leithen
Medlem
  
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
 |
« på: januar 28, 2013, 20:28:03 pm » |
|
Er det noen som har montert puma , med spindler , og senket bobla bak her som har lagd en liten step by step guide her inne ? Eller vet om noen ? :-)
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
kojo
Nybegynner

Innlegg: 14
Bosted:
|
 |
« Svar #1 på: april 02, 2013, 14:41:55 pm » |
|
Jeg lurer også på dette, og om det er mulig å senke foran med original forstilling? Vil bare senke litt. . . .
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GraffsT1
Supermedlem
    
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog
Urskog VW Aircoolers
|
 |
« Svar #2 på: april 02, 2013, 17:07:25 pm » |
|
Jeg lurer også på dette, og om det er mulig å senke foran med original forstilling? Vil bare senke litt. . . .
Du senker i hverfall "litt" ved kun å bruke senkespindler foran, ca 6-7 cm om jeg ikke husker feil. Jeg gjorde det og senket med et knepp på yttre splines bak. Da ble den ganske så lik foran og bak.
|
|
|
Loggført
|
Urskog VW Aircoolers
'66 mod t1 rat (byttet bort) '72 Fastback
|
|
|
leithen
Medlem
  
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #3 på: april 02, 2013, 23:19:14 pm » |
|
Bilen er senket ferdig for en stund siden . Endte opp me korta puma forestilling med senkespindler og korte dempere. Og to knepp bak 
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
kojo
Nybegynner

Innlegg: 14
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: april 17, 2013, 21:35:54 pm » |
|
Jeg lurer også på dette, og om det er mulig å senke foran med original forstilling? Vil bare senke litt. . . .
Du senker i hverfall "litt" ved kun å bruke senkespindler foran, ca 6-7 cm om jeg ikke husker feil. Jeg gjorde det og senket med et knepp på yttre splines bak. Da ble den ganske så lik foran og bak. Okei, supert. Gir senkespindler mulighet for å senke forskjellige høyder, eller er det snakk om "enten eller"? Jeg hadde sett for meg å senke litt mindre enn 6-7cm. Og vet du hvor jeg får tak i slike?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #5 på: april 17, 2013, 21:41:21 pm » |
|
senkespindlar har (heldigvis) ingen justering.. eller godkjenning.. dei skifter du ut med dei orginale, og klask bom bang er bilen senka og sporvidden har auka litt. 6-7cm var vel litt mykje, trur dei senkar litt mindre enn da, men huksar eg ikkje igjen eg heller. dei får du kjøpt av alle som selger bobledeler.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
GraffsT1
Supermedlem
    
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog
Urskog VW Aircoolers
|
 |
« Svar #6 på: april 18, 2013, 12:04:29 pm » |
|
senkespindlar har (heldigvis) ingen justering.. eller godkjenning.. dei skifter du ut med dei orginale, og klask bom bang er bilen senka og sporvidden har auka litt. 6-7cm var vel litt mykje, trur dei senkar litt mindre enn da, men huksar eg ikkje igjen eg heller. dei får du kjøpt av alle som selger bobledeler.
I følge data så skal de senke 2,5 tomme = 6,35 cm 
|
|
|
Loggført
|
Urskog VW Aircoolers
'66 mod t1 rat (byttet bort) '72 Fastback
|
|
|
kojo
Nybegynner

Innlegg: 14
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: april 19, 2013, 16:10:58 pm » |
|
Snadder... Takker for info.
Blir det noe problem med subbing/skraping når man svinger mye eller lignende? Jeg har vanlige (145?) dekk foran..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GraffsT1
Supermedlem
    
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog
Urskog VW Aircoolers
|
 |
« Svar #8 på: april 19, 2013, 16:18:44 pm » |
|
Snadder... Takker for info.
Blir det noe problem med subbing/skraping når man svinger mye eller lignende? Jeg har vanlige (145?) dekk foran..
Jeg kjører med 145 foran og med kun senkespindler er det ikke noe problem i forhold til subbing.
|
|
|
Loggført
|
Urskog VW Aircoolers
'66 mod t1 rat (byttet bort) '72 Fastback
|
|
|
kojo
Nybegynner

Innlegg: 14
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: april 24, 2013, 20:29:37 pm » |
|
senkespindlar har (heldigvis) ingen justering.. eller godkjenning.. dei skifter du ut med dei orginale, og klask bom bang er bilen senka og sporvidden har auka litt. 6-7cm var vel litt mykje, trur dei senkar litt mindre enn da, men huksar eg ikkje igjen eg heller. dei får du kjøpt av alle som selger bobledeler.
Er det altså ikke nødvendig med noen andre deler? Klarer man seg uten kortere støtdempere? Noen som har en "how to" til montering av senkespindler? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GraffsT1
Supermedlem
    
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog
Urskog VW Aircoolers
|
 |
« Svar #10 på: april 24, 2013, 22:08:21 pm » |
|
Du trenger ikke kortere støtdempere, men hvis bilen din er fra før 68 så må du også bytte endeledd og hjullagere til samme som 68 og nyere. Ellers det bare å demontere bremser med skjold. Løsne øvre og nedre bærekule + endeledd. Tar ca 30-45 minutter pr side første gangen 
|
|
|
Loggført
|
Urskog VW Aircoolers
'66 mod t1 rat (byttet bort) '72 Fastback
|
|
|
kojo
Nybegynner

Innlegg: 14
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: april 24, 2013, 23:40:48 pm » |
|
Okei.  Jeg har 64-modell, så da må jeg vel bytte endeledd og hjullagere også. Hjullagere er vel værre å gjøre selv? Og går de gamle spindlene på den nye typen hjullager? (Jeg tenker på fremtidige EU-kontroller, dersom de er pirkete og ber meg heve fronten igjen...  )
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GraffsT1
Supermedlem
    
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog
Urskog VW Aircoolers
|
 |
« Svar #12 på: april 25, 2013, 08:38:45 am » |
|
Ble litt usikker når du sier du har en 64 modell. Vet ikke om det er samme spindler der som på 66. Dette er det nok andre som har bedre greie på enn meg.
På min 66 så måtte jeg i hvertfall skifte endeledd og hjullager for å få det til å passe. Det er større nav på de nye spindlene slik at det yttre lageret blir for lite. I tillegg så er også hullet/festet til endeleddet større. Du kan derfor ikke bare bytte tilbake. Da må du bytte tilbake endeledd og hjullager også
|
|
|
Loggført
|
Urskog VW Aircoolers
'66 mod t1 rat (byttet bort) '72 Fastback
|
|
|
|