66 bobla
Nybegynner

Innlegg: 46
Bosted: Hauge i Dalane, Rogaland
|
 |
« på: august 31, 2013, 17:02:17 pm » |
|
Nå er jeg drittlei. Kan noen forklare meg hvorfor dette skjer. Har overhalt motoren 2 ganger. Begge gangene har det samme skjedd. Det innerste lageret på veiven, det innforbi kamdrevet setter seg bom fast. Hver gang har jeg smørt godt før jeg satt motoren i sammmen. Veiven tørner fint rundt, ingen ting virker unormalt. Setter inn motoren og klargjør til oppstart. Når jeg får start på motoren sviver den maks noen minutter før den setter seg igjen. Alle oljekanaler ble rengjort og sjekket gjennomgang på. Lageret ser ut som det har vært gjennom en krig når en tar det ut. Ingen sår på veiven. noen forslag?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #1 på: august 31, 2013, 17:37:53 pm » |
|
Hei
1 du må linjebore blokka så går det bra det skjer noe når den blir varm
2 husk å polere veiva ved overhaling
3 kjører du oljetrykk før du starter
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
66 bobla
Nybegynner

Innlegg: 46
Bosted: Hauge i Dalane, Rogaland
|
 |
« Svar #2 på: august 31, 2013, 21:57:20 pm » |
|
Takk for svar. Motoren fikk jeg i sin tid i deler. Bygger den da opp med std lager. Alt fint og kjørte den i et par år. Bestemte meg i vinter for å dele blokka pga mye oljelekasje. Dårlig pakningstoff. Målte veiv og blokk og kjøpte nye lager. Polerte veiven før jeg satt den inn. Har kjørt oljetykk. Bygget om til full flow. Kan det ha noe å si. Har aldri linjeboret blokka. Kan den bli så ødelagt på noen få minutt? Blir vel knapt nok varm?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Marius828
Juniormedlem
 
Innlegg: 89
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #3 på: september 01, 2013, 00:14:56 am » |
|
Har du sjekket endeslakken på veiva?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Marius828
Juniormedlem
 
Innlegg: 89
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #4 på: september 01, 2013, 00:16:14 am » |
|
Skal være imellom 0.07 og 0.10
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #5 på: september 01, 2013, 09:46:35 am » |
|
Her høres det ut som en blokkert oljekanal. Et bilde av lageret kan være nyttig. Er det slik at dette lageret kun passer en vei også, med tanke på sporet i bakkant av lageret?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
66 bobla
Nybegynner

Innlegg: 46
Bosted: Hauge i Dalane, Rogaland
|
 |
« Svar #6 på: september 01, 2013, 19:32:22 pm » |
|
Har ikke målt endeslakk, men det var ikke noen problemer i det heletatt med motoren før jeg satt i nye lagere. Var i garasjen for å se om jeg kunne finne det første lageret, men har kastet det. Siste havariet har jeg ikke demontert enda. Regner med at det ser likt ut. Litt lagermetall var smørt utover veiven og selve lageroverflaten var helt ru. Satt helt fast på veiven. Måtte varmes for å få det av. Følte at matrialet i lageret jeg satt inn virket anderledes enn det jeg tok ut. Virket mer aluminiumaktig enn det gamle og lettere. Tror det var laget av malhe. Kan det være noe? Takk for respons. Må prøve å få ut motoren å få den til igjen. Kjedelig å ikke kjøre boble hver dag til jobb...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #7 på: september 01, 2013, 20:41:39 pm » |
|
Lageret sitter kanskje feil vei
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #8 på: september 01, 2013, 22:01:44 pm » |
|
Var lageret utenfor toleransene, eller stygt, siden du byttet?
Min erfaring er at mange byttet lagre unødvendig (siden de har motoren oppe) og noen får problemer som du etterpå, pga nye lagre som ikke er optimale/litt anderledes. Ett innkjørt glidelager er ofte bedre enn et nytt. Var lageret stygt fra før, skyldes det normalt sett dårlig oljepolitikk eller blokk/veiv som har slått seg.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
66 bobla
Nybegynner

Innlegg: 46
Bosted: Hauge i Dalane, Rogaland
|
 |
« Svar #9 på: september 01, 2013, 23:08:08 pm » |
|
Det var ikke det lageret som var dårlig. Likte ikke fargen på et av de andre. Var litt kobberfarget. Husker ikke helt hvilket, mener det var det som er delt i to. Andre gangen jeg overhalte den satt jeg tilbake dette gamle, som så helt fint ut. Tenkte at det nye kanskje var for trangt og at det kunne hjelpe å sette tilbake det gamle. De andre var jo nye. Hadde ikke tid til å bestille nytt en gang til. Bilen skulle lånes vekk i to bryllup. Det gikk jo i dass. Lageret sitter riktig vei, for ellers treffer ikke tappen. Den sitter i den ene siden. Det har jeg prøvd før. bommer du på tappen resulterer det i at veiven setter seg når du trekker til boltene på motoren. Når lageret satt seg rev det et avlagt spor i dette hullet. Kan jeg ha tettet noen av kjølekanalene når jeg satt inn pluggene etter fullflow operasjonen? Mener jeg både blåste igjennom kanalene og hadde "piperensere" gjennom det jeg kunne komme til.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #10 på: september 02, 2013, 20:32:16 pm » |
|
Er momentnøkkelen kalibrert riktig? Har vært ute for nøkkel som var på bærtur, sprakk en bit av en topp da jeg dro til...
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #11 på: september 02, 2013, 20:58:37 pm » |
|
Mål, mål og mål igjen. Journalene må måles for rundhet og diameter. Blokka for rundhet og diameter. Veiva for retthet. Om oljekanalen til dette lageret var tett ville heller ikke det lille lageret i enden fått olje. Med mindre det ikke er oljehull i lageret da.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|