Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #270 på: desember 11, 2013, 07:42:45 am » |
|
Ja Dewil søkemotor er tøffest, helt til man må over på en annen stor klump av en motor for å få den effekten en ønsker da er det definitivt kulere med en lett liten turbomotor.
Søkemotor er kjekt ja, blir så vanskelig å følge med her uten  Liker...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #271 på: desember 12, 2013, 12:33:22 pm » |
|
Ja Dewil søkemotor er tøffest, helt til man må over på en annen stor klump av en motor for å få den effekten en ønsker da er det definitivt kulere med en lett liten turbomotor.
Ai ai ai, har ventet lenge på en oppdatering her, og som vanlig, den som venter på noe godt etc. etc. etc... Jørn detta blir så vanvittig kult! Du er sikkert Norges beste ambassadør for luftkjølt VW hobby.
takk for det gunnar...selvom jeg driver lite med luftkjølt da Bilene var i allafall luftkjølte 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #272 på: desember 12, 2013, 12:34:49 pm » |
|
 Du sier noe. Google er vel en ganske god "sånn en" Jepp og Honda er vel motorsykkelemotorenes Google!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #273 på: desember 12, 2013, 12:42:09 pm » |
|
tida flyr! kun få dager igjen til levering til burbygger'n (og juleferie for min del) og det står igjen en del... kommet litt videre men håper på en produktiv helg. fått sveist ferdig innerskjermer foran.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #274 på: desember 12, 2013, 12:50:30 pm » |
|
så i bakhodet er det alltid en stemme som sier "vekt vekt vekt" begynte å se litt hva som kan hentes med rimelig greit arbeid. boltene i rammmegafler ( et smykke av en bolt ) inspirasjon fra oljeøret til WBX som holder kjøler, dette tåler MYE bolt før 133G (+ skive 7g) 140G stk borring/kapping/dreing + fjærning skive = 55G 280 - 110 = 170Gram spart! bare der. så blir det mye alubolter og hullborring av andre bolter.  blir kg av slikt. tommelregel er også at kan man erstatte stål med alu i samme dimensjon så er man nede på 1/3 av vekten
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #275 på: desember 12, 2013, 12:56:38 pm » |
|
fronten har en liten trøkk også. heldigvis ikke noe i de større delene. men trenger litt stål massasje og strekk og dra men trenger ikke rote med dette før etter buret er inne
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #276 på: desember 12, 2013, 15:16:43 pm » |
|
Nok et interessant prosjekt Jørn og mange takk for at du gidder å dele med oss andre. Slikt holder motivasjonen oppe i vinter. Har du et vektlmål eller letter du så mye det lar seg gjøre og tar det derfra? 400 kg og 200hk høres ut som en morsom kombo 😃
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #277 på: desember 13, 2013, 00:33:34 am » |
|
Mange kg å spare på bolter. Fatttern var med en gang og byttet bolter på en rallybil for mange år siden. Husker fremdeles fjærvekten til m8 titanboltene enda  Fikk et par sånne å leke med da jeg var yngre. Helt rått! Mange kilo å spare, men steike for en kostnad. Borr hull i alt du finner, Jørn! Det ser sabla lekkert ut au!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #278 på: desember 13, 2013, 00:52:56 am » |
|
Send meg en adresse på pm Jørn, om noen titanbolter er av interesse. Har noen til overs....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #279 på: desember 13, 2013, 00:58:17 am » |
|
Nok et interessant prosjekt Jørn og mange takk for at du gidder å dele med oss andre. Slikt holder motivasjonen oppe i vinter. Har du et vektlmål eller letter du så mye det lar seg gjøre og tar det derfra? 400 kg og 200hk høres ut som en morsom kombo 😃
kjekt med dokumentasjon på hva man roter med  husken blir ikke bedre etterhvert som hårfestet kryper oppover  Du er i allefall optimist KAlle . 400Kg er vel relativt vrient å få til innenfor mine økonomiske rammer. alt under 600KG , (som er realistisk)er bonus. for HK målet til slutt er 300hk/600kg(med turbo) bare felger og dekk er vel kjapt: 65 kg og da har jeg gått for noe av de letteste hjula.. bunnplate, kaross, skjermer, spindler , skiver calipere, diff, drivaksler, BUR, dører panser grøss... dette blir tungt !! 
|
|
« Siste redigering: desember 13, 2013, 01:10:32 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #280 på: desember 13, 2013, 00:58:41 am » |
|
Send meg en adresse på pm Jørn, om noen titanbolter er av interesse. Har noen til overs....
Topp!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #281 på: desember 13, 2013, 01:11:15 am » |
|
Borr hull i alt du finner, Jørn! Det ser sabla lekkert ut au! mer hull skal det bli må bare få inn buret tårn-til tårn så den ikke klapper sammen 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #282 på: desember 13, 2013, 01:45:37 am » |
|
Er ikke de råeste drag-boblene nede på 400 kg da? Da snakker vi jo om biler som i utgangspunktet veier mindre enn en 02?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #283 på: desember 13, 2013, 01:51:45 am » |
|
mulig de er så lette, men da er det vel cr-mo rør ramme carbon deler og bremseskiver på størrelse med CD plater  mulig jeg er pessimist .? kanskje jeg klare nærmere 500 kg ! Anng letting så er hullborring av bolter kurant til der de bare brukes i strekk , men ikke i "skjær" også , sier'em så litt usikker på hva jeg tør å ta. Pinnebolter til hjula mener jeg er noe å hente på evt letting av spindler. Driver med tanken på å erstatte dørplater, sider, og tak med 0.5-0.6mm flyaluminium (poppe/nagle eller lime fast) kan bli litt bøøs look også
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #284 på: desember 13, 2013, 02:00:08 am » |
|
Nettopp det jeg mener Jørn, tror det er urealistisk å tenke tanken om 400kg. Selv om motoren sikker er noen kg lettere? Du har sikkert sett tråden på callook lounge ang letting?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #285 på: desember 13, 2013, 02:36:42 am » |
|
ikke så mye på loungen , men mener jeg har vært innom en gang eller 2 for lenge siden 1302RRR blir en kompromiss mellom budget , vekt og byggetid. våren kommer fort!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #286 på: desember 13, 2013, 02:39:45 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #287 på: desember 13, 2013, 02:43:48 am » |
|
jada denne har jeg vært inne på når jeg bygde bussen bl.a 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #288 på: desember 13, 2013, 13:23:06 pm » |
|
Regner seff med at du er obs på boltelengde også... Tre gjenger er nok til å holde boltene bruddstyrke lærte jeg en gang.. 
|
|
« Siste redigering: desember 17, 2013, 17:59:02 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #289 på: desember 13, 2013, 13:56:35 pm » |
|
Kongeprosjekt!
Kan du nevne et sted at bolter "går i skjær" .... som vi si?
Tommelfingerregelen på god design der er vel at om en bolt går i skjær...så er det enten feilkonstruert, eller du er i trøbbel.
Problemet med å borre ut av dem er at du kan dra til mye mindre....før bolten strekker seg...og da får du mindre krefter til å trykke sammen de to friksjonsflatene og ergo en dårligere boltforbindelse. Altså: Der bolten er tykk, er det fordi den skal dras med et høyere moment.. Drar du til en M6 bolt med M12-type moment...så strekker den seg som en strekkfisk.....om du borrer ut M12 bolten til å ha igjen netto samme tverrsnitt som M6....så strekker den seg likefullt.
Når alt det er sagt - så er stort sett alle boltefornindelser på bobla "over-designet"....og tenkt å vare i mange titalls år...og i alle tenkelige ekstrempåkjenninger. Så - man kan borre ut av dem litt for å "ta vekk" sikkerhetsmarginen....men ikke borre ut for at "materialet ikke trengs fordi bolten ikke går i skjær"......schoene mae?
Ellers: Tommel opp!
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Simen Englund
Seniormedlem
   
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker
|
 |
« Svar #290 på: desember 13, 2013, 15:49:01 pm » |
|
Driver med tanken på å erstatte dørplater, sider, og tak med 0.5-0.6mm flyaluminium (poppe/nagle eller lime fast) kan bli litt bøøs look også
Råfett prosjekt, som fortjener en skikkelig klinkejobb! Tak, dører, feltene på panseret og under bakvinduene! Det finnes noe vidunder-middel som heter PR 1422-b1/2 (og b1, b2; angir herdetid) som hangar-gutta bruker. Et meget sterk "lim" som brukes mellom plater/ profiler som nagles. Er samtidig isolator som utelukker elektrolytisk mellom stålet og alu'en din! Vippesag noen cm innenfor alle profiler, og alu klinket på utsiden?! Da kan du løfte hele bilen etter taket, hvis du skaffer en god sugekopp!  Råfett look med nagler da! Mindre entusiastisk til pop (til struktur!) Også er det noe magisk med følelsen når motholdet jobber seg mot lufthammeren. Og umiddelbar tilbakemelding om du var flink gutt eller ikke!  Hvis du sliter med å finne flynagler, så si ifra! Du bør ha noen "Clecos" også....(igjen, bare å plinge på)
|
|
|
Loggført
|
Land Rover Serie II -70 (Julie) VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar) XC 90 (konebilen) Audi 80 Cab -93
|
|
|
Lars Johansen
Supermedlem
    
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer
|
 |
« Svar #291 på: desember 14, 2013, 00:45:24 am » |
|
Grisekult!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #292 på: desember 15, 2013, 00:32:24 am » |
|
Kongeprosjekt!
Kan du nevne et sted at bolter "går i skjær" .... som vi si?
er vel ikke mange nei men det jeg kanskje kan tenke meg er nedre bolt på 944 bærearm til demperinnfestning innfestning til styredemper  og ellers som du sier de fleste skruer er overdimensjonert
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #293 på: desember 15, 2013, 00:40:40 am » |
|
Driver med tanken på å erstatte dørplater, sider, og tak med 0.5-0.6mm flyaluminium (poppe/nagle eller lime fast) kan bli litt bøøs look også
Råfett prosjekt, som fortjener en skikkelig klinkejobb! Tak, dører, feltene på panseret og under bakvinduene! Det finnes noe vidunder-middel som heter PR 1422-b1/2 (og b1, b2; angir herdetid) som hangar-gutta bruker. Et meget sterk "lim" som brukes mellom plater/ profiler som nagles. Er samtidig isolator som utelukker elektrolytisk mellom stålet og alu'en din! Vippesag noen cm innenfor alle profiler, og alu klinket på utsiden?! Da kan du løfte hele bilen etter taket, hvis du skaffer en god sugekopp!  Råfett look med nagler da! Mindre entusiastisk til pop (til struktur!) Også er det noe magisk med følelsen når motholdet jobber seg mot lufthammeren. Og umiddelbar tilbakemelding om du var flink gutt eller ikke!  Hvis du sliter med å finne flynagler, så si ifra! Du bør ha noen "Clecos" også....(igjen, bare å plinge på) POP er vurdert for att det er enkelt å bruke og har det liggende  lite erfaring med flynagler clecos har jeg jo  har begynnt
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Simen Englund
Seniormedlem
   
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker
|
 |
« Svar #294 på: desember 15, 2013, 10:19:44 am » |
|
POP er vurdert for att det er enkelt å bruke og har det liggende  lite erfaring med flynagler clecos har jeg jo  har begynnt Men lite erfaring hadde du vel når du begynte å sveise?! Og det ser ikke ut som det har stoppet deg  Og det er ikke vanskelig. Forsenka nagler og tynnplater er vanskelig uten å lage bulker, men du skal ha koppa huer uansett. Lufthammer, hode som passer naglen og vanlig mothold til oppretting, så er du i gang. Øve på noe rask, så du får følelsen av hvor lenge hammeren bør gå på de naglene du jobber med. Grunnregelen er at naglen kappes 2/3 av diameteren på naglen (på baksiden altså!) Og naglen hamres på hodet, mens motholdet presses mot naglen på baksiden!! Motholdet beveger seg sakte mot hammeren. Da fylles hullet til randa og naglen får soppen på baksiden. Det er dette som gjør klinking så mye bedre enn pop (i tillegg til utseende  ) Var klinkejomfru før Land Rover'n, men den var full av korrosjon pga stål-alu. Og på den har man ikke noe annet valg enn å nagle. Karossen tvister og knirker, og pop ville slites av ganske raskt, tror jeg. Det er en grunn til at du ikke finner pop-nagler på et fly! Sikkert mulig pop ville gjøre jobben for deg, og det er ikke min sak! Men et så gjennomført prosjekt "fortjener" mer enn pop. Jeg er amatør, men broder'n er fly-mek (fatter også), og hvis du vil rådføre deg med en proff så send meg en PM, så får du nr! Hvis ikke, så er det helt greit. Som sagt, ikke min bil!
|
|
|
Loggført
|
Land Rover Serie II -70 (Julie) VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar) XC 90 (konebilen) Audi 80 Cab -93
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #295 på: desember 15, 2013, 10:22:24 am » |
|
Kult panser Jørn! Legge inn karbon i de åpne feltene som du igjen lakker i bilens farge.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #296 på: desember 15, 2013, 11:57:56 am » |
|
takker for tips ja .  det blir alu i nyrene på panseret. da lufta fra radiatoren skal ut-opp-igjennom panseret og ikke under bilen for å liksom hjelpe å dytte bilen ned i fart , er teorien da  da er det lettere for meg å lage til noe i alu. tynn alu er jo bedre pris/kg forhold til carbon HUSK jeg har ett budget også !
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Simen Englund
Seniormedlem
   
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker
|
 |
« Svar #297 på: desember 15, 2013, 16:56:18 pm » |
|
Uansett hvilke nagler du bruker, husk å isolere imellom. Hvis styrke ikke er avgjørende funker SIKA o.l. bra. Holder fukta ute. Uten fukt, ingen reaksjon. Har sett mye trist der alu'en er borte. Bare hvitt bakepulver igjen  Vet ikke om disse bilene rekker å bli møkkete engang, men hvis det ligger vann i skjøtene mellom stål og alu, koker det godt 
|
|
|
Loggført
|
Land Rover Serie II -70 (Julie) VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar) XC 90 (konebilen) Audi 80 Cab -93
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #298 på: desember 28, 2013, 11:16:45 am » |
|
Håper ikke denne ser mye saltlake  men ett par wetrace bør den tåle uten problem . Er på ferie nå og blei noen hektiske dager før avreise Fikk sveist ferdig kanaler og kanalbunner og gjorde jobben letter da jeg fikk låme punktsveiser av Mags til dette. Takk for lånet  På nye plater funker det strøkent, men litt mere prøv og feil når man skal ha ny kanalbunn mot gammel kanal. Mest sannsynlig pga krater fra gravrust på den ene plata. Tok noen gode Mig punter i tillegg. Epoxy innvendig og sveisegrunning. Litt owatrol i skjøtene til slutt så ruster ikke denne på en stund  Kappet ut deler av kanalbunnene så burbygger kan senke bøylene ned for å sveise buret oppunder taket lettere
|
|
« Siste redigering: desember 28, 2013, 11:20:43 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #299 på: desember 28, 2013, 11:35:56 am » |
|
Fikk også kommet igang med litt innfestninger forstilling. Lager med litt gode justeringsmuligheter . Kombinasjonen av spindler, senking etc og litt kjapp måling av caster etc i siste liten viser att hjulet kommer litt langt frem i hjulbua og att første forsøk på innfesting av camber/casterplater blei litt for langt frem. Disse må flyttes ca 40mm bakover i toppen for å få ca 6 grader caster som jeg vil ha. Og blei litt kapp og mekk av styrestag for å få den trillbar til burbygger
 IMG_20131228395.jpg (37.4 KB. 800x600 - vist 369 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|