juni 16, 2024, 13:33:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: superdiff  (Lest 1801 ganger)
tds
Supermedlem
*****
Innlegg: 2000
Bosted: ålesund


Terjes garage.


Vis profil WWW
« på: oktober 07, 2013, 13:06:07 pm »

hei Glad
holder på å montere en super diff svingaksel med skrudde drivaksel
fester og oppdaget at krysset for planethjul er skjevt(ikke 90 grader)
er dette rett eller er det feilmaskinert???
Lurer også på hvordan (ev moment) det skal være på drivakselmuttrene på diffen( diffen er med skrudde fester og ikke segerring)


* superdiff.jpg (49.97 KB, 728x596 - vist 90 ganger.)
« Siste redigering: oktober 07, 2013, 16:54:23 pm av tds » Loggført
tds
Supermedlem
*****
Innlegg: 2000
Bosted: ålesund


Terjes garage.


Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 08, 2013, 22:54:34 pm »

!
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2 på: oktober 09, 2013, 09:01:57 am »

Hvis krysset er skjevt så er det vel akkurat det, mulig det er feil.

Hva skal du skru fast sier du?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
tds
Supermedlem
*****
Innlegg: 2000
Bosted: ålesund


Terjes garage.


Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 09, 2013, 10:45:09 am »

Hvis krysset er skjevt så er det vel akkurat det, mulig det er feil.

Hva skal du skru fast sier du?
har du montert en slik og vet hva som er feil eller rett???
visst ikke..........
Loggført
tds
Supermedlem
*****
Innlegg: 2000
Bosted: ålesund


Terjes garage.


Vis profil WWW
« Svar #4 på: oktober 09, 2013, 10:51:37 am »

desse??


* superdiff.jpg (86.29 KB, 728x596 - vist 104 ganger.)
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 09, 2013, 11:14:43 am »

Jeg har ikke montert akkurat denne typen før, men Hvis ting ikke passer så er det jo noe feil eller noe man gjør feil. Vil tro at hullene i denne klossen skal være 90° på hverandre.

Momentet på de siste der er jeg noe usikker på.
Men vil ikke tro at de skal trekkes til spesielt hardt da innmaten i diffen må kunne bevege seg. Her skal det vel måles klaringer og trekkes til likt på begge sider.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
tds
Supermedlem
*****
Innlegg: 2000
Bosted: ålesund


Terjes garage.


Vis profil WWW
« Svar #6 på: oktober 09, 2013, 11:28:17 am »

det ser ut som det er det er skjevt både i diffklumpen og i krysset..det fikk meg til å stusse....
mutteren skal da låses med kjørnerslag eller?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 09, 2013, 11:40:39 am »

JEE svarer sikkert snart Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #8 på: oktober 09, 2013, 13:49:04 pm »

Krysset til spiderdrev skal være skjevt. Hvis ikke går ikke tanningen på sol og spiderdrev i hverandre.

Har ikke vært borti skrudde ender på superdiffen da disse har ett litt dårlig rykte. De kan skru seg av under bruk. Men om du låser de med kjørnemerke og gjengelåsing burde det gjøre susen. Hvor hardt du skal dra til avhenger av hvordan de er lagd. Bunner de i den herdede platen bak solhjul. Eller treffer de en kant før dette? Om de treffer en kant er det bare og dra til rundt 50nm. Om de treffer den herdede platen å låser hele diffen ville jeg lagt meg på 0,1mm klaring mellom herdet skive og solhjul.

Vet ikke hvordan de generelle girkasse kunnskapene er. Men diffen shimses i side (shims ligger bak lagerne. Kommer i tykke 3-4mm og tynne 0,15-0,30mm. Og du skal ha 0,2mm forspenn på sidelokkene. Dvs når du trekker sidelokkene intill. Og deretter løsner mutterne på "ring" siden, skal sidelokket på løfte seg 0,2mm. Når sidelokket er løftet 0,2mm skal du høre backlash/slark mellom ring og pinion. Når sidelokket blir dratt til skal denne slarken forsvinne.

Om du får til dette har du en riktig oppsatt kasse/diff. Alt annet kan funke det også. Men da med redusert holdbarhet og styrke. Trikset er å være nøye og måle opp alle anleggsflater på gammel diff. Og shimse ny diff deretter. Om da kassen er orginal og urørt fra før. Det holder ikke å "bare" flytte over alt fra gammel til ny. Ingen flater er like. Og byttes sidelokket på "ring" siden tilføres ennå en feilfaktor.

Mål mål og atter mål. Og gi ikke opp før alt er som nevnt over.
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #9 på: oktober 09, 2013, 13:51:52 pm »

Glemte å nevne at du må bruke gammel type spiderdrev og matchende solhjul. 11 tenner. Det blir ikke lagd superdiffer som matcher 10 tenners spiderdrev fra 1300s kassene. De vil gå inn. Men får en veldig hakkete gange og veldig liten anlegsflate og overføre kraften på.
Loggført

tds
Supermedlem
*****
Innlegg: 2000
Bosted: ålesund


Terjes garage.


Vis profil WWW
« Svar #10 på: oktober 09, 2013, 14:41:33 pm »

takk for godt svar Jee!! Glad
skal vel få det til slik Gliser
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!