Lise-Lotte
Nybegynner

Innlegg: 3
Bosted: Lier
|
 |
« på: januar 08, 2014, 20:54:22 pm » |
|
Har akkurat hatt min 69-mod 1300 på EU-godkjenning. Fikk avslag pga dårlig selvoppretting. Bilen er generelt sett tung på rattet.
Før EU-godkjenning skiftet jeg alle fire bærekulene foran, samt ytre endeledd på høyre side. Etter skifting av bærekuler og endeledd, satte jeg spissingen 3mm toe-inn iht. demo film på youtube.
De koniske chamber-justeringsmutterene ble også justert iht. Haynes-manualen.
har noen noe forslag til hvordan jeg kan fikse selvopprettingen?
|
|
|
Loggført
|
“Once you can accept the universe as matter expanding into nothing that is something, wearing stripes with plaid comes easy.” ― Albert Einstein
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #1 på: januar 08, 2014, 21:21:53 pm » |
|
Her kan det være treghet i de nye innpressa bærekulene sjekk det først så kan det være feil på caster.Få tatt en hjulstillingskontroll hos noen med ordentlig utstyr så allt blir rett.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lise-Lotte
Nybegynner

Innlegg: 3
Bosted: Lier
|
 |
« Svar #2 på: januar 08, 2014, 21:33:26 pm » |
|
Caster, er det det samme som spissing?
Før jeg skrudde styrestagene fast i tromlene, kjente jeg på hvordan det var og vri tromlene frem og tilbake med de nye kulene. Det kjentes ikke unormalt tungt ut.
Derimot da jeg koblet på høyre styrestag med det nye endeleddet, ble styringen ganske tung i forhold. Endeleddet er helt nytt og stod på en 1303s - regner ikke med at det har noe og si så lenge det er riktig side og av ytre type.
|
|
|
Loggført
|
“Once you can accept the universe as matter expanding into nothing that is something, wearing stripes with plaid comes easy.” ― Albert Einstein
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
    
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #3 på: januar 08, 2014, 22:03:11 pm » |
|
mindre toe inn. Kansje faktisk litt toe out om de er veldig vanskelig.... Juster tilbake etter kontroll.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #4 på: januar 09, 2014, 17:19:05 pm » |
|
Caster, er det det samme som spissing? Nei! Se for deg hjula på ei handlevogn dei snur tilbake.Demonter styrestag og sjekk for treghet og få tatt en ordentlig hjulstillingskontroll  ]
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #5 på: januar 10, 2014, 21:56:21 pm » |
|
har du dødgang på rattet når hjula står rett fram? vist ikkje so skal du ikje sjå vekk ifrå at dødgangen kan ha vert stramma inn, for mykje på styresnekka. strammar du den for mykje vil den knipa på styringa og da medfører at rattet står der du slepper da. har du senkeforstilling kan ogso casteren vera medvirkande + at mangen puma forstillingar er av dårlig kvalitet sånn at vinkel mellom snekka og rattstamma er på blåbertur.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #6 på: januar 11, 2014, 14:48:55 pm » |
|
Caster, er det det samme som spissing?
Før jeg skrudde styrestagene fast i tromlene, kjente jeg på hvordan det var og vri tromlene frem og tilbake med de nye kulene. Det kjentes ikke unormalt tungt ut.
Derimot da jeg koblet på høyre styrestag med det nye endeleddet, ble styringen ganske tung i forhold. Endeleddet er helt nytt og stod på en 1303s - regner ikke med at det har noe og si så lenge det er riktig side og av ytre type.
Dette er caster vinkel: http://www.pirate4x4.com/forum/attachments/chevy/595757d1305082115-dana-60-pinion-caster-angle-question-caster.jpgJo lenger "bakover" spindelen lener seg, jo "kraftigere" selvoppretting får man. Men styringen blir også litt tyngre. Boblene har originalt relativt liten caster vinkel. Hvis du finner ut at du trenger/vil ha mer caster vinkel på dilen din, så er det bare å sette på et par caster shims.
|
|
« Siste redigering: januar 11, 2014, 14:52:13 pm av jubaluba »
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #7 på: januar 11, 2014, 18:12:42 pm » |
|
Det er ingen senk på bilen, og ja, det er litt dødgang på rattet. Jeg har misstenkt stram styresnekke den siste uka, og skal sjekke det når jeg kommer hjem fra jobb om noen dager  Eneste som er litt urovekkende er det faktum at styringen ble vesentlig hardere da styrestaget med det nye endeleddet ble koblet på. Sååå tight skal det vel ikke være? Vi får sjekke litt rundt og bruke sunn fornuft. Bilen ble i alle fall mye bedre å kjøre hva stabilitet angår etter at "spissingen" ble satt 3mm toe-in målt med målebånd  Om det er helt riktig for denne 69-modellen er jeg usikker på. Filmen på youtube tok for seg en 55-mod oval... Takker for tips.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #8 på: januar 11, 2014, 18:17:22 pm » |
|
jeg stilte vekk dødgang på 02 en min, men måtte stille tilbake på grunn av manglende selvoppretting. Men de fikk ikke negativ sleperadius før 02/03 i følge Haynes manualen?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
P-stop
Supermedlem
    
Innlegg: 914
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
 |
« Svar #9 på: januar 13, 2014, 14:18:37 pm » |
|
Jeg vill koblet av det "nye" styrestaget og kjent da. Har det vært montert på en bil så spørs det hvor lenge det har stått, hvordan ble det demontert også videre. Ofte veldig lurt å begynne med det enkle. Sitter kula der blir den tung å flytte på.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #10 på: januar 13, 2014, 19:39:48 pm » |
|
Og sjekke at ikke styredemperen går tregt/står i noe spenn?
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #11 på: januar 27, 2014, 19:55:24 pm » |
|
Jeg byttet alle fire bærekuler på jeans'en jeg hadde tidligere, og selvopprettingen forsvant. Treg på rattet. Bærekulene ble levert av en herværende aktør, men de var alt for trange. "Kjør en stund med dem, så blir de bra". Nei, det ble de nok ikke, selv etter 500 km...
En erfaren mann fortalte meg at bærekulene på en boble aldri blir gåen så lenge gummien er hel. Antakeligvis sant. Kjøpte meg en skrotet forstilling og byttet ut kina-kulene med tysk kvalitet fra 60-70 tallet. Da ble styringen som før.
M.a.o.: Bytt ut bærekulene igjen, det er mitt tips.
|
|
« Siste redigering: januar 27, 2014, 19:59:00 pm av JFP »
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #12 på: januar 27, 2014, 20:50:34 pm » |
|
Selvopprettingen var ikke tilstede før utskifting av kulene. De ble kjøpt på Unneberg, og husker jeg ikke helt feil, så er de av tysk herkomst. La inn en caster-shim på hver side og selvopprettingen ble temmelig bra  Bilen skal inn til godkjenning i morgen, og tror og håper at dette er "Bob's your uncle!"  Takker alle for innspill og tips.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #13 på: januar 28, 2014, 12:08:46 pm » |
|
Selv om det er "case closed" her, er bilen høy bak og lav fremme? Tenkte bare siden castershims hjalp?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #14 på: januar 28, 2014, 20:50:14 pm » |
|
Ser ikke akkurat slik ut nei. Ikke spør om historikk, det har vi ikke. Bilen ser "rett" og original ut. Bilen ble kjøpt for 1 1/2 par år siden og selvopprettingen var ikke orden da heller. Den ble EU-godkjent i dag og er 100% kjørbar, så vi er fornøyd med det 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
|