Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« på: november 24, 2013, 21:39:34 pm » |
|
1961 T1 med lange aksler, senket et par hakk bak, escra 17x7 felger med 42 i innpress. Kjøpte så store dekk jeg kunne ha under originale bredde skjermer og har 225x40x17 bak og 205x40x17 fremme (modda forstilling)
Bilen har stått som et prosjekt i mange år siden jeg kjøpte felger og dekk og nå i år kjøpte jeg eksosen jeg lenge har drømt om. Csp python.
I dag monterte jeg selve potta og fant ut at dekkene subber i potta ved fjæring (1 mm klaring når hjula står rett beint.
Teorien nå er å flytte fremfelgene bak og kjøpe nye smalere dekk fremme, 195x40x17 kanskje. Med 205 bak blir klaringen teoretisk 7-10 mm og spørsmålet mitt er om dette er nok. Hvor varm blir potta ? Hjulene roterer jo men ved lengre kjøreturer blir det vel uansett varmt.
Er det andre som kjører T1 med store felger med mye dekk bak som har opplevd dette og er 205 smalt nok?
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Klungland
Medlem
  
Innlegg: 217
Bosted: Etne
62 cab
|
 |
« Svar #1 på: november 24, 2013, 22:18:08 pm » |
|
Jeg kjører "BRM" 17x7 et 42 med 205/50 bak. Har 42mm Pyton. Har brukt stålbånd mellom lyddemper og utblåsning sylinder for å tvinge lyddemper lengre inn. Avstand mot dekk er ca 2cm og har ikke hatt problem med varme. Har kjørt over 160 mil uten problemer i sommar.
|
|
|
Loggført
|
Life is what happens while you are busy making other plans
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #2 på: november 24, 2013, 22:27:37 pm » |
|
Ok, regner med at du også har lange aksler bak og da er det jo så nært en kan komme min bil. Min er rustsveist en gang på 80 tallet med hjemmelaga spisser bak. Potta tar i karosseri samtidig som at det tar i dekk. Ikke noe justering mulig der.
Meeeen, har planer om å fikse klaringen på innsiden med en trekloss og hammer. Må det for motor/eksos vrir seg jo og vil ikke ha banking i karrosseri fra potta.
Da blir det bare å forsøke med 205 og deretter kjøpe nye fremdekk. Alltid er det noe, hadde vært flott å kunne brukt 225 da de smatt innenfor skjemkanten med ca 5 mm klaring, men ofrer ikke eksosen, den har jeg hatt lyst på i mange år.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #3 på: november 25, 2013, 21:21:00 pm » |
|
Har testet med et fremhjul i dag og 205x40x17 blir bare feil på min bil. Klaringen var ca 1 cm. Jeg har bestemt meg for å heller modifisere eksosen slik potta kommer 2 cm nærmere toppdeksel. Må i tillegg kappe litt i innerskjerm men ofrer glatt dette for mer gummi bak.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #4 på: november 25, 2013, 21:52:54 pm » |
|
Kan du ikke space ut bakhjula en del når du går ned på dekkdimensjonen?
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #5 på: november 25, 2013, 23:44:50 pm » |
|
Var inne på tanken men 205x40x17 er jo også en del mindre i høyden enn 225 så i stedet for å kjøpe enda flere dekk så jeg på modifisering av grenrør på csp eksosen, kappe bort 6 punktsveiser, kappe 4 rør og punkte litt igjen så kan jeg flytte kollektor 2 cm mot høyre så eksospotta kommer lenger inn mot motor.
Må kappe litt i innerskjerm men bilen min er kappet både her og der fra før så det betyr ikke noe.
Hadde liksom sett for meg å bruke 225 bak og på den måten får jeg det.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #6 på: november 26, 2013, 00:18:14 am » |
|
Selv hadde jeg valgt et smalere dekk.
Hvis du føler at 40-profil er for lavt så er det jo bare å gå opp til 205/45-17 som er nærmere originaldim mtp rulleomkrets/diameter
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #7 på: november 26, 2013, 09:53:31 am » |
|
hmmmm..... måtte blitt 205x50x17 da men da må jeg også skaffe spacere for å få hjula ut mot skjermkanten, blir for mye luft mellom skjerm å dekk uten, har lange studs så det er en mulighet.... får se hva det blir til. Tror jeg heller mot å få en i klubben til å modde kollektor da 225x40x17 virker helt riktig bak på min bil.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #8 på: november 26, 2013, 10:49:44 am » |
|
Hvor varm blir en potte? Hvor mye strålingsvarme vil den avgi? Jeg tror ikke dette er mye å snakke om, det er tross alt luft i mellom. En potensielt rødglødene skive er bare cm unna på noen biler, med en varmeledende alu felg i som eneste mellomlegg. Og dekkene overlever jo det.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #9 på: november 26, 2013, 11:01:55 am » |
|
Enig i den. Var vel egentlig det jeg lurte på i starten, trenger vi særlig klaring i det hele tatt, og hvor mye varme tåler egentlig et dekk ?
Går for 1,5 cm klaring, det må holde.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #10 på: november 26, 2013, 13:47:14 pm » |
|
På Ghia`n min har jeg potte på hver side på samme måte som Python. Der er det veldig trangt mellom dekk og potte. Vet ikke hvor mange mm jeg har, men problemet er ikke varmen. Derimot sideveis bevegelse av dekk, både fordi dekket flekser og fordi hele girkassen med akslinger går sideveis i svinger. Da subber hjulene i potta. Jeg har gått ned på bredden av dekket for å få mer klaring, siden begge dekkene mine ble blankslitte på innsiden etter noen runder på Herbie Memorial 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #11 på: november 26, 2013, 15:27:08 pm » |
|
Bra poeng ja... hadde ikke tenkt så mye i de baner.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #12 på: november 26, 2013, 16:25:10 pm » |
|
Nå har vel ikke du normale dekk på den bilen Berger? Jeg hadde kanskje 5 mm klaring mellom dekk og fjærplate på bussen min, hadde ikke nevneverdig mye subbeproblem med den.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #13 på: november 26, 2013, 18:02:11 pm » |
|
Nå har vel ikke du normale dekk på den bilen Berger? Jeg hadde kanskje 5 mm klaring mellom dekk og fjærplate på bussen min, hadde ikke nevneverdig mye subbeproblem med den.
Har kjørt med Hoosier Speedster dekk ja. De er stive som fy i kantene, mannen på dekksjappa klaget fælt når han skulle legge de på. Og jeg har gule stive girkassefester også. Men alt beveger seg, og det subber. Har vel kanskje kjørt den litt hardere i svinger enn det du fikk til med bussen 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #14 på: november 26, 2013, 22:28:47 pm » |
|
Nå har vel ikke du normale dekk på den bilen Berger? Jeg hadde kanskje 5 mm klaring mellom dekk og fjærplate på bussen min, hadde ikke nevneverdig mye subbeproblem med den.
Jeg har også bare noen mm i klaring til fjærplatene  All klaring er god klaring sies det. Min bil er en 80 talls cruizebil, kommer ikke på bane den.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #15 på: november 29, 2013, 19:34:12 pm » |
|
Da var grenrør sveist om, takk til Kai.
Kollektor flyttet 2 cm og etter litt kapping i innerskjerm skal det nå bli plass til både dekk og eksos.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
|