vw62
Nybegynner

Innlegg: 49
Bosted: Halden
|
 |
« på: oktober 24, 2013, 22:57:43 pm » |
|
Hei. En liten ting jeg lurer på... Jeg har en 79 bay som jeg syns er gla i å "spore"eller"vandre" når jeg kjører.Begynner ved ca 30km/t. Kan dette ha noe med feil dekk å gjøre? Så og si alt er nytt i forstilling,inkl styresnekke. Vært å tatt forstillingskont 2 ganger,og ikke noe som helst av ledd/kuler er dårlige. MEN,det sitter 175/80 14r dekk på den,men ser det skal være 185/80 14r på den,kan det slå ut på den måten?  Dekkene er for øvrig nye de også.... Takk til de som måtte finne på å svare..... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #1 på: oktober 24, 2013, 23:15:09 pm » |
|
Bærekuler bytta? Min bay begynte å svømme etter bærekulebytte, fordi de gikk litt treigt. Blir bedre og bedre for hver tur, men nå har det gått på bekostning av utslitte endeledd, og hjelpesnekke.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
vw62
Nybegynner

Innlegg: 49
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #2 på: oktober 24, 2013, 23:51:25 pm » |
|
Bærekulene er nye ja..... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw62
Nybegynner

Innlegg: 49
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #3 på: oktober 25, 2013, 23:44:53 pm » |
|
Satser på at det går seg til som du sier,så for jeg heller utforske videre til neste år,går i dvale snart nå....  Men tusen takk for tipset...... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JonasB
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal
|
 |
« Svar #4 på: oktober 26, 2013, 23:10:48 pm » |
|
Hadde samme problem på westyn, med for trege bærekuler. Bilen var håpløs å kjøre.. Byttet kuler til en annen produsent, og det ble mye bedre. Hvis du har bærekulen løs, sa du kunne bevege kulen ganske enkelt for hånd. Dette var ok på alle fire før pressing, men etter pressing var det en som gikk litt i tregeste laget. Så her er det nok noen toleranser med for stort avvik..
|
|
|
Loggført
|
1303 cab -73 1300S -73 Konebilen Buddy 1300 -69 Guttebilen Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt.. Westfalia -77 Lillebror -71 2X Audi 80 -79
|
|
|
brandenburg
Nybegynner

Innlegg: 47
Bosted: trondheim
|
 |
« Svar #5 på: oktober 27, 2013, 04:22:37 am » |
|
Har kjørt med 175/80-14 på min bay i årevis uten antydning til vandring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw62
Nybegynner

Innlegg: 49
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #6 på: oktober 27, 2013, 19:49:23 pm » |
|
Her kom det flere fornuftige tips.... Prøver å kjøre litt til jeg, i håp om at det skal løse seg,om ikke er det nok bare å få sjekket opp de bærekulene. Er for øvrig shoppa hos Unneberg, om noen skulle kjenne til den fabrikaten..... Takk igjen for suverene innspill...... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #7 på: oktober 27, 2013, 23:57:28 pm » |
|
har du C dekk?? eller lastindexen på dekkene er nok til bilens vekt? har kjørt T2 med for liten lastindex på dekkene og bilen opførte seg som om sjoføren var berusa..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #8 på: oktober 28, 2013, 00:06:09 am » |
|
har du C dekk?? eller lastindexen på dekkene er nok til bilens vekt? har kjørt T2 med for liten lastindex på dekkene og bilen opførte seg som om sjoføren var berusa..
Ingen forskjell på min med 185R14c eller med 195/65-15.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #9 på: oktober 28, 2013, 00:18:29 am » |
|
har du C dekk?? eller lastindexen på dekkene er nok til bilens vekt? har kjørt T2 med for liten lastindex på dekkene og bilen opførte seg som om sjoføren var berusa..
Det er litt rart.. Lastindeksen er der fordi bilen har høy lasteevne og dermed KAN veie mye. Men en tom eller moderat lastet bay veier mindre enn en Passat og burde oppføre seg rimelig greit med vanlige dekk..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #10 på: oktober 28, 2013, 00:25:47 am » |
|
meinar dei var 165 fullprofil omtrent. sikkert bredden på dekkene som laga krøll?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #11 på: oktober 28, 2013, 00:47:29 am » |
|
meinar dei var 165 fullprofil omtrent. sikkert bredden på dekkene som laga krøll?
Denne ruller som 100% bruksbil i sommerhalvåret og har også vært på mye langturer i inn- og utland. Det gjør den på vanlige Vredestein 165R15 helt uten problemer.. Oppfordrer ikke til å ikke følge lastindeksen men jeg tror ikke det er der problemet ligger.
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #12 på: oktober 28, 2013, 01:08:21 am » |
|
vel i mitt tilfelle var orginale C dekk da som skulle til, men da trenger ikkje vera dette som er problemet her:)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Ivar
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
 |
« Svar #13 på: oktober 28, 2013, 13:13:51 pm » |
|
Denne problemstillingen kjenner eg godt til på Plokkopp'en (-75 Sika) Har skifta alle kulene, hjelpesnekka, sjekka styresnekka, ny styredemper, forstillingskontroll, original dekkdimensjon med 8 lags osv. Vinglete så det holder! Bruker glatt heile kjørebanen for å holde den på veien over 70! No har dei nye kulene passert 5000km utan i det heile å bli bedre  Den roer seg litt når eg har passelig last, ca 4-600kg. Har forsøkt å justere caster frå positiv til negativ, utan at det blei nokon endring. Nokon som har tabell over alle vinklane på T2B?? Er ganske fortvila for dette, for den forrige eg hadde gjekk som ei snor.....
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
vw62
Nybegynner

Innlegg: 49
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #14 på: oktober 28, 2013, 22:07:54 pm » |
|
har du C dekk?? eller lastindexen på dekkene er nok til bilens vekt? har kjørt T2 med for liten lastindex på dekkene og bilen opførte seg som om sjoføren var berusa..
Har ikke C dekk nei, skal jo sies at det er folk som mener at det er det som er feilen, noe med at dekka blir for vinglete sideveis..... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #15 på: oktober 28, 2013, 23:32:35 pm » |
|
Som nevnt tidligere, C-merkinga er der fordi bilen KAN være tung (ved full last). Normalt sett veier den mindre enn en vanlig personbil, og de klarer seg veldig fint uten C-merking. Det skader ikke å prøve men jeg tviler sterkt på at det er der feilen ligger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #16 på: oktober 29, 2013, 00:12:20 am » |
|
Som nevnt tidligere, C-merkinga er der fordi bilen KAN være tung (ved full last). Normalt sett veier den mindre enn en vanlig personbil, og de klarer seg veldig fint uten C-merking. Det skader ikke å prøve men jeg tviler sterkt på at det er der feilen ligger.
Min ble bedre uten C-hjul før bærekulebytte. Problemet oppstod etter bytte av bærekuler.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #17 på: oktober 29, 2013, 00:41:27 am » |
|
Men kan en helt uten videre sammenligne en passat og en T2? T2'en har høyre tyngdepunkt, mer utsatt for sidevind osv.. Litt erfaringer her:http://ratwell.com/technical/Tires.html
Basert informasjon fra Ratwell og erfaringer med de dekka jeg har nå.. har jeg kjøpt nye 195/70 15C dekk. Litt større rulleomkrets for bedre utveksling - og stivere dekksider. Har ikke fått byttet bremser enda, så den nye 5X112 felgene passer ikke helt (69 modell camper). Min erfaring med de nye dekka for derfor vente.
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
vw62
Nybegynner

Innlegg: 49
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #18 på: oktober 29, 2013, 01:00:30 am » |
|
Jeg setter nok på 4 riktige dekk for å utelukke det, kan jo hende jeg finner noe brukte greier også bare for å prøve.... Forteller hvordan det gikk etter å ha prøvd jeg..... Takk igjen for alle forslag!!! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #19 på: oktober 29, 2013, 01:09:50 am » |
|
nye berekuler er uhyre vare for feilmontering dersom da blir pressa på andre plassar enn ytterringen. vert dei skvist i midten blir dei problematiske med ein gong. dvs: må ha akkuratt rett tilpassa hylser når dei skal på plass.
ang dekkdim so er jo orginaldimensjonen egentlig 7.00-14 og den er jo større enn 185-14 som er vanlig her i landet. har nok lite å sei for forstillingen sin del,men kan hjelpa fjerde giret eindel:)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|