mai 05, 2025, 17:15:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Mulig å skifte bremselysbryter på hovedsylinder uten å måtte lufte "alt"?  (Lest 1886 ganger)
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« på: august 27, 2013, 19:39:35 pm »

Har defekt føler/bryter på hovedbremsesylinderen.

Kan denne skiftes uten at man må ta "full" lufterunde på bremsene?

Bilen er min 64 variant med en krets....
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Wheeler
Supermedlem
*****
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold


Vis profil

« Svar #1 på: august 27, 2013, 20:13:36 pm »

Pleier ikke være noe problem.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 27, 2013, 21:17:53 pm »

Eneste måten det skal kunne gå er om du får senket hele masterpumpen nedi bremsevæske. For så å skifte bremselysbryteren under væskenivå. Om bilen løftes i nesa så bryteren står rett opp, kommer det minimalt med luft inn. Men virker for meg enkelere og lufte på nytt. Får som regel ut luften på det ene fremhjulet. Dra på brekket før lufting og det blir minimalt  med bevegelese i bremsevæsken bakover. 

Bryteren sitter på trykksiden. Og du tilfører luft i systemet straks den skrus ut. Ikke til å unngå.
Loggført

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 27, 2013, 22:40:39 pm »

Ny bryter blir hentet hos Hotshop i morgen. Takker for gode råd! Har jo vakuumlufter og dette ordner seg nok fint.

Alt av bremser bak er nå nytt. Selve hovedbremsesylinderen er urørt og virker som bare det. Ikke værst! Den er 50 år!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: august 27, 2013, 23:09:53 pm »

Vet ikke hvor mye jeg ville stolt på den hovedsylinderen... Har selv opplevd hovedsylinder som virket helt fint, helt til den plutselig ikke lenger gjorde det.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 27, 2013, 23:48:44 pm »

Vet ikke hvor mye jeg ville stolt på den hovedsylinderen... Har selv opplevd hovedsylinder som virket helt fint, helt til den plutselig ikke lenger gjorde det.

En dag går nok  "gummien" i hovedpumpa, men for min del stoler jeg mye mer på gamle originale tyske saker enn diverse nye reprogreier.

Kjører noen tusen km med bilen i året og den brukes jevnt og trutt. Hva ødelegger mer bremser enn "stillstand" på biler som ikke brukes...

Er ganske sikker på at mange har enda eldre bremsedeler enn meg i sine femtitallsbiler?

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #6 på: august 28, 2013, 08:07:59 am »

Problemet er ikke nødvendigvis gummien i hovedpumpa i seg selv, men slitasjemønsteret som oppstår inne i hovedpumpa ved vanlig hverdagskjøring. Den dagen man "tæller til" på bremsepedalen i f.eks. en nødsituasjon, kan man oppleve at dette slitasjemønsteret ødelegger gummien.

Har selv opplevd totalt tap av bremsevæske på den bakre kretsen og har siden vært generelt skeptisk til over 30 år gamle hovedpumper.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 28, 2013, 11:49:17 am »

Du har nok rett - om man ikke bruker bremsene hardt nok i hverdagen. Mange eksempler på dette.

For min del tråkker jeg til så det holder et par ganger i måneden- for å teste - Original dekkdimensjoner blokkerer hos meg alle hjul da i alle fall på tørr asfalt ganske så greit.

Men kjører pent til hverdags - Gammelbil bør kjøres pent - alt kan jo gå i stykker og enkretsbremser er jo i såfall meget skumle.

Skal nok skaffe meg en ny hovedpumpe - greit ha på lager.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 28, 2013, 11:55:45 am »

Så lenge man er flink til å skifte bremsevæske hvert 2. år så holder en bremsepumpe leeenge. 50 år, tja hvorfor ikke.
Oftest merker man slitasje på disse pumpene ved at de siger inn når man trykker pent på pedalen.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 29, 2013, 00:17:07 am »

Nå er i iallfall bryteren byttet og luftingen var ingen sak!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!