Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« på: august 15, 2013, 21:51:08 pm » |
|
Jeg skal i løpet av en uke eller to sette inn motoren i bilen min og trenger litt tips mtp størrelse på dyser da jeg er ganske blank der. Motor spec: AS41 1915 ccm Spanske Weber IDF 44 Engle 120 kam 9,5:1 kompresjon CSP Python 42 mm men skal ha mindre restriktor i kollektor. Jeg skal bestille noen deler fra CB og tenkte da å få med diverse dyser, men der står det stille for meg. Vet at bilen bør på rullene og tunes men selv da trenger jeg dyser å bytte i. Fant en gammel tråd vha google der formula skriver at han bruker følgende: 60, 135 og 200 på 36 halsringer, hva er main, idle og ? ..... helt grønn  Hvilke størrelser dyser må jeg handle inn ?
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #1 på: august 16, 2013, 00:03:07 am » |
|
60 er idle 135 main 200 air
Husk at dyser kan brotsjes større og at de du bremser hos ofte har både brotsjer og dyser. Så det er ilke sikkert du trenger en hel haug.
Lykke til!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2 på: august 16, 2013, 00:22:27 am » |
|
Hei Kjetil. Har en del dyser. Du har ikke investert i bredbåndslambda?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #3 på: august 16, 2013, 02:22:00 am » |
|
Hvordan halsring sitter det i gasserne? Og ventilstørrelse i toppene? Mye portet?
Jeg har nye komplette dysesett på vei om du har tid til å vente. Havner mellom 1400-1600,- for alt av lavfart, hoved og luftdyser. Så slipper du å betale 5 dollar stykke i USA. Og har alt og velge i til senere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #4 på: august 16, 2013, 07:53:42 am » |
|
Hvordan halsring sitter det i gasserne? Og ventilstørrelse i toppene? Mye portet?
Jeg har nye komplette dysesett på vei om du har tid til å vente. Havner mellom 1400-1600,- for alt av lavfart, hoved og luftdyser. Så slipper du å betale 5 dollar stykke i USA. Og har alt og velge i til senere.
Sorry, 40 og 35,5 mm ventiler. Veldig forsiktig porting av topper (bygget av john ferguson) Gasserne er rett ut av esken så jeg må nok handle halsringer. Kan jeg starte opp og brenne inn kammen med gasserne slik de blir levert nye av piersideparts ? Blir en bratt lærekurve nå føler jeg, holdt på med boble siden 89 men aldri hatt større enn 1600 motor 
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #5 på: august 16, 2013, 09:46:50 am » |
|
145 main og 185 luft så burde du være safe. Men de motorene ender som regel rundt 135 main eller mindre. lavfarten kommer litt ann på halsring og husker ikke i farten hva disse kommer med ut av esken. Men om de er rundt 34mm vil jeg tippe du ender opp godt nede på 50 tallet. Så om du går for 60 går den ihvertfall ikke for magert.
Altså: 145 main 185 luft 60 idle
Dette er bare ca tall. Da to motorer sjeldent er like etter porting osv.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #6 på: august 16, 2013, 12:04:58 pm » |
|
60 er idle 135 main 200 air
Husk at dyser kan brotsjes større og at de du bremser hos ofte har både brotsjer og dyser. Så det er ilke sikkert du trenger en hel haug.
Lykke til!
Min 1915 ga med dysekombinasjonen over, 98,6hk på hjula. Engle 110, CSP Superkompetiton. Men jeg hadde 40mm gassere. Køddet mye med tenning, bygget om til fordelerløst, det ble bra. Tror du kommer nærme selv med disse dysene.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #7 på: august 16, 2013, 12:42:03 pm » |
|
145 main og 185 luft så burde du være safe. Men de motorene ender som regel rundt 135 main eller mindre. lavfarten kommer litt ann på halsring og husker ikke i farten hva disse kommer med ut av esken. Men om de er rundt 34mm vil jeg tippe du ender opp godt nede på 50 tallet. Så om du går for 60 går den ihvertfall ikke for magert.
Altså: 145 main 185 luft 60 idle
Dette er bare ca tall. Da to motorer sjeldent er like etter porting osv.
TAKK Da har jeg et bra utgangspunkt. Nå må jeg bare google litt hvordan man finner fram til dysene o.l. Finner nok utav det. Flott å ha så mye kompetanse her inne som vi noobs kan benytte oss av.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #8 på: august 17, 2013, 01:35:27 am » |
|
jeg har en synkroniseringsmåler til gasserne dine som jeg ikke trenger lengre, den bør du også ha. Alle de doble jeg har justert for andre har vært way off... Men de trodde de var justerte...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #9 på: august 17, 2013, 09:02:22 am » |
|
Jeg kjøper den, lars rosenquist hadde 3 stk med seg på scc og den siste solgte han når jeg kom for å spørre om han hadde  Skal hente hjem gasserne fra garasjen i dag og forske litt på de, jeg må finne ut hvor dysene sitter, hvilke dyser som står i, samme med halsringer. Som sagt er jeg kun bevandret i 34 pict verden så dette blir morro. Tar gasserne med hjem på kjøkkenbordet og googler og skrur tenker jeg.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #10 på: august 17, 2013, 10:40:18 am » |
|
145 main og 185 luft så burde du være safe. Men de motorene ender som regel rundt 135 main eller mindre. lavfarten kommer litt ann på halsring og husker ikke i farten hva disse kommer med ut av esken. Men om de er rundt 34mm vil jeg tippe du ender opp godt nede på 50 tallet. Så om du går for 60 går den ihvertfall ikke for magert.
Altså: 145 main 185 luft 60 idle
Dette er bare ca tall. Da to motorer sjeldent er like etter porting osv.
Det står 36 halsringer i gasserne, påvirker det noe mtp anbefalte dyser ? Originalt kommer gasserne med : 135 main 175 luft 50 idle
|
|
« Siste redigering: august 17, 2013, 11:33:08 am av Kjetil L »
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #11 på: august 17, 2013, 20:35:22 pm » |
|
145 main og 185 luft så burde du være safe. Men de motorene ender som regel rundt 135 main eller mindre. lavfarten kommer litt ann på halsring og husker ikke i farten hva disse kommer med ut av esken. Men om de er rundt 34mm vil jeg tippe du ender opp godt nede på 50 tallet. Så om du går for 60 går den ihvertfall ikke for magert.
Altså: 145 main 185 luft 60 idle
Dette er bare ca tall. Da to motorer sjeldent er like etter porting osv.
Det står 36 halsringer i gasserne, påvirker det noe mtp anbefalte dyser ? Originalt kommer gasserne med : 135 main 175 luft 50 idle Bør gjerne ha større luftdyser, har det liggende du kan få kjøpt. Har sluttet med weber, så du kan få kjøpe alle dysene minne billig.,, ?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #12 på: august 17, 2013, 22:22:22 pm » |
|
Da sier vi det slik, jeg kjøper dysene og synkroniseringsverktøyet.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
|