Har en VW passat 1.9 TDI 3BG 2002 mod.
For litt siden kjørte dama bilen, da hun ringte meg og sa at clutchpedalen ristet og var vill, og at det i tillegg kom rare ulyder fra motor/under motor. ( første misstanke var at svinghjulet hadde tatt kveld)
Dagen etter da jeg hentet bilen, så laget den en funny lyd som virket til å komme fra undersiden av bilen (girkassa) Da jeg kjørte den avgårde så så d ut som d va noe som lak under bilen! kunne ikke konstantere om d var olje, girolje, eller bremsevæske!
Da mandagen kom skulle jeg kjøre på skolen, bilen var da helt fin, men en bitte liten ulyd fra den. Men ikke merkbart. Den hadde samme effekt, om ikke bedre! Sporet helt vanlig pga av brede dekk.
I tillegg til mange andre problemet med bilen, bagateller. Så kjørte jeg bilen på et forhandlerverksted som visstnok skulle være gode med bilen samme dag.
Da jeg fikk ut bilen, så mente de på at det muligens var en sylinder som hadde tatt kveld. Siden bilen ga svart eksos fra seg når de ruset den (kaldt vel og merke) Eller høyt turtall! Ja det er jo ikke uvanlig. I tillegg opplevde de at bilen nappet litt. Det har forsåvidt jeg også merket noen ganger.
Men de mente at det kunne være en sylinder, en kompis av meg som er mekaniker mente ved 99% sikkerhet at det var svinghjulet, og en annen kompis kom med et innslag at det var toppakninga som hadde tatt kveld.
Hva i svarte skal jeg gjøre for å utelukke hver enkelt av disse?
Bilen er chipet direkte i hjernen, bilen har ca 175-190 HK med chippen. Så svinghjulet har nok fått en god del juling gjennom tiden, siden det er konstruert for å takle orginale Nm.
Noen innslag om hva jeg skal se på, se etter og eventuelt gjøre?
