Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« på: desember 20, 2013, 01:37:08 am » |
|
Har jo demontert Råtta mi, og venter på alt nytt til forstilling fremme. Senk, korta og drop. Men tenker jo på at jeg av og til skal over fartsdumper og slikt.. Noen som har tenkt på muligheten for å erstatte støtdemperne med luftsylindre? Har jobbet litt med luftsylindre, og du kan jo regulere strupinga på dem så de også til en viss grad vil fungere som støtdemper når de ikke er i "løftehjelp" modus... Edit: seff beholde torsjonsfjæra, men kun bruke ved behov for mer klaring.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #1 på: desember 20, 2013, 09:06:52 am » |
|
Hør med Tegle hva han gjorde med 62 modellen han kjøpte av meg. Vet ikke om han er her inne så mye men du kan prøve john arne, han vet sikkert. Lurer på om det var noe volvo hi-jackers greier han monterte.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #2 på: desember 20, 2013, 09:14:15 am » |
|
Monroe lager hijackers, altså "vanlige" støtdempere du kan koble luft på for å få løftet bilen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: desember 20, 2013, 11:34:10 am » |
|
Ja, det hadde jeg helt glemt.. Hadde det på 77 commodore.. Ass up, nose down..  Det burde vel funke? Hijackers ja ...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #4 på: desember 20, 2013, 14:13:53 pm » |
|
Flere her på fjellet som har kjørt med det. Har funka det jeg har sett
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #5 på: desember 21, 2013, 13:00:07 pm » |
|
Da jeg kjøpte ghian min, satt det på et sett fra Airkewld. Det var støtdempere foran som var koblet på kompressor, og med brytere kunne jeg heve og senke som jeg ville.
 P1040415 (Small).JPG (19.41 KB. 640x480 - vist 398 ganger.) For at dette skal virke, kan man IKKE ha fjørplatene inne i torsjonsfjæringen. Denne er byttet ut med en jernstang som er festet fast på hver side av forstillingen, med skruene som vanligvis fester fjørplatene i bærearmene.
 P1040416 (Small).JPG (37.64 KB. 640x480 - vist 384 ganger.) Dersom fjørplatene er tilstede, vil ikke forstillingen kunne heves og senkes ved hjelp av en slik ordning. Da må man bruke den tradisjonelle puma-forstillingen med å heve og senke med å manuelt justere. Kitet fra Airkewld er her: http://www.airkewld.com/1969-79-Beetle-Ghia-Complete-Air-Ride-Kit-p/1002.htmHar et komplett sett liggende, med unntak av bærekulene. Vurderer å selge dette, da jeg ikke har bruk for det. ghia69
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #6 på: desember 21, 2013, 17:04:26 pm » |
|
Jeg har brukt Monroe ridelevelers (hijackers) på splittbussen min. Den var konvensjonelt senket med torsjonsfjærene til det punktet at hjulene ikke gikk rundt i hjulhusene. Så var det bare å kjøre på litt luft til hjulene gikk rundt. 
|
|
« Siste redigering: desember 21, 2013, 17:07:56 pm av Hot Owl »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #7 på: desember 22, 2013, 00:22:52 am » |
|
Forstår ikke hvorfor det ikke skulle virke med torsjon fremme? Senker den med puma og dropspindler. Om jeg da vil heve den bare noen cm, må jo dette kunne virke? De er jo konstruert (monroe) for å hjelpe originalfjærer ved høy last? Og Opel'n min ble veldig høy bak.. ? Jeg bruker link pin.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #8 på: desember 22, 2013, 16:03:34 pm » |
|
Det vil virke med torsjonsfjærene i.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #9 på: desember 22, 2013, 16:15:14 pm » |
|
Har ikke selv prøvd med fjærer. Kunne heve og senke bilen sikkert 20cm opp og ned med dette kitet. Tror at man kan heve og srnke litt med fjærer, men skal man heve og senke mye kan de nok ikke være der.
ghia69
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #10 på: desember 22, 2013, 23:43:52 pm » |
|
Ja, men da er vi enige :-)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
bug tech
Juniormedlem
 
Innlegg: 65
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #11 på: desember 23, 2013, 00:52:52 am » |
|
Jeg kjørte Gabriel hijackers forran på min oval på slutten av 80-tallet, med orginal fjærer med innsveisede senkere(før Pumaens tid), jeg kunne heve-senke den ca 8-10cm med en liten kompressor som fulgte med i settet, som var beregnet til Ford Granada (bak).
Martin.
|
|
|
Loggført
|
57 1200 T1 (Solgt) 69 2332 doka
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #12 på: desember 23, 2013, 01:23:53 am » |
|
Hvis noen som leser tråden er opptatt av lovlighet, sikkerhet og slikt: Hijackers/ luftstøtdempere foran er Helt forbudt i følge lovboka. Kun tillatt bak som lastregulering. Fjærene på bilen skal bære bilens vekt i forsvarlig kjørehøyde, ikke støtdempere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #13 på: desember 23, 2013, 08:37:39 am » |
|
Tror trådstarter kun var interessert i noe som kunne hjelpe han over en fartsdump og to. Forstod det slik at fjærene skulle være vekta til vanlig.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #14 på: desember 23, 2013, 10:10:47 am » |
|
Hvis noen som leser tråden er opptatt av lovlighet, sikkerhet og slikt: Hijackers/ luftstøtdempere foran er Helt forbudt i følge lovboka. Kun tillatt bak som lastregulering. Fjærene på bilen skal bære bilens vekt i forsvarlig kjørehøyde, ikke støtdempere.
Bagasjerommet i bobla er jo foran
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #15 på: desember 23, 2013, 12:13:11 pm » |
|
Bakdempere til Granada og Ascona funker fint på balljoint forstilling. Om det finnes sett som passer kingbolt, som fortsatt er i salg vites ikke. 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #16 på: desember 23, 2013, 14:47:04 pm » |
|
Jeg brukte bakdempere til Volvo 245 foran på bussen.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #17 på: desember 25, 2013, 10:54:01 am » |
|
Tror trådstarter kun var interessert i noe som kunne hjelpe han over en fartsdump og to. Forstod det slik at fjærene skulle være vekta til vanlig.
det stemmer det ja. Er klar over at du får skjærkrefter på bolter til støtdempere, og at konstruksjon og innfestning ikke er beregnet for dette. Tenker på bruksområder som: Inn over smøregrava, få jekken under, inn og ut av ferja, de verste fartsdumpene, kråle seg ut fra stien du har hatt picnic på.  Artig poeng at lasterommet er fremme, og det er der vi trenger luftdempere 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #18 på: desember 29, 2013, 08:40:11 am » |
|
Hvordan hadde det funket å bruke senkeforstilling med luftdempere fremme, og fjernet strammemekanismen på torsjonsfjøra? Sånn at den fritt kunne bevege seg? Da hadde jeg vel fått samme effekt som å fjerne fjørene og sette i aksling? Da hadde det vært lett å bygge om til vanlig senk. (Bare sette på brakett og mutter.)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #19 på: desember 29, 2013, 12:21:17 pm » |
|
Vil vel lett bli slitasje på midtstykket, da. Er jo ikke lager på det og det vil bevege seg i hver hump.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #20 på: desember 30, 2013, 15:43:42 pm » |
|
Det er nok bedre å bruke en hydraulikk sylinder eller en elektrisk aktuator slik at mittstykket står fast mellom justeringene. Men du må sørge for at justeringen ikke kan forflytte seg sidelengs heller. Det er der de sidelengskreftene blr overført fra hjulene til forstilling/chassis. For bærearmene har ikke anlegg mot forstillingsrørene.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #21 på: desember 30, 2013, 20:20:31 pm » |
|
Da høres det ut som en tøff jobb for den bolten og sporet den går i til dette bruket ja..
Hva med fjernstyrt låsing av disse strammerne, så jeg kan løsne dem, løfte opp fronten for hånd, låse dem mens jeg holder fronten i rett høyde? Har et par elektriske linæere aktuatorer på 12v, og har også flere forskjellige trykkluftsylindre..
Hva med en kombinasjon av assymetriske "sykkelsete" klemmer med god arm, og en aktuator på denne? Bør hvertfall kunne gi nok spennkraft? Disse aktuatorene jeg har er på 400nm med slaglengde på 200mm. Da bør det være nok å gå på til å lage skikkelig utveksling?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|