tds
Supermedlem
    
Innlegg: 2005
Bosted: ålesund
Terjes garage.
|
 |
« på: oktober 07, 2013, 14:06:07 pm » |
|
hei  holder på å montere en super diff svingaksel med skrudde drivaksel fester og oppdaget at krysset for planethjul er skjevt(ikke 90 grader) er dette rett eller er det feilmaskinert??? Lurer også på hvordan (ev moment) det skal være på drivakselmuttrene på diffen( diffen er med skrudde fester og ikke segerring)
|
|
« Siste redigering: oktober 07, 2013, 17:54:23 pm av tds »
|
Loggført
|
|
|
|
tds
Supermedlem
    
Innlegg: 2005
Bosted: ålesund
Terjes garage.
|
 |
« Svar #1 på: oktober 08, 2013, 23:54:34 pm » |
|
!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #2 på: oktober 09, 2013, 10:01:57 am » |
|
Hvis krysset er skjevt så er det vel akkurat det, mulig det er feil.
Hva skal du skru fast sier du?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tds
Supermedlem
    
Innlegg: 2005
Bosted: ålesund
Terjes garage.
|
 |
« Svar #3 på: oktober 09, 2013, 11:45:09 am » |
|
Hvis krysset er skjevt så er det vel akkurat det, mulig det er feil.
Hva skal du skru fast sier du?
har du montert en slik og vet hva som er feil eller rett??? visst ikke..........
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tds
Supermedlem
    
Innlegg: 2005
Bosted: ålesund
Terjes garage.
|
 |
« Svar #4 på: oktober 09, 2013, 11:51:37 am » |
|
desse??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #5 på: oktober 09, 2013, 12:14:43 pm » |
|
Jeg har ikke montert akkurat denne typen før, men Hvis ting ikke passer så er det jo noe feil eller noe man gjør feil. Vil tro at hullene i denne klossen skal være 90° på hverandre.
Momentet på de siste der er jeg noe usikker på. Men vil ikke tro at de skal trekkes til spesielt hardt da innmaten i diffen må kunne bevege seg. Her skal det vel måles klaringer og trekkes til likt på begge sider.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tds
Supermedlem
    
Innlegg: 2005
Bosted: ålesund
Terjes garage.
|
 |
« Svar #6 på: oktober 09, 2013, 12:28:17 pm » |
|
det ser ut som det er det er skjevt både i diffklumpen og i krysset..det fikk meg til å stusse.... mutteren skal da låses med kjørnerslag eller?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #7 på: oktober 09, 2013, 12:40:39 pm » |
|
JEE svarer sikkert snart 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #8 på: oktober 09, 2013, 14:49:04 pm » |
|
Krysset til spiderdrev skal være skjevt. Hvis ikke går ikke tanningen på sol og spiderdrev i hverandre.
Har ikke vært borti skrudde ender på superdiffen da disse har ett litt dårlig rykte. De kan skru seg av under bruk. Men om du låser de med kjørnemerke og gjengelåsing burde det gjøre susen. Hvor hardt du skal dra til avhenger av hvordan de er lagd. Bunner de i den herdede platen bak solhjul. Eller treffer de en kant før dette? Om de treffer en kant er det bare og dra til rundt 50nm. Om de treffer den herdede platen å låser hele diffen ville jeg lagt meg på 0,1mm klaring mellom herdet skive og solhjul.
Vet ikke hvordan de generelle girkasse kunnskapene er. Men diffen shimses i side (shims ligger bak lagerne. Kommer i tykke 3-4mm og tynne 0,15-0,30mm. Og du skal ha 0,2mm forspenn på sidelokkene. Dvs når du trekker sidelokkene intill. Og deretter løsner mutterne på "ring" siden, skal sidelokket på løfte seg 0,2mm. Når sidelokket er løftet 0,2mm skal du høre backlash/slark mellom ring og pinion. Når sidelokket blir dratt til skal denne slarken forsvinne.
Om du får til dette har du en riktig oppsatt kasse/diff. Alt annet kan funke det også. Men da med redusert holdbarhet og styrke. Trikset er å være nøye og måle opp alle anleggsflater på gammel diff. Og shimse ny diff deretter. Om da kassen er orginal og urørt fra før. Det holder ikke å "bare" flytte over alt fra gammel til ny. Ingen flater er like. Og byttes sidelokket på "ring" siden tilføres ennå en feilfaktor.
Mål mål og atter mål. Og gi ikke opp før alt er som nevnt over.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #9 på: oktober 09, 2013, 14:51:52 pm » |
|
Glemte å nevne at du må bruke gammel type spiderdrev og matchende solhjul. 11 tenner. Det blir ikke lagd superdiffer som matcher 10 tenners spiderdrev fra 1300s kassene. De vil gå inn. Men får en veldig hakkete gange og veldig liten anlegsflate og overføre kraften på.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tds
Supermedlem
    
Innlegg: 2005
Bosted: ålesund
Terjes garage.
|
 |
« Svar #10 på: oktober 09, 2013, 15:41:33 pm » |
|
takk for godt svar Jee!!  skal vel få det til slik 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|