mai 05, 2025, 01:04:32 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bredere bremseband bak på -64 T1?  (Lest 1468 ganger)
RobInThaHood
Supermedlem
*****
Innlegg: 616
Bosted: stavanger omegn og sånt



Vis profil
« på: mai 09, 2013, 00:10:02 am »

Har satt inn 1300S kasse med korte aksler men lurer på om jeg kan bytte
 bakplater og tromler for å få bredere bånd på og dermed bedre bremsekraft bak?!
 Hæ Hæ

Er det noen løsninger her??
Loggført

It's not a hobby; it's a way of life!
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #1 på: mai 09, 2013, 10:18:53 am »

En bil skal jo alltid ha bedre kraft fremme for å unngå at ræva slenger ut bla. Er det ikke 60 % foran og 40% bak det skal være montro? Sylindre er kraftigere foran og det samme med båndene.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2 på: mai 09, 2013, 11:10:04 am »

Type3 bakbremser er breiere, finnes både i 4 og 5 bolt.
Loggført

1961 T1 - Custom
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: mai 09, 2013, 12:28:25 pm »

Har satt inn 1300S kasse med korte aksler men lurer på om jeg kan bytte
 bakplater og tromler for å få bredere bånd på og dermed bedre bremsekraft bak?!
 Hæ Hæ

Er det noen løsninger her??


Er bremsene du har fra 1300S eller fra kasse med kortere aksler? Er vel en forskjell der.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #4 på: mai 09, 2013, 12:33:41 pm »

En bil skal jo alltid ha bedre kraft fremme for å unngå at ræva slenger ut bla. Er det ikke 60 % foran og 40% bak det skal være montro? Sylindre er kraftigere foran og det samme med båndene.
Siden motor og tyngde er bak, så ser jeg ingen problemer med oppgradering bak. Finnes ferdige tromler med 5x205 som kan brukes sammen med 40mm bånd. Kan også bruke fra splittbuss, men da må de tilpasses/dreies.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #5 på: mai 09, 2013, 13:17:52 pm »

En bil skal jo alltid ha bedre kraft fremme for å unngå at ræva slenger ut bla. Er det ikke 60 % foran og 40% bak det skal være montro? Sylindre er kraftigere foran og det samme med båndene.
Siden motor og tyngde er bak, så ser jeg ingen problemer med oppgradering bak. Finnes ferdige tromler med 5x205 som kan brukes sammen med 40mm bånd. Kan også bruke fra splittbuss, men da må de tilpasses/dreies.


Bremsefordeling foran bak skal være ca 70 / 30. Hvor mye mer bremseeffekt du oppnår ved å gå opp til 40 mm vet jeg ikke, men det som er vesentlig er at bremsene låser foran og i prinsippet ikke bak. Tyngden bak vil bare gjøre opplevelsen enda værre hvis du for eks. panikkbremser i en sving og bakhjulene låser.
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
RobInThaHood
Supermedlem
*****
Innlegg: 616
Bosted: stavanger omegn og sånt



Vis profil
« Svar #6 på: mai 09, 2013, 23:37:47 pm »

Mye respons her ja gitt  Gliser
Kjører CB skiver foran så bremsefordelingen blir nokså mye foran Øyerulling

Vet at det finnes 40m bånd på nyere typer, men var usikker på om det fantes noen bolt-ON løsning til korte aksler..
Uansett;tromlene jeg kjøpte fra Unneberg er ca 46mm dype (wide5).
trodde dermed at disse kunne kjøres med 40mm bånd bare ved å bytte bakplate og bremsesylindere, men fikk inntrykk av at de fortsatt kun var til 30mm bånd... Tvilende
Loggført

It's not a hobby; it's a way of life!
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 10, 2013, 07:07:01 am »

Roger
du kan bruke t1 68 å nye bremse skjold og bånd
CSP har Trommler på 5*205mm bolt mønster de har også 5*130mm
Så du kan bruke de som sto på 1300 s kassa Blunker

M
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!