KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #390 på: februar 08, 2014, 01:15:04 am » |
|
og blitt noen timer i fresen også  fått laget justeringsplater til difflager tok grov kutt med pinne fresen og laget buen med utborringshodet.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #391 på: februar 08, 2014, 01:19:07 am » |
|
fikk såvidt kikket litt på drivaksler også gikk gjennom mhaugen med type 1, type 2, og golf aksler og ser ut til å kunne mekke til noen med en T3 syncro eller T3 automat aksel og en type aksel tipper jeg bygger om ledda fra diffen til 100mm huber/knuter
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #392 på: februar 08, 2014, 19:54:39 pm » |
|
blir artig å se denne live med tiden 
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #393 på: februar 21, 2014, 13:27:35 pm » |
|
liten oppdatering fått kommet litt lenger med diff opplegget, laget festehull i diffhuset og plata og begynt å tilpasse plata mot gafflene.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #394 på: februar 21, 2014, 13:47:55 pm » |
|
har også forandret planen for innfestning av bærekuler og uniballs går vekk fra innfesting av uniballs på innsiden av kula for å få kreftene til å virke mere riktig (håper jeg hvis jeg har tenkt riktig?) ser man på den bobla som er linket til tidligere blir det litt større og "feil" belastning på det ytre leddet ved f.eks kraftig oppbremsing slag etc. 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #395 på: februar 21, 2014, 13:49:33 pm » |
|
så planen er noe slikt
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #396 på: februar 21, 2014, 13:56:58 pm » |
|
tenkte det var kjekt med god kvalitet på det stålet til denne plata så hadde noen type 3 spindler som var testpilot for boxsterbremse oppgradering på varianten jeg ikke fikk brukt til noe. en stund i fresebenken så blei det 2 plater tror de er laget smidd "verktøystål"
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #397 på: februar 21, 2014, 14:23:56 pm » |
|
Det der kommer ikke til å funke, den må sitte helt fast i en av delene.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #398 på: februar 21, 2014, 14:43:53 pm » |
|
Det der kommer ikke til å funke, den må sitte helt fast i en av delene.
Jeg satt også og tenkte på det samme, hvis ikke får du slark fra fullt utslag kule ene vei, til fullt utslag kule andre vei?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #399 på: februar 21, 2014, 16:04:41 pm » |
|
ja den vil vel rotere rundt . får lage til faste fester på plata . så bare uniballs innerst mot bunnplate og framme på rammehodet.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #400 på: februar 22, 2014, 13:25:10 pm » |
|
prøver å tenke litt. vil det holde med ett fast feste på plata til bærekula på det staget inn til bunnplata tro? og vil det bli brytninger med begge faste fester ute på plata? siden det ikke blir noe gummi noen sted som "gir seg" litt
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #401 på: februar 22, 2014, 16:53:05 pm » |
|
Hvis du sveiser plata fast i den som går inn til bunnplata så vil du kunne stille caster med den som går fremover.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #402 på: februar 22, 2014, 21:36:55 pm » |
|
laget en mini utgave av noen små uniballs for å se det i praksis  det blir "stor" bevegelse på det indre leddet, men man kan bruke sånne "misalignment spacer" hvis det blir behov kjente ingen brytninger
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #403 på: februar 22, 2014, 21:37:24 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #404 på: februar 22, 2014, 21:47:47 pm » |
|
ja planen var å bruke det fremover staget til å finjustere hjulet i hjulbuen da 944 spindlene ser ut til å flytte hjulet litt fremover i hjulbua. Castermulighet har jeg på toppen også.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #405 på: februar 23, 2014, 12:19:56 pm » |
|
Satt opp noe lignende på en Nissan S13 Der var det uniballs inne på begge armene og "casterstaget" var skrudd stumt i bærearmen som står bakerst. På denne bilen så var det montert feil i første omgang og ting stod i spenn når man forsøkte å flytte spindelen opp og ned.
Det vil lønne seg å ha en ball i begge ender av casterstaget slik at bevegelsen blir friest mulig. En annen greie er å ha flere høyder på den indre innfestingen til casterstaget slik at man kan justere hvor mye og hvordan casteren oppfører seg når bilen fjærer/svinger. (Er det f.eks idéelt at caster er den samme uansett, altså at bærearmen/kula beveger seg i samme vinkel som fjærbeinet?)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #406 på: februar 23, 2014, 12:55:41 pm » |
|
vil det egentelig ha noe for seg å ha 2 uniballs på det (korte) caster staget? og bakdelen blir bel mere utsatt for vrikrefter på det lange staget inn mot bunnplata?? høyden på indre kula vil ha noe å si ja, også vinkelen på triangelet dette gir , vil også gi caster og spissings forandringer. her må understellet gjøres stivt så det blir minst mulig forandringer  det blir jo heldigvis lite fjøringsvei og forandringer i vinkler, men noen drawbacks blir det
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #407 på: februar 23, 2014, 18:50:22 pm » |
|
Høyden/vinkelen på staget fremover har med anti-diven på bilen å gjøre. Gunnar skrev om dette i denne tråden for noen sider siden. Lengden på det samme staget vil påvirke bumpsteer på denne forstillingen (lengre er bedre).
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #408 på: februar 23, 2014, 19:46:52 pm » |
|
Du får se litt på det Jørn, så lenge triangelen beveger seg fritt i fjæringsveien og geometrien stemmer så er det ikke noe problem med én ball på casterstaget. Vanligvis er det gjerne foring i begge ender. Og som HotOwl sier så påvirker dette også andre ting, så det lønner seg å legge litt tid i å titte og "synse litt" på hvordan dette skal henge sammen for å minimere bumpsteer og anti-dive. Du hadde vel fått tak i en bok med sånt i?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #409 på: februar 23, 2014, 20:10:48 pm » |
|
Ja prøver å tenke litt innimellom  Boka omhandler mest doble a-armer. Skal prøve å få staget lengst mulig. Og kanskje litt dive er bra for å få vekt på forhjula inn i sving på en lett i fronten bil
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #410 på: februar 23, 2014, 22:31:52 pm » |
|
liten milepæl . fått målt og justert opp og motormott diff og sveist fast plata i rammegafflene til diffen. da gjenstår det litt forsterkning av den ene gaffelen.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #411 på: februar 24, 2014, 13:52:25 pm » |
|
Utrolig artig å se fremgangen her Jørn! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #412 på: februar 25, 2014, 01:31:07 am » |
|
Veldig spennende å se ingeniørarbeidet her :-)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
FooZ
Supermedlem
    
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
 |
« Svar #413 på: februar 25, 2014, 06:28:16 am » |
|
Supert prosjekt! Og veldig informativ blogg rundt det hele. Bra at det er noen som lar fantasien spille litt og ikke ser seg begrenset av staten 
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on 
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #414 på: februar 25, 2014, 10:07:52 am » |
|
Dette er jo det vanskeligste av alt når det gjelder bilbygging. Om du satser på å få styring i svingen ved "dive" hvordan får du da styring under akselerasjon ut av svingen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #415 på: februar 25, 2014, 11:56:11 am » |
|
Dette er jo det vanskeligste av alt når det gjelder bilbygging. Om du satser på å få styring i svingen ved "dive" hvordan får du da styring under akselerasjon ut av svingen?
med høyrefoten 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #416 på: februar 25, 2014, 12:40:32 pm » |
|
Stemmer det :-) vektoverføring frem over framhjula til bilen har fått passelig retning til å kunne gi gass?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #417 på: februar 25, 2014, 13:29:24 pm » |
|
Resultatet av å ikke bygge inn anti-dive i forstillingen vil bli at du må ha utrolig stive fjærer, siden geometrien ikke hjelper til. Og det vil straffe seg i resten av situasjonene. Dette er hva jeg tror.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #418 på: februar 25, 2014, 13:52:20 pm » |
|
Sånn i farta tenker jeg att det er bare caster forandringen man kan forandre. Så vil man da gå for mindre caster ved oppbrems eller mere. høydeplassering av casterstaget i fremkant kan jo lages justerbart.for å ha mulighet å prøve seg frem. Men alt i alt vil jeg tro det blir RELATIVT lite forandringer pga stivt understell og deretter liten beveglse i delene.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Larsr
Juniormedlem
 
Innlegg: 96
Bosted: Averøy
|
 |
« Svar #419 på: februar 25, 2014, 18:22:18 pm » |
|
sykt prosjekt, må følges med 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|