JohnChr
Juniormedlem
 
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan
66 Boble
|
 |
« på: juli 25, 2013, 14:18:25 pm » |
|
Hei! Kjøpte nylig en '66 modell boble, og har fått hørt rett etter kjøpet at det ser ut som at det står en 1200 "brannpumpe" motor i den. Hvordan ser jeg om det faktisk er det? Legger ved et bilde.  Ett annet spørsmål: Finnes det noen enkle steg for og "tune" den opp slik at jeg får mer enn 60km/t i oppoverbakker? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1 på: juli 25, 2013, 15:52:14 pm » |
|
Motornummer?
Og den skal gå mye bedre enn 60 i vanlige oppoverbakker, når ting er i orden. Hva har du gjort? Vanlig service er første punkt.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
JohnChr
Juniormedlem
 
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan
66 Boble
|
 |
« Svar #2 på: juli 25, 2013, 16:51:33 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ruggen
|
 |
« Svar #3 på: juli 25, 2013, 17:15:52 pm » |
|
Laget mellom sep-okt 1968 - er en 1200 med 34hk 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ruggen
|
 |
« Svar #4 på: juli 25, 2013, 17:16:50 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JohnChr
Juniormedlem
 
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan
66 Boble
|
 |
« Svar #5 på: juli 25, 2013, 17:23:13 pm » |
|
Takk skal du ha! Ser slik ut ja  Har bestilt litt litteratur fra hot shop nå, så håper det står litt der hvordan man tar en standard service 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #6 på: juli 25, 2013, 18:31:38 pm » |
|
Det er en "ny" type 1200, ofte levert orginalt i "jeans" modellen:) ser ut som eldre gasser og dynamo en det som er std paa den motoren!  Har en 1200 selv, og den greier 90 km/t i bra motbakke, saa denne skal nok greie mer en 60 
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
JohnChr
Juniormedlem
 
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan
66 Boble
|
 |
« Svar #7 på: juli 25, 2013, 18:49:15 pm » |
|
Hva vil du i så fall anbefale at jeg gjør med den for få den opp i 90? Jeg klarer 90 på flatmark, men ikke i oppoverbakke nei..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #8 på: juli 25, 2013, 19:07:05 pm » |
|
Stor forskjell på 1200-motorne. Ganske naturlig med tanke på hvor gamle de er. Noen har fortsatt 34hk, andre har mistet halvparten  For å få den til å gå optimalt kan du prøve med en service (plugger, tenning, fordeler, ventiler etc). Er den fortsatt slapp er det kanskje på tide med en overhaling. ...eller bare bytte til en større motor 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
JohnChr
Juniormedlem
 
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan
66 Boble
|
 |
« Svar #9 på: juli 25, 2013, 19:12:46 pm » |
|
Kanskje på tide med en service som du sier, men må jeg ut med motoren for det der? En annen ting, hjelper det med større gasser, evnt. 2 gassere?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #10 på: juli 25, 2013, 20:07:59 pm » |
|
Trenger ikke ut med motor for å ta en lett service. Klart det hjelper med doble gassere, men er du ute etter POWER er det enkleste å bytte motor og evt trimme den. Mye morsomt man kan gjøre med en 1200, men rask blir den ikke.
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #11 på: juli 25, 2013, 20:30:42 pm » |
|
Vær obs på at det finnes mennesker i vw-miljøet som skor seg på uvitenhet så dobbelsjekk gjerne med noen før du f.eks kjøper en 1600 motor til alt for mye penger
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
JohnChr
Juniormedlem
 
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan
66 Boble
|
 |
« Svar #12 på: juli 25, 2013, 21:03:15 pm » |
|
Får ta en enkel service nå i første omgang, så spørs det om jeg kanskje anskaffer en 1500 eller 1600 motor etter hvert.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
    
Innlegg: 1043
Bosted: Skien
Rolf T. Kastenwagen
|
 |
« Svar #13 på: juli 25, 2013, 22:13:31 pm » |
|
Det som skjedde med min 1200 motor var at all isolasjonen løsnet i lyddemperen pga rust og tettet eksosen. Jeg renset ut innmaten, og dn gikk mye bedre i oppoverbakker også 
|
|
|
Loggført
|
VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
|
|
|
JohnChr
Juniormedlem
 
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan
66 Boble
|
 |
« Svar #14 på: juli 25, 2013, 22:38:07 pm » |
|
Mulig dette er ett dumt spørsmål, men jeg prøver likevel  Hvordan renset du lyddemperen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|