Bettan
Nybegynner

Innlegg: 12
Bosted:
|
 |
« på: juni 27, 2013, 22:24:22 pm » |
|
Postet en melding under "Start problemer - juni 11, 2013, 16:25:57 pm » "66 mod VW 1300 - 6 volt" og fikk mange gode råd - tusen takk  Nytt batteri løste saken... ... trodde vi! Nå ser det ut til at problemet er kommet tilbake. Av og til "klikker" det bare når vi prøver å starte, mens andre ganger starter den. Strøm nok til lys og blinklys. Den røde og grønne lampa lyser når tenningen blir slått på, men når vi setter på batteriladeren virker batteriet bare halvfult. Med litt lading så starter bobla. Bilen har vært snill i ett par uker og vi hadde en langtur til hytta + litt lokal småkjøring - det meste i ganske kraftig regnvær. Vil det si at dynamoen da bør skiftes (ev stiftene)? Eller kan regnvære være skyll i krypstrøm? Hvor står forøvrig dynamoen, er det den viftereima er festet til øverst? Hvordan måler man om dynamoen faktisk lader det den skal? Håper noen tar seg tid til å gi oss et vink her  Mvh Eva-Lise og Sven Erik post@historiske.no
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ruggen
|
 |
« Svar #1 på: juni 27, 2013, 22:48:33 pm » |
|
Først av alt burte du sette i profilen din hvor du kommer i fra, slik at vw folk i nærheten vet om deg og kan om de har tid svinge bort til deg ...... vet det er veldig mange hjelpsomme rundt omkring i norges land  Det første som slår meg er din starter og jording, har dette vært sjekket?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GamleNydal
Supermedlem
    
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange
93011499
|
 |
« Svar #2 på: juni 27, 2013, 23:23:24 pm » |
|
Gløder det svakt i ladelampa ved bruk(slik at man ser det hvis det er mørkt ute)? Har dere voltmeter? Med motoren i gang bør den visc ca 7,2 mener jeg å minnes, og 6,7 når motoren ikke er i gang. Blir det ingen endring lader den ikke. Måle gjør dere med et multimeter eller voltmeter på pluss og minuspolen på batteriet.
Ja, dynamoen er der du sier.
|
|
|
Loggført
|
Bergrenner
93011499
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #3 på: juni 27, 2013, 23:31:38 pm » |
|
Som Ruggen sier over her, jording og plusskabelen, i tillegg til den bronseforingen som sitter i girkassa. Denne foringen er opplagringen til starterakselen etter at innslaget har gjort jobben sin, og er viktig også for å lede strømmen . Har selv opplevd nok strøm på batteriet til å ha på hovedlys, men ikke fått noe drag på starteren før jeg har fått leet litt på bilen . Et lite nikk på clutchen som om en skulle trille igang, også fri ut clutchen med engang så dro starteren rundt som bare det.
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #4 på: juni 28, 2013, 23:17:24 pm » |
|
Først av alt burte du sette i profilen din hvor du kommer i fra, slik at vw folk i nærheten vet om deg og kan om de har tid svinge bort til deg ...... vet det er veldig mange hjelpsomme rundt omkring i norges land  Det første som slår meg er din starter og jording, har dette vært sjekket? Her har vi samme problem. Ang sjekke jord, hvordan ?( rookie question i know  )
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bettan
Nybegynner

Innlegg: 12
Bosted:
|
 |
« Svar #5 på: juni 29, 2013, 07:42:06 am » |
|
Antar at det som menes er å sjekke jordkabelen fra starter til gods... Jeg bor forøvrig i Sandvika utenfor Oslo 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #6 på: juni 29, 2013, 08:37:38 am » |
|
Jordkabelen, ja. Ellers viktig at ikke det er for mye irr eller lakk mellom starter og girkasse også. Viktig at det er god kontakt alle steder på 6v biler. Men den vanligste feilen jeg har sett, er faktisk bare kabelskoen på starteren som har litt dårlig kontakt. Eller kabelsko på tenningslås, lysbryter og sikringsboks. Plussen går innom alle disse steder før den kommer til innslaget på starteren, så litt dårlig kontakt, et eller fler steder gir disse symptomer med bare et klikk i starteren.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #7 på: juni 29, 2013, 08:43:22 am » |
|
Jordkabelen, ja. Ellers viktig at ikke det er for mye irr eller lakk mellom starter og girkasse også. Viktig at det er god kontakt alle steder på 6v biler. Men den vanligste feilen jeg har sett, er faktisk bare kabelskoen på starteren som har litt dårlig kontakt. Eller kabelsko på tenningslås, lysbryter og sikringsboks. Plussen går innom alle disse steder før den kommer til innslaget på starteren, så litt dårlig kontakt, et eller fler steder gir disse symptomer med bare et klikk i starteren.
Mange takk  har til å med skiftet starter, så nå får jeg sjekke jordkabelen med lupe 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #8 på: juni 29, 2013, 09:13:19 am » |
|
Har du skiftet foringen i girkassen?
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #9 på: juni 29, 2013, 16:20:52 pm » |
|
lad opp batteriet og sjå ka som skjer. 6volt anlegg er følsomt på for lite støyt
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Bettan
Nybegynner

Innlegg: 12
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: juni 29, 2013, 16:41:40 pm » |
|
Hei Tistlo. Sven Erik i Sandvika skrver: Min storry er, da vi overtok bilen for ca 4 uker siden, startet den greit. Utover som dagene gikk begynete den å "klikke" oftere og oftere. Til slutt klarte vi aldri å få start på bilen (les: Start problemer - juni 11, 2013, 16:25:57 pm). Enden på visa etter mange gode råd var at vi kjøpte nytt batteri og alt var på stell igjen. Dette fungerte greit i 2-3 uker. Men så begynte den av og til å "klikke" igjen som sist, og nå "klikker" den hele tiden! I går ladet jeg opp batteriet som i prisippet er nytt (3 uker gammelt). Måtte bruke hele natten på å lade det opp og tanken var da at dynamo eller laderéle er dårlig. Men, nå med full ladet batteri, "klikker" den fremdeles  Sven Erik
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #11 på: juni 30, 2013, 00:48:25 am » |
|
få tak i eit multimeter, mål spenning på batteriet - inn på tenningslås og ut av tenningslås - og på startaren. kanskje tenningslåsen stjeler straumen din, eller simpelthen dårlig kontakt bak. men dersom du har god spenning til startmotoren, kan feks den foringen vera utsleten. men at du måtte lada so lenge betyr jo at du trulig har dårlig lading på bilen ellers. kva har du målt ladespenning til?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Andersen VW56
Supermedlem
    
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold
Min urestaurerte 66 1300
|
 |
« Svar #12 på: juni 30, 2013, 07:53:21 am » |
|
Er også lurt og skifte jordkabelen under bilen som går mellom karosseriet og girkassen, er ofte den er full av skitt, irr, rust og rustbeskyttelsesmidler. Jeg slet med og starte min oval men alle strømproblemer forsvant da denne jordfletten ble skiftet og festepunktene godt pusset.
|
|
|
Loggført
|
Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert 1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine) 1966 VW 1300 boble, sjøblå. 1965 Fiat 1100D beige. 1972 Simca 1100 LS, turkis. 1973 Simca 1100 LS, Rød. 1971 Daf 55, brun 1973 Lada 1500S beige 1983 Mazda 323 automatic lysblå.
|
|
|
|
Bettan
Nybegynner

Innlegg: 12
Bosted:
|
 |
« Svar #14 på: juni 30, 2013, 14:29:27 pm » |
|
Da har vi funnet ut følgende. Når spenningen på vårt 3 uker gamle batteri er på 6,4 volt - starter ikke bilen. Når spenningen er på 6,6/6,7, så starter den. Hvor mye skal spenningsregulatoren fra dynamoen gi?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bettan
Nybegynner

Innlegg: 12
Bosted:
|
 |
« Svar #15 på: juni 30, 2013, 14:38:00 pm » |
|
Og hvor sitter den... - og hvordan måler jeg hvor mye deg gir?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
 |
« Svar #16 på: juni 30, 2013, 14:40:42 pm » |
|
En klump oppå dynamo eller en klump under baksete..
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone  Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #17 på: juni 30, 2013, 17:56:30 pm » |
|
Men det lureste er å måle spenningen på batteriet når dynamo lader. Er tross alt batteriet som skal ha spenningen  Ladespenningen bør være rett rundt 7volt, helst litt over. Men siden du fortsatt har 6,4 volt etter tre uker med bruk, høres det ut som dynamo lader normalt. Så da er jeg tilbake med denne.... Men den vanligste feilen jeg har sett, er faktisk bare kabelskoen på starteren som har litt dårlig kontakt. Eller kabelsko på tenningslås, lysbryter og sikringsboks.
|
|
« Siste redigering: juni 30, 2013, 18:05:28 pm av SveinT »
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #18 på: juli 09, 2013, 07:43:05 am » |
|
Ja jeg har også hatt dette problemet, men fikk en forbedring ved å følge Svein T sitt råd. Ble imidlertid ikke helt bra før hovedkabelen fra pluss på batteriet til starteren ble byttet til ny "fresh" plusskabel. -Tok da å sjekket kobberwiring-tråden bak isolasjonen på den gamle, og denne hadde helt svarte tråder i store deler av kabelen...tror derfor at jeg fikk strømfall i den gamle ledningen uten at jeg skal vere bombastisk på dette. -Men dette er jo et fenomen for mange flere enn meg, så derfor er mitt tips; sjekk alle kontaktpunkt -ledninger-å skift ut den femtiårgamle hovedpluss kabelen...det kaaan kanskje gjøre en forskjell da.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwsteinar
Seniormedlem
   
Innlegg: 262
Bosted: Sunndalsøra
-62 T1, -80 T25, -65 T3 Racerbil.
|
 |
« Svar #19 på: juli 09, 2013, 09:18:46 am » |
|
Det har vert mye snakk om +kabler, men husk at jordinga MÅ ha like bra kontakt. Det er som "Andersen VW56" skriver, sjekk jordinga mellom gearkasse og karosseriet også. 6V er mere følsom mot spenningsfall, så god kontakt i alle ledd er viktig.
vwsteinar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #20 på: juli 09, 2013, 10:44:01 am » |
|
Det har vert mye snakk om +kabler, men husk at jordinga MÅ ha like bra kontakt. Det er som "Andersen VW56" skriver, sjekk jordinga mellom gearkasse og karosseriet også. 6V er mere følsom mot spenningsfall, så god kontakt i alle ledd er viktig.
vwsteinar
Derfor bytter jeg til 12v siden man har mere å gå på ved spenningsfall  6v for all del men når det begynner å krangle og jeg må jobbe med det.... Da ryker det til fordel for 12 volt gitt 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
|