T-bear
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Istad
|
 |
« på: juni 02, 2013, 15:40:04 pm » |
|
Som tittelen sier, hvorfor får jeg ikke full gass på forgasseren?
Full gass på pedalen blir jo bare litt over halv åpning på spjeldet, og hvis jeg justerer wiren slik at jeg får full åpning, går den jo på 4000 på tomgang. Det er igrunn ikke så rart, da jeg synes det er veldig lite vandring på gasspedalen, men det er vel slik det skal være frammi der. Er jo en liten tapp som stikker ut som gjør at ikke pedalen, eller den mekanismen som wiren er festet i, ikke går lenger.
-69 1300, 1600 motor, pict 34, ny gasswire i fjor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: juni 03, 2013, 20:53:34 pm » |
|
er gasswaieren i rett lengde då? er returfjøra di oppe å går på forgassaren?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Auen
Seniormedlem
   
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad
|
 |
« Svar #2 på: juni 03, 2013, 21:29:30 pm » |
|
Kan det være at du må smøre opp pedalen, da? Har vært borti en gasspedal som var tung å få helt tilbake
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
T-bear
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Istad
|
 |
« Svar #3 på: juni 04, 2013, 00:47:57 am » |
|
Har prøvd med en strammere fjær, ble litt bedre. Etter siste justering har jeg kommet opp på kanskje 85% av full åpning på forgasseren. Mer får jeg ikke uten at det går ut over tomgangen. Lengden på wiren ser riktig ut, hadde den vært lenger eller kortere hadde ikke "pinnen" i enden truffet riktig, og det gjør den. Tror jeg må ta ny en titt på mekanismen rundt pedalen, da jeg synes vandringen er veldig liten. Er jo ikke rare bevegelsen på foten mellom null og full gass, kanskje 3-4 cm på toppen av pedalen. Det stopper som sagt i en tapp som stikker ca 45 grader på skrå nedover, på fremsiden av denne mekanismen. Når den stopper i godset er det full gass, men ikke på forgasseren. Men den tappen har sikkert alltid vært der..?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #4 på: juni 04, 2013, 01:08:36 am » |
|
tappen har vert der ja, men da er ikkje eira aluminium som har lagt seg i sporet då? ta ein rens og smør opp. viktig at armen beveger seg fritt! returfjøre på gassaren skal dra armen fint tilbake, og i tilleg skal du ha ei hjelpefjør på sjølve pedalen for å løfta denne opp igjen.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
StarBugs Geir
Supermedlem
    
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #5 på: juni 04, 2013, 10:16:19 am » |
|
Jeg har modifisert overføringen fra pedal til wire flere ganger. Original-løsningen er ustabil og slarken. Ved å forlenge den øvre "armen", så blir det en helt ny verden. Har kappet hode av en bolt, slik at gjengene kommer utenfor det nye "øyet" som må sveises på pedalen. Bolten sveises til armen. En skive og en låsemutter så blir det helt topp! Kjapp jobb om du kan sveise eller kjenner noen som kan ta det. Pedalen må selvsagt demonteres først. Har prøvd å illustrere det her:
 Pedalmod.jpg (66.73 KB. 800x600 - vist 353 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1974 1303s 2018 Husqvarna Vitpilen 701
|
|
|
T-bear
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Istad
|
 |
« Svar #6 på: juni 04, 2013, 11:38:16 am » |
|
Dette må jeg se litt nærmere på, jeg kjente meg ikke helt igjen på dette bildet, men jeg skjønte patentet 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #7 på: juni 04, 2013, 15:58:38 pm » |
|
du har ikkje den patenten, på din 69modell, om du har orginal pedalar vel å merka, 69 har ein arm med ei plastrulla på, som gasspedalen glir inntil. men den typen som Geir har bilde av er ein dårlig patent ja
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
T-bear
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Istad
|
 |
« Svar #8 på: juni 04, 2013, 18:43:59 pm » |
|
Nei, det ser ikke slik ut hos meg, er plastrull her ja. Har ikke blitt noe klokere, ser ut som alt er som det skal være. Er ikke mere bevegelse å få ved pedalen, så da blir det ikke nok til å få full gass. Snodig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
StarBugs Geir
Supermedlem
    
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #9 på: juni 06, 2013, 09:57:17 am » |
|
Ooops...sorry, så ikke årsmodell. Kjente igjen problemene, og gikk utfra det var pedalen som var synderen.  Lykke til videre i jakten på full gass! 
|
|
|
Loggført
|
1974 1303s 2018 Husqvarna Vitpilen 701
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #10 på: juni 06, 2013, 20:39:13 pm » |
|
Her er i alle fall et bilde av et løst pedalsett som burde være likt med ditt. Synes også det høres ut som noe ikke er helt rent, slik at wire går tregt eller pedal stopper i noe den ikke skal stoppe i.
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #11 på: februar 05, 2016, 15:01:27 pm » |
|
Tok opp denne tråden igjen, sikkert aktuell enda. Hvertfall for meg. Jeg er en av de med tung fot som av og til må ned med skiftenøkkel å rette ut den rulla under pedalen. Har funnet en ny løsning på nettet, og har bestilt komplett kit. Enda viktigere om du har 500 ville dyr som du vil kontrollere med èn pedal.. Sånn pleier min rulle å se ut etter en tids tramping:
 4465441.jpg (40.94 KB. 640x480 - vist 288 ganger.) Dette er løsningen:
 X-Celerator-Kit2-Before_After.jpg (52.82 KB. 673x513 - vist 341 ganger.) http://www.classicbugparts.com/
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #12 på: februar 05, 2016, 15:50:10 pm » |
|
Tok opp denne tråden igjen, sikkert aktuell enda. Hvertfall for meg. Jeg er en av de med tung fot som av og til må ned med skiftenøkkel å rette ut den rulla under pedalen. Har funnet en ny løsning på nettet, og har bestilt komplett kit. Enda viktigere om du har 500 ville dyr som du vil kontrollere med èn pedal.. Sånn pleier min rulle å se ut etter en tids tramping: [ Vedlegg ] Dette er løsningen: [ Vedlegg ] http://www.classicbugparts.com/Tuuuusen takk for den ! Akkurat hva jeg (og sikkert mange andre har lett etter) 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #13 på: februar 05, 2016, 20:10:29 pm » |
|
Den var fin. Clutch løsningen også.. Takk for tipset Mester`n
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #15 på: februar 08, 2016, 10:15:44 am » |
|
Den var fin. Clutch løsningen også.. Takk for tipset Mester`n
Flott :-) En annen fordel med clutchløsningen, (jeg forstår ikke hvorfor de ikke nevner det som salgsargument) er at det er mye enklere å skifte clutchwire. Det vet de som har skrudd fast pedalsettet i tunnelen med ny wire for så å oppdage at wire har hoppet av når du skal tre den igjennom clutcharm på girkassen.. 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #16 på: februar 08, 2016, 14:14:22 pm » |
|
Den var fin. Clutch løsningen også.. Takk for tipset Mester`n
Flott :-) En annen fordel med clutchløsningen, (jeg forstår ikke hvorfor de ikke nevner det som salgsargument) er at det er mye enklere å skifte clutchwire. Det vet de som har skrudd fast pedalsettet i tunnelen med ny wire for så å oppdage at wire har hoppet av når du skal tre den igjennom clutcharm på girkassen..  Har gjort lignende løsning selv med clutchen men også endret utvekslingen. Er helt utrolig behagelig i bruk og kostet absolutt ingenting, ligger helt sikkert bilder endel sider tilbake.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #17 på: februar 10, 2016, 22:34:53 pm » |
|
Den var fin. Clutch løsningen også.. Takk for tipset Mester`n
Flott :-) En annen fordel med clutchløsningen, (jeg forstår ikke hvorfor de ikke nevner det som salgsargument) er at det er mye enklere å skifte clutchwire. Det vet de som har skrudd fast pedalsettet i tunnelen med ny wire for så å oppdage at wire har hoppet av når du skal tre den igjennom clutcharm på girkassen..  skjedd noen ganger det ja
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #18 på: februar 12, 2016, 08:50:30 am » |
|
Hvis noen skal bestille: Bruk av Paypal funker ikke helt for internasjonale kjøpere. Dette løses ved å sende USD22 ekstra til rmotren788@aol.com med paypal. Han sendte min samme dag.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #19 på: februar 12, 2016, 10:50:33 am » |
|
Ble inspirert av US kit'et. Og med Ulf hengende over skulderen som sier at det der kan du lage selv... måtte jeg jo gi det ett forsøk. Lagd fra ting på verkstedet.. helt gratis. Slik løste jeg det. 3,75cm vandring på gasswire. Kunne fått mer om jeg hadde flyttet opp bolten til wire innfestning. Og med mindre hjul... da det bunner I torpedoen. Men kan jo ikke regne med at en prototype funker optimalt på første forsøk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #21 på: februar 13, 2016, 11:10:18 am » |
|
Jeg og.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
LowBug
Seniormedlem
   
Innlegg: 261
Bosted: Skedsmo
|
 |
« Svar #22 på: februar 27, 2016, 12:01:59 pm » |
|
Vil dette passe til pedalene etter 66 også? Da tar jeg også et sett 
|
|
|
Loggført
|
-Lowbug-
14.492 SCC 2016
|
|
|
|