Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« på: januar 22, 2014, 14:52:01 pm » |
|
Jeg kunne bruge nogen tips og tricks til lyddæmpning af motorummet. Eller rettere sagt fra motorrummet og ind i kabinen. Bilen er en 62-model type, og de to 3-kantede puder der sidder der originalt er ikke aktuelle, men jeg mine ører er åbne ellers  Gerne billeder og effektive resultater
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #1 på: januar 22, 2014, 15:13:24 pm » |
|
Ett lag med Silent Coat og ett lag med Noise Isolator 4 eller 8 på hver side av brannveggen gir godt resultat. Alternativt begge lag med Silent Coat + Noise Isolator på den ene siden, hvis du ikke ønsker å ha noe inni selve motorrommet. Du bør også dempe gulver over girkasse og under baksetet, i samme slengen. http://bilstereosenteret.no/categories/dempematterDe trekanta putene bør være der, eller en god erstattning for disse. Da taktunellene blir rene høyttalerhornet og transporterer masse støy fremover i bilen.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #2 på: januar 22, 2014, 15:28:50 pm » |
|
De trekantede puder må modifiseres lidt for at de kan blive siddende på plads. Men der må findes en løsning som er bedre end disse eller? Lyder fornuftigt med den anden løsning. Får komme en tur forbi dig på jobben og høre mere. 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3 på: januar 22, 2014, 16:02:57 pm » |
|
Har du noe bra erstatningsmateriale for disse putene, Pål? Ghian trenger litt lyd-demping i det samme området...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #4 på: januar 22, 2014, 18:00:36 pm » |
|
Mitt beste tips er å erstatte putene med en tett celleplast, som da ikke suger vann. Vi har ikke noe materiale som er så stort og formlig at det passer til dette bruket.
Endel elektronikk kommer pakket i slike formstøpte plastkasetter. Disse kan du spikke til rett form og bruke. Rørleggeren har noe som heter Armaflex. Det finnes i ganske tykke matter. Disse kan du lime lag på lag for å komme opp i rett tykkelse. Men Armaflex er dyrt.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #5 på: januar 22, 2014, 19:27:46 pm » |
|
Kabin? Kjører du båt? Jeg har asfaltmatte og skum inni kupéen på bakveggen. Trenger ikke mer, skal jo ha litt "brøl" inn i bilen også
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #6 på: januar 22, 2014, 23:25:28 pm » |
|
Beste tipset som finnes er å montere et sett med CSP luftfilter av denne typen! Har gjort det nå på min 2110 med 48 Dellortos og det er helt fantastisk stille i bilen!  Selv om det er litt dyrt, anbefales det på det varmeste.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #8 på: januar 22, 2014, 23:28:44 pm » |
|
Kabin? Kjører du båt? Jeg har asfaltmatte og skum inni kupéen på bakveggen. Trenger ikke mer, skal jo ha litt "brøl" inn i bilen også Skum som i byggskum? Er ikke så sugen på det i så fall...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #9 på: januar 22, 2014, 23:29:00 pm » |
|
Drar motoren fortsatt like godt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #10 på: januar 22, 2014, 23:29:52 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #11 på: januar 22, 2014, 23:32:44 pm » |
|
Drar motoren fortsatt like godt?
Vanskelig å si, da jeg ikke har samme eksosanlegg som tidligere på motoren, men et som struper den veldig på turtallet.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
oval drag
Seniormedlem
   
Innlegg: 272
Bosted: vestfold Våle
|
 |
« Svar #12 på: januar 22, 2014, 23:41:30 pm » |
|
Dynamat virker også bra litt dyrt men veldig effektiv 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
kb
Medlem
  
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #13 på: januar 23, 2014, 10:18:30 am » |
|
Man skal ikke dempe slik lyd er min mening..  
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #14 på: januar 23, 2014, 12:20:50 pm » |
|
He he, hele "problemet" mit er at gutten på 3 år ikke mener jeg har reparert motoren da den "bråker like mye". Og resultatet er da at han ikke har lyst til at være med i bilen. Alternativet er en standard 1200 med oliebad filter................  Virker ikke så aktuelt godt nok. Pål, hvilke temperaturer fungerer det her mirakel middel du har på? Skal der være god og ordentlig værksteds temperatur, eller kan det bruges i uisoleret garage nu om dagen?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #15 på: januar 23, 2014, 13:16:53 pm » |
|
Pål, hvilke temperaturer fungerer det her mirakel middel du har på? Skal der være god og ordentlig værksteds temperatur, eller kan det bruges i uisoleret garage nu om dagen?
Du kan fint holde på med det nå, men det er anbefalt at stålet ikke er kaldt. Så har du mulighet til å parkere bilen inne på jobben gjennom dagen, er det klart en fordel. Dempemattene kan du bare la ligge i romstemperatur 1 døgn før du begynner, så blir de så myke at ekstra varme er helt unødvendig.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #16 på: januar 23, 2014, 13:58:07 pm » |
|
Har samme "problemet" med ghian. Herlig med litt lyd, men synes det blir ganske mye når jeg gir på. Vil det være mye å hente å legge dempematerialer under og bak bakseter, og på yttervegger i en cabriolet? Noen som har erfaringer med dette?
ghia69
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #17 på: januar 23, 2014, 15:02:39 pm » |
|
Har samme "problemet" med ghian. Herlig med litt lyd, men synes det blir ganske mye når jeg gir på. Vil det være mye å hente å legge dempematerialer under og bak bakseter, og på yttervegger i en cabriolet? Noen som har erfaringer med dette?
ghia69
Min erfaring fra Ghia MED tak er at lyddempingen ikke på langt nær hjelper nok. Har på begge sider av torpedoveggen ++ Synes også at litt lyd er fint, men veldig slitsomt når en skal ligge noen timer etter landeveien. CSP filteret er løsningen 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #18 på: januar 23, 2014, 15:42:20 pm » |
|
Har samme "problemet" med ghian. Herlig med litt lyd, men synes det blir ganske mye når jeg gir på. Vil det være mye å hente å legge dempematerialer under og bak bakseter, og på yttervegger i en cabriolet? Noen som har erfaringer med dette?
ghia69
Min erfaring fra Ghia MED tak er at lyddempingen ikke på langt nær hjelper nok. Har på begge sider av torpedoveggen ++ Synes også at litt lyd er fint, men veldig slitsomt når en skal ligge noen timer etter landeveien. CSP filteret er løsningen  Har du video av motoren med bilen "i fart" så det er mulig å høre lyden? Har forstått at mye av lyden kommer fra forgasserne når gassen er i bånn.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #19 på: januar 23, 2014, 15:50:59 pm » |
|
Har samme "problemet" med ghian. Herlig med litt lyd, men synes det blir ganske mye når jeg gir på. Vil det være mye å hente å legge dempematerialer under og bak bakseter, og på yttervegger i en cabriolet? Noen som har erfaringer med dette?
ghia69
Min erfaring fra Ghia MED tak er at lyddempingen ikke på langt nær hjelper nok. Har på begge sider av torpedoveggen ++ Synes også at litt lyd er fint, men veldig slitsomt når en skal ligge noen timer etter landeveien. CSP filteret er løsningen  Har du video av motoren med bilen "i fart" så det er mulig å høre lyden? Har forstått at mye av lyden kommer fra forgasserne når gassen er i bånn. Nei, har dessverre ikke det.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #20 på: januar 23, 2014, 17:55:56 pm » |
|
jeg har god erfaring med å kjøre på campingtur til SCC  Da fylte jeg hele baksetet og bagasjerommet bak bakseteryggen med puter, liggeunderlag, telt og dyner. Da ble det behagelig lydnivå  Men jeg deler Øyvinds erfaringer, det er innsugs-"støy" fra de doble spjellhusene som blir slitsomme over tid, og jeg har en plan om å teste ut med CB sine pressure-covers for turbo, og sentralt montert luftfilter ala CSP sitt system. Synes prisen på CSP-systemet er litt i overkant... Da kan jeg forsøke å få til en sammenlikning med og uten, for å se hvor mye dette begrenser flowet. her er et lite bilde: 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #21 på: januar 23, 2014, 18:37:01 pm » |
|
Kjøp Porsche. Den er ferdig dempet.
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #22 på: januar 23, 2014, 22:33:36 pm » |
|
He he, hele "problemet" mit er at gutten på 3 år ikke mener jeg har reparert motoren da den "bråker like mye". Og resultatet er da at han ikke har lyst til at være med i bilen.
Problemet er ikke støy, men feil oppdragelse Naboen kjører sånn derre vriåtter som bråker fælt, kompressor som hviner har den også. Guttungen hans (3åring) syns det er skikkelig kult, hvertfall når "fattern" sladder På turer får guttungen grønne hørselværn og far kan nyte motorbrølet fullt ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #23 på: januar 23, 2014, 22:38:58 pm » |
|
Ha ha, ja det kan der være noget om. Men der er "MYE BRÅK" med sådan der åbne tragte uden filterbokse og absolut ingen lyddæmpning på nogen af siderne af brandvæggen. Ingen puder på plads over gasserne og ikke har den taktrekk, tæppe eller andet af den type  Men hørselsværn i størrelse helt passe til gutten, plassering af barnestol foran i stedet for i bagsædet, og så en lettere fod på gassen er jo også en start..
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|