Balleklorin
Nybegynner

Innlegg: 24
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« på: oktober 28, 2013, 23:35:12 pm » |
|
God aften!
Noen her inne som har erfaring med å forlenge den originale rattstammen?
Vurderer muligheten for å sveise inn et skjøtestykke på noen cm, men forutsetningen er at jeg ikke har tilgang på dreibenk for å eliminere evt kast som kan oppstå.
|
|
|
Loggført
|
Rattling Pistons 13
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1 på: oktober 29, 2013, 01:08:22 am » |
|
Det løser du enkelt ved å tre en hylse med et spor i på utsiden av stammen, ELLER så kan du legge stammen og det nye stykket inni hjørnet på et vinkeljern slik at stammen og den nye biten blir liggende rett på hverandre.
Et annet alternativ er å tre et rør som passer utenpå og sveise det fast i hver del.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Balleklorin
Nybegynner

Innlegg: 24
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #2 på: oktober 29, 2013, 19:59:28 pm » |
|
Takk for det, der var det noen ideer. Forsøket, og utfordringen her blir å finne et rør med innvendig diameter lik utvendig på orginal rattaksling. Samtidig bør nytt rør ikke ha større ytterdiameter enn at jeg kan bruke opprinnelig øvre innfesting av akslinga. Da var det ut i garasjen for å måle... 
|
|
|
Loggført
|
Rattling Pistons 13
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #3 på: oktober 29, 2013, 20:01:52 pm » |
|
Akkurat den med rører så jeg på wheeler dealers når de restaurerte en polsk bil med gåen styresnekke.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #4 på: oktober 29, 2013, 22:34:07 pm » |
|
Rattstammen på T1 boble opp til 59 er lengre enn fra 60 og nyere. Grovere splines til ratt, men skal vel gå å sette nyere ratt på gammel, men ikke gammelt ratt på nyere, tror jeg.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Christer Folke Westlund
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #5 på: oktober 30, 2013, 00:10:04 am » |
|
Balleklorin.
Er rattstammen din for kort?
|
|
|
Loggført
|
Christer Folke Westlund Führer - Rattling Pistons - RP13 Kongsvinger
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #6 på: oktober 30, 2013, 02:13:15 am » |
|
Hvis du trenger bedre plass for beina, så har det fungert for meg å sette på et boss under rattet. Hvis du vil ha ytterligere plass, velg et ratt med "dish".
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vidar eiane
|
 |
« Svar #7 på: oktober 30, 2013, 11:44:20 am » |
|
Du har jo den klassiske patenten som jeg fant på min bil : hjulkryss 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Balleklorin
Nybegynner

Innlegg: 24
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #8 på: oktober 30, 2013, 21:43:00 pm » |
|
Du har jo den klassiske patenten som jeg fant på min bil : hjulkryss  Ja det er jo velkjent i hele miljøet...at hjulkryss brukes for å forlenge rattstammen  Folke(vogn) Westlund : har du sett mange kjøre reis med strake armer?
|
|
|
Loggført
|
Rattling Pistons 13
|
|
|
Christer Folke Westlund
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #9 på: oktober 30, 2013, 23:58:41 pm » |
|
Jo det har jeg sett.
Akkurat, så du skal få rattet nærmere deg, så du får 90 graders vinkel på albuene, og det holder ikke å jokke setet fremover fordi du er langbeint? Har ikke det problemet selv. Motsatt problem egentlig.
|
|
|
Loggført
|
Christer Folke Westlund Führer - Rattling Pistons - RP13 Kongsvinger
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #10 på: oktober 31, 2013, 00:15:22 am » |
|
Vet ikke hva du mener med "race". Når det gjelder banekjøring (som i rundt og rundt) har jeg forstått at mange liker å ha rattet nærme seg og ikke kjøre "med strake armer", men har aldri hørt at original plassering av rattet er noe problem i dragrace-sammenheng..
Om du har en '60 eller nyere bil løser du problemet elegant ved å bruke en pre-60 rattstamme. De er en god del lenger siden de er beregnet på flatt ratt. Da har du "hel ved", original VW rattaksel uten skjøting eller annet lurium. Jeg har gjort det motsatte på ovalen min for å kunne kjøre med dypt ratt. Nyere rattstamme og voila så sitter rattet på samme sted som det originale flate gjorde.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #11 på: oktober 31, 2013, 01:01:16 am » |
|
Kam man ikke også justere det bosset som på snekkas side av hardy skiven? Jeg har selv trukket rattstammen på 64'n 4 cm ut etter å ha satt på annen styresnekke.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #12 på: oktober 31, 2013, 10:39:23 am » |
|
Man kan jo bruke flere hardyskiver, løsne stammen og trekke den oppover. Må bare feste røret til stammen med en bøyle i bunnen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|