KB. 259x194 - vist 236 ganger.)

Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #3 på: april 13, 2013, 08:50:37 am »

Svinghjulet på disse to er forskjellig med tettere tenner på "200mm" kløtsjen (130t.) på den --- 109tenner på "180mm". Avhenger da av gammel (6volt) bil, og nyere (12volt bil). derfor skiller tanhjulsdrevet på starterene, også for disse to. - du kan kanskje bore opp og dreie ut for større kløtsj i 180mm svinghjulet på den gamle kassa?? (må ballanserest sammen) eller... dersom du skal ha 12 volt? så bør du slipe ut i gearkassa o.s.v. Ellerogså bare rett og slett bytte til nyere gearkasse.
Loggført
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #4 på: april 13, 2013, 08:59:41 am »

Det er ikke forskjell på tannkrans på 200mm og 180mm "12V" svinghjul.  Det er kun om du har 6V du får problemer.
Loggført

tlf: 40843606
Leif
Seniormedlem
****
Innlegg: 426
Bosted: Askoy


Vis profil

« Svar #5 på: april 13, 2013, 09:11:04 am »

Hei.
Bunnen er fra 67 og kaross fra 57, bilen er tidligere bygget om til 12v, sto en AB motor i, skal ha en AD motor inn, jeg får prøve å finne og sjekke girkassenr.
Kansje lettesst å bare bytte over svinghjulet og kjøpe ny clutch som passer?
Loggført
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #6 på: april 13, 2013, 09:19:07 am »

Nei, er den bygget om til 12V tidligere, er det bare å få utløserlager og disk til å passe sammen.
Da er det vel en slik senterring som TommyO har som gjelde, eller om du får tak i en 200mm disk av den gammle typen.
Loggført

tlf: 40843606
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 13, 2013, 09:22:14 am »

Da skal tannkransen være lik.
Jeg ville gått for 200mm og kjøpt den som TommyO har lagt ut bilde av.

200mm clutch tåler mer juling.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #8 på: april 13, 2013, 09:24:37 am »

Det er ikke forskjell på tannkrans på 200mm og 180mm "12V" svinghjul.  Det er kun om du har 6V du får problemer.

ok, nytt for meg at man fikk 180mm på 12volt etter 67.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #9 på: april 13, 2013, 09:32:32 am »

67 svinghjul. Har sett sånne svinghjul selv. Litt det samme som tidlig type 3 har 6V krans og 200mm clutch
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #10 på: april 13, 2013, 10:18:14 am »

He he, ikke lett å hjelpe Leif som startet denne tråden, med så mange utgaver av delene til de forskjellige biltypene ...det hadde vert fint om både de som spør etter hjelp, og de som svarer hadde litt mere kjennskap til hvilke strøm som har vert i bilen...og hva det skal være i bilen etter ombyggingen -hvilken bil, og type gearkasse som har vert brukt før -hvilken gearkasse som er tenkt brukt -årsmodeller på delene o.s.v. Da hadde trådstarter fått en raskere konklusjon på sitt spørsmål. Dessverre ser en ofte at tråden forkludres fordi det er så mange "ombygginger" å uvante deler at en nybegynner er like klok etter mange inlegg.
-Så mitt tips blir:
- gi disse opplysningene før en spør.
Loggført
Leif
Seniormedlem
****
Innlegg: 426
Bosted: Askoy


Vis profil

« Svar #11 på: april 13, 2013, 10:58:50 am »

Hehe.
Bare kjekt med svar.
Bilen har jeg lite info om, det er 67 mod bunn 57 mod karosseri, bygd om til 12v engang i tiden, eneste jeg har gjort med den er senk fremme og bak, og nå skal jeg putte inn en 1641 motor.
Skal se om jeg finner girkassekoden senere i dag.
Det er denne bilen:
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=4293.0
Så hvis noen har litt historie/info om denne hadde det vært kjekt å høre. Glad
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 13, 2013, 11:30:54 am »

Bare sjekk at tennene står like tett på begge svinghjul og kjøp en sånn dings som TommyO har bilde av.
Så skal det være tut og kjør Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #13 på: april 13, 2013, 13:01:36 pm »

Ja, enig med Dewil over her, tell tennene på svinghjulet...etter å ha "lest mellom linjene" i denne tråden virker det som du har den gamle svinghjulet m 109 tenner...?? Så da kan jeg best anbefale å bytte til gearkasse som matcher motoren som skal inn, (serlig pga utvekslingen) men det går selvfølgelig an å bruke den "gamle gearkassen og.  Glad
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #14 på: april 13, 2013, 13:20:30 pm »

Står litt om dette i denne tråden...brukte 67 gearkasse på 69 motor, satte over ovalakslingene. (dette ble da super "moderne" drivlinje. -(må da modernisere festet fremme på gearkassa).

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46328.0.html


* 001[1].JPG (60.07 KB, 640x480 - vist 283 ganger.)
Loggført
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #15 på: april 13, 2013, 13:39:39 pm »

Bare sjekk at tennene står like tett på begge svinghjul og kjøp en sånn dings som TommyO har bilde av.
Så skal det være tut og kjør Gliser

Mener jeg betalte 200,- hos Dalhems for senter ring.
Da kan du bruke samme utløserlager/arm som sitter i kassa!
« Siste redigering: april 13, 2013, 13:48:33 pm av TommyO » Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
Leif
Seniormedlem
****
Innlegg: 426
Bosted: Askoy


Vis profil

« Svar #16 på: april 13, 2013, 18:43:58 pm »

Koden jeg fant: 32
                 1133011030

Noen som vet hvilke kasse det er?
Loggført
Leif
Seniormedlem
****
Innlegg: 426
Bosted: Askoy


Vis profil

« Svar #17 på: april 13, 2013, 19:14:50 pm »

Under dette ser det ut som det står(var godt malt over) OO14919 ??
Fant ikke dette i girkasse nr. listen?
Loggført
Leif
Seniormedlem
****
Innlegg: 426
Bosted: Askoy


Vis profil

« Svar #18 på: april 13, 2013, 19:28:15 pm »

Telte og tenner på svinghjulene til 130 på begge Glad
Loggført
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #19 på: april 13, 2013, 22:03:09 pm »

hvis det har sitti en AB dobbelport der så er det orginal svinghjulet. sett inn en sånn brikke som dewil sier, og så inn med motorn, tut og kjør.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
Leif
Seniormedlem
****
Innlegg: 426
Bosted: Askoy


Vis profil

« Svar #20 på: april 13, 2013, 23:00:53 pm »

Supert da bestiller jeg d og prøver, takker for alle gode svar Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!