RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #90 på: juni 22, 2010, 12:33:30 pm » |
|
Aiaiai - flyttet skikkelig på seg! Virker som den henger bra i svingene også! Gratulerer og hold på hatten!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
soa
Medlem
  
Innlegg: 195
Bosted:
|
 |
« Svar #91 på: juni 22, 2010, 15:53:38 pm » |
|
Fet bil! Titta gjennom tråden på nytt. Ser bra ut! Men jeg tror jeg ville byttet ut røret som går over front ruten. Ser ut som du har kortet det inn på midten. Ikke bra om du taker og sveisen knekker. Du kan sikkert få nytt rør bestillt fra Pedersen på mål.
Takk for det. det røret som går over front ruten er skjøtet ja, la et tykkere rør over de 2 andre rørene så det er god overlapp inni det tykke røret, måtte gjøre det slik for og få det slik eg ville ha det. Etter en liten sjekk på bilen etter dagen på banen har eg funnet til nå: * ene bremse calipperen bak hang seg opp på søndagen. *samt komt litt slakk i begge hjullagerene bak, kan vera eg ikke hadde strammet de nok under montering. ellers ikke noe mer. Skal få filtret oljen for og se om det er noe spennande i den. soa
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #92 på: juni 22, 2010, 17:03:44 pm » |
|
Var morro å sjå denna på bano ja!!  Ein klar fyrsteplass når det gjelder motorlyden  Du kjøyrde jo da da gjekk og.. Tydeleg att 180hk i bobla får ting til å flytta på seg ja
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
soa
Medlem
  
Innlegg: 195
Bosted:
|
 |
« Svar #93 på: juni 22, 2010, 17:13:53 pm » |
|
Var morro å sjå denna på bano ja!!  Ein klar fyrsteplass når det gjelder motorlyden  Du kjøyrde jo da da gjekk og.. Tydeleg att 180hk i bobla får ting til å flytta på seg ja Takk for det  lyden va bare heilt rå  eg syntes det va utrolig gøy at ting holdt med tanke på motor og gir, eg kan leva med de små fiks greine som eg har nå  Gikk turen hjem liga fint som turen ned?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #94 på: juni 22, 2010, 19:12:53 pm » |
|
Den banekjøyringa di er jo ein grei test på att motor og gir tåler ein del, og ikkje minst sjekka om det er nokon lause skruer nokon plassar  Turen heim gjekk lika fint som turen nedover, ingen problem, på nokon av bilane i konvoien sovidt eg veit 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
soa
Medlem
  
Innlegg: 195
Bosted:
|
 |
« Svar #95 på: september 05, 2010, 20:31:03 pm » |
|
EN liten update på denne fronten: SCC: reiste bort med Friskt mot med bilen på hengeren bak en ny innkjøpt vwt3 camper 1.9 forgasser. største bekymringen for helgen var om camperen ville klare og dra bilen opp bakkane på vei øst, dette skulle vise seg og gå totalt uten problem, gjenomsnitt fart fra stavanger til gardemoen var 71,4kmt noe som me var meget fornøyd med, bensin forbruket var jo ganske friskt men, koster og vera kar. Bilen var på henger for eg ville måtte tenka på at bobla måtte vera kjørane på vei hjem, ville ikke holde igjen noe på stripa  Lørdagen kom og eg stilte bil en på tekninsk ca 08.10 ganske så ivrige, og med temmelig bløt bil pga regenet, fikk da vite at bilen skulle være helt tørr ved tekninsk kontroll, så nå vet eg det, bilen gikk fint igjenom. venta ein go del timer, og endeligt blei det på tide og stilla seg i line up og venta.fikk motoren opp i arbeid tempratur og kjente pulsen stiga, samt en slags rar rykning i venstre forten  Endligt var det min tur til burn out! ruser opp motoren slipper ut,, dekka slipper og eg hører 2 smell, regner med det var turtall sprerra som slå inn, og kjører frem klar for og stage inn. føler bilen sviver litt rart, men med adrenalinet temmeligt høgt tenker eg ikke så mye på det, ser i speilet at mannskapet på stripa begynner og se underbilen min og peke, tenker da: de er neppe imponert av tektylbehandlingen under bilen min! og da en mann kommer bort og gir tegn om at eg må stoppe motoren så vet eg at det ikke var den flotte tektylen under bilen som var blikk fanget, heller den olja som renner ut. Får dytta bilen tilbake til depo plassen, jekker opp, ser ikke noe med det første før vi ser en røken pakning på støtstangrørert, og tenker hekkan så flaks, Trond springer og kjøper nye pakninger, og eg begynner og demontere, tar av topp dekselet, der ser eg en løs del liggane og tenker, den skal vel ikke vera der! ser da også at toppen er sprukket, viste vel da at det ble ikke noe mer kjøring med bilen i år! Da var det bare frem med øla og sette seg og se på de andre bilane kjøre. Har nå fått demontert hele motoren her hjemma, ikke funnet noe mer skader enn det vi så på scc, toppen er til sveising, nye viper skal inn med nye stlt stenger og vurdere ny kam, ellers blir det nye lagrer og full sjekk av motoren før den settes sammen igjen. Går på med frisk mot til neste sesong. overaskene mye motivasjon til neste sesong med mye planer for bilen. bilder kommer etter hvert! Soa
 SOA_9098123.jpg (79.22 KB. 1500x996 - vist 445 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #96 på: september 05, 2010, 20:34:22 pm » |
|
Hei Soa,
Kjekt med oppdateringer, keep`em coming.
Du, hvilke bilhenger er det du bruker?
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
soa
Medlem
  
Innlegg: 195
Bosted:
|
 |
« Svar #97 på: september 05, 2010, 20:44:56 pm » |
|
halla!
va en henger eg fikk låna av Sonic!
er en ombygd båthenger,
soa
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #98 på: september 05, 2010, 21:24:37 pm » |
|
Endligt var det min tur til burn out! ruser opp motoren slipper ut,, dekka slipper og eg hører 2 smell, regner med det var turtall sprerra som slå inn, og kjører frem klar for og stage inn. føler bilen sviver litt rart, men med adrenalinet temmeligt høgt tenker eg ikke så mye på det, ser i speilet at mannskapet på stripa begynner og se underbilen min og peke, tenker da: de er neppe imponert av tektylbehandlingen under bilen min! og da en mann kommer bort og gir tegn om at eg må stoppe motoren så vet eg at det ikke var den flotte tektylen under bilen som var blikk fanget, heller den olja som renner ut. Går på med frisk mot til neste sesong.
Thats racing  overaskene mye motivasjon til neste sesong med mye planer for bilen.
Thats the spirit! 
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
soa
Medlem
  
Innlegg: 195
Bosted:
|
 |
« Svar #99 på: september 11, 2010, 16:46:30 pm » |
|
Da er overhalingen kommet greit i gang på motoren. blokka er delt, veiva har våre til kontroll hos motorverksted og er polert og fått terning kast 6.ER avtalt linje borring av blokka, bare få den sendt avgårede nå  sylindrene ser bra ut samme med kammen og løfterene. her er noen bilder av kammen , løftere og lager. ellers så skal bilen også igjenom litt arbeid i vinter. så handle lister er under arbeid hos både summit og vwparts. link til motor delene : http://gallery.me.com/soafoto#100268
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #100 på: september 11, 2010, 18:18:41 pm » |
|
godt du er i gang:) gikk det greit og sveise toppen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
soa
Medlem
  
Innlegg: 195
Bosted:
|
 |
« Svar #101 på: september 11, 2010, 18:27:26 pm » |
|
Hei toppen er levert til sveising, men sveiser har ikke tid til den enda, men tror det skal være grei skuring for han det  håper i allefall det 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #102 på: september 11, 2010, 19:43:25 pm » |
|
Liker det jeg ser med tanke på at Rabiat nok er den gassermotoren i Norge som har gått lengst uten overhaling. Ihvertfall hvis en også ser på effektuttak. Gasserne har hatt slike filtersokker og oljen som er brukt er i hovedsak Kendall SAE 50.
Fint å høre at den lar seg reparere!
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
soa
Medlem
  
Innlegg: 195
Bosted:
|
 |
« Svar #103 på: september 13, 2010, 13:35:48 pm » |
|
da var veiv og råder og kryss bolter hentet fra motorverkstedet, veiva hadde eg fått vite var 100% så var spendt på rådene og kryss boltene med tanke på slitasjen på messing foringen,og om de var runde og fine. disse var også i upåklagelig form  Blokka ble sendt til linjeborring i dag morges. så ting går sakte men sikkert frem over. soa
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #104 på: september 13, 2010, 14:13:05 pm » |
|
Liker det jeg ser med tanke på at Rabiat nok er den gassermotoren i Norge som har gått lengst uten overhaling. Ihvertfall hvis en også ser på effektuttak. Gasserne har hatt slike filtersokker og oljen som er brukt er i hovedsak Kendall SAE 50.
Fint å høre at den lar seg reparere!
Mvh BB
Til tross for høyt fjærtrykk og hissig kam er ikke 500 mil mye. Jeg vil tippe at det er mange flere forgassermotorer her til lands som er kjørt mer enn 500 mil? :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
soa
Medlem
  
Innlegg: 195
Bosted:
|
 |
« Svar #105 på: september 14, 2010, 22:40:50 pm » |
|
da var arbeidet med og bytte bakspisser satt igang. og da er det alltid godt med extra hjelp!
soa
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #106 på: september 14, 2010, 22:57:04 pm » |
|
hadde det ikke vert for dårlig redigering på bak felgen der, så hadde eg trodd du hadde tvillinbg bror 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
soa
Medlem
  
Innlegg: 195
Bosted:
|
 |
« Svar #107 på: september 14, 2010, 23:04:58 pm » |
|
hehe stemmer det, så det først etter at eg hadde lagt alle lagene sammen og lagret bildet, så eg orka ikke gjøre det på ny 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #108 på: september 16, 2010, 00:18:40 am » |
|
Masse sjuke detaljar på da bildet  Godt du tok cracket med fornuft! no vert bilen/og motorn bedre enn aldri før  So ska dusjå da vert stripekjøyring på deg neste scc 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
soa
Medlem
  
Innlegg: 195
Bosted:
|
 |
« Svar #109 på: november 26, 2010, 17:04:41 pm » |
|
Då va det påtide me ein liden update om rabiat  Blokk: har våre til linjeborring, borra opp alle oljegalleri pluggane og satt inn nye plugger, vasket blokka grundig,brukt pipe renser i olje kanaler osv samt 2 ganger igjen oppvasken på 65 grader, resultat ren og pen blokk. Veiv og råder: alt ble levert til lokalt verksted for kontroll og polering av veiv, alt frisk meldt! målt med platicgauge på rådene og alle innenfor spek. alle lager blir bytta! Sylinderne og stempler: levert til samme verksted for honing. Nye ringer blir montert, sørger for ca 0,4 i ring gap. Kam og løftere: løfterene er blitt slipt om av jussi i finland, kammen blir gjenbrukt. målt "trusth" slakk på kammen vist det er det det heter til 0,09-0,11mm som skal vera innen for spec. Ellers så lurer eg på kor stram den låseringen på veiva skal være den som er på enden, den sitter bra i sporet men kan bevege den litt inn og ut. ellers begynner det og bli så kaldt at ølen fryser i garagen, noe som eg ikke setter noe særlig pris på! Blokka er nå klar for lukkes så fort eg får ny kamplugg i hus, håper den er i postkassen på lørdag  soa
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #110 på: desember 05, 2010, 12:49:28 pm » |
|
Har funnet frem stab staget, haster ikke å få det levert ser jeg  Skal du på møtet på mandag ?
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
soa
Medlem
  
Innlegg: 195
Bosted:
|
 |
« Svar #111 på: desember 05, 2010, 14:03:40 pm » |
|
Hehe haster ikke i det hele tatt, eg håper og få me meg møtet mandag ja  pakkeleken e jo magisk  Eg Fikk lukka blokkå sist uke og sko til og montera stempel og sylinderene i går, da eg så tre stk kam lager som lå på benken, og kom på at hekkan de sko jo vera i den ene blokk halv delen, så kvelden i går gikk med til og demontere og vaske vekk all paknings masse og sette sammen igjen, bedre og finne det ut nå enn etter oppstart da  Så i dag skal det bli montering av sylindre og stempler og topper  dette blir bra 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #112 på: desember 06, 2010, 02:21:43 am » |
|
Svein Ove i arbeid
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
soa
Medlem
  
Innlegg: 195
Bosted:
|
 |
« Svar #113 på: desember 06, 2010, 09:33:24 am » |
|
hehe se der ja! det var første gangen eg lukka blokka
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
soa
Medlem
  
Innlegg: 195
Bosted:
|
 |
« Svar #114 på: desember 16, 2010, 09:48:04 am » |
|
DÅ va det på tide me ein liten update.
Har fått satt sammen blokka og div kjøleblekk, alt kjøleblekk har våre til pulver lakk i stavanger fengsel og ble meget bra.Hadde lit trøbbel med og få sylindrane nedi men det ordna seg til slutt.
Hvilken moment skal vifta strammes med? noen som vet?
Blir gjort litt små ting hverdag nå så ser ut som eg skal klare og holde planen med ferdig sammen satt motor til jul. ( jul er julaften eller før nyttårs aften )
soa
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #115 på: desember 17, 2010, 19:01:42 pm » |
|
Etter dette papiret som er for originalturtall  er det 6kgm som er momentet på vifta og remskiven.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
soa
Medlem
  
Innlegg: 195
Bosted:
|
 |
« Svar #116 på: desember 21, 2010, 17:36:01 pm » |
|
takk for dette Svein  og ikke minst all annen hjelp eg har fått 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #117 på: september 12, 2013, 14:48:24 pm » |
|
På tide med en oppdatering kanskje? 
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
soa
Medlem
  
Innlegg: 195
Bosted:
|
 |
« Svar #118 på: september 13, 2013, 22:54:25 pm » |
|
denne hadde eg nesten glemt  kort fortalt, det som har skjedd siden sist, eg har Ødelagt min 2221,  tok delene som forsatt var i orden, ( blokk,løftere,stempler og cylindre) og bygget meg en 2165 Turbo motor med vipec data sprut. denne er nå montert, og tatt en tur på dyno, etter grunn justeringer opp igjenom registeret var det tid for effekt målinger, fikk gjort noen før vi ble stoppet pga olje lekasje. video fra dyno her: innmat motor: dpr 78veiv , scat hråder korteste typen, Kam er webcam 86b 110lc Turbo er t3/t4 hybrid... Husker ikke måla i farten, cb eksos, nå blir det litt små dill, før vannkjølt Ic blir monter før neste bremsing i dyno. samt montere på oljetrykk måler på sprutet samt fuel pressure inn på sprutet også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|