|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #1 på: april 13, 2013, 11:53:01 am » |
|
Det burde jo kunne gjøre det enklere, om man kan ta kontrollen i Sverige. Men jeg vil anta at de må være koblet opp mot den norske biltilsynsbasen?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #2 på: april 13, 2013, 13:28:54 pm » |
|
Litt ålreit å få sjekket grundig så man vet at bilen er trygg og vel..?...
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #3 på: april 13, 2013, 13:41:32 pm » |
|
For all del, men om man har ulik dekkdimensjon foran og bak så er ikke det samme som at bilen er trafikkfarlig.
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #4 på: april 13, 2013, 17:20:24 pm » |
|
å få bilen gjennom en eu-kontroll med diverse ombygninger er ikke det samme som at disse endrinene er godkjent dersom ulykken skulle være ute...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Atmobil
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....
|
 |
« Svar #5 på: april 13, 2013, 21:14:51 pm » |
|
Vil tro at kravene da er de samme så det skulle vel ikke utgjøre store forskjellen, er bilen i orden så skal den jo gå igjennom kontrollen uansett hvor du får det gjort.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #6 på: april 15, 2013, 14:26:32 pm » |
|
Når Norge har valgt å ikke være med i EU, men allikevel innføre EU kontroll, må det jo bli enda bedre at EU kontrollen blir utført i EU.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Arnefles
Seniormedlem
   
Innlegg: 380
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #7 på: april 16, 2013, 07:11:26 am » |
|
Jeg ringte biltilsynet for et par år siden og spurte om det gikk an å ta eu-kontr. i Sverige, men da fikk jeg klart og tydelig nei. Spurte også om hvorfor og ba om en bra grunn, spes siden det er eu-land og ikke vi, men nei det kunne de ikke svare på (jeg var ikke sen om å svare med at "DET var jo fornuftig!).  Hvis man tar en slik sak langt, dvs til en eu-domstol, da tenker Norge bryter en lov der også og ratt måtte endre på noe der. Av prinsipp legger jeg igjen minst mulig penger på verksted her i Norge, prisene er jo helt ville. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #8 på: april 16, 2013, 12:11:13 pm » |
|
Av prinsipp legger jeg igjen minst mulig penger på verksted her i Norge, prisene er jo helt ville.  De i andre land vil si at lønningene i Norge er helt ville også, så verkstedprisene står i stil. Så synes ikke 3-500 kr for EU-kontroll er ille (betalte 295,- sist), selv om man alltid vil ha det rimeligere. Koster mer å kjøre utenlands for de fleste av oss. Kostnadene er stort sett 2- 6 kr pr kjørte km.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Arnefles
Seniormedlem
   
Innlegg: 380
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #9 på: april 16, 2013, 13:01:24 pm » |
|
Av prinsipp legger jeg igjen minst mulig penger på verksted her i Norge, prisene er jo helt ville.  De i andre land vil si at lønningene i Norge er helt ville også, så verkstedprisene står i stil. Så synes ikke 3-500 kr for EU-kontroll er ille (betalte 295,- sist), selv om man alltid vil ha det rimeligere. Koster mer å kjøre utenlands for de fleste av oss. Kostnadene er stort sett 2- 6 kr pr kjørte km. Grunnen til at jeg ringte og spurte var pga av at jeg faktisk skulle til Sverige å ha service/reg.reimbvytte på en saab akkurat da (4500 s.kr mot 9000 NKR!), så sånn sett hadde det vært VELDIG lønnsomt for meg-he he.  Uansett 295 var jo bra, men det får meg til å få bange anelser om at det verkstedet gjerne vil ha deg tilbake og tjene det inn igjen der i delesalg osv.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #10 på: april 16, 2013, 13:13:29 pm » |
|
Av prinsipp legger jeg igjen minst mulig penger på verksted her i Norge, prisene er jo helt ville.  De i andre land vil si at lønningene i Norge er helt ville også, så verkstedprisene står i stil. Så synes ikke 3-500 kr for EU-kontroll er ille (betalte 295,- sist), selv om man alltid vil ha det rimeligere. Koster mer å kjøre utenlands for de fleste av oss. Kostnadene er stort sett 2- 6 kr pr kjørte km. Grunnen til at jeg ringte og spurte var pga av at jeg faktisk skulle til Sverige å ha service/reg.reimbvytte på en saab akkurat da (4500 s.kr mot 9000 NKR!), så sånn sett hadde det vært VELDIG lønnsomt for meg-he he.  Uansett 295 var jo bra, men det får meg til å få bange anelser om at det verkstedet gjerne vil ha deg tilbake og tjene det inn igjen der i delesalg osv. Ja, men jeg gjør all jobb selv, så jeg synes det var et godt tilbud. Var t.o.m. merkeforhandler, dog for et annet merke. 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Atmobil
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....
|
 |
« Svar #11 på: april 17, 2013, 19:15:47 pm » |
|
Nå er det vel slik at det egentlig heter Periodisk Kjøretøy Kontroll og ikke EU-kontroll offisielt. Reglene er vel basert på noe EU-greier men fremdeles norske regler som gjelder. Slik jeg ser det så er det ikke timesprisen på verkstedet som er mest hårreisende men jobben som blir gjort. Har ofte vært borti slurvete arbeid så selv velger jeg heller å gjøre ting selv (da vet jeg iallefall at bilen jeg kjører rundt med er trygt skrudd sammen). Sikkert greit om det er mulig å få en bil sjekket og godkjent i et annet land for den som ikke bor fast i Norge men ser ikke helt nytten for de fleste som tross alt bor såppas langt fra grensa at det er snakk om en dagstur i kjøring bare for å komme til Sverige.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|