Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« på: januar 30, 2014, 18:46:57 pm » |
|
På hva annet enn olje eg skal ha oppi.
Eller for å spør på en annen måte. Eg lander på en motor som har mellom 100-140 hk
Girkassen har et sterkere første gear, superdiff og aluminiums sidelokk. Udvekslingen blir da som følger: 1: 3,78 2: 2,03 3: 1,26 4: 0,89 R/P: 3,88
Lurer på å sette 0,82 på fjerde giret, det vil utgjer ca 300 omdreininger lavere ved kjøring i 100 km/t Er det lurt eller kan det bli langt mellom 3. Og 4. Giret?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #1 på: januar 30, 2014, 20:50:16 pm » |
|
Den utvekslingen likner på S kassene? synes de funker fint på utveksling med standard rulleomkrets. Ville vurdert å sveise 3 og 4 gir, samt sette i sterkere skiftegaffel, da du sikkert vil bruke en stage1 trykkplate?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #2 på: januar 31, 2014, 00:15:20 am » |
|
Enn hva med kjøling av motor. Skal jo være en turbil dette så med oxyboxer på 100 hk++ så er det kanskje greit å 3000 rpm istedet for 2700 i ca 100 km/t , selv på type 3 motor....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #3 på: januar 31, 2014, 00:22:11 am » |
|
burde helst hatt kurve på moment/hk så kan man plotte det inn i girkalkulator med størrelse på dekka du skal bruke så ser man hvor mye turtallet synker mellom gira. om man havner på utsiden av arbeidsområdet til motoren
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #4 på: januar 31, 2014, 23:02:12 pm » |
|
Motor er ikkje lenger kommet enn at eg kommer til å havne på en 1904ccm ++ alt etter med tanke på at bremsesett fra csp er godkjent med tuv på 140 hk. Det skal være en stødig motor med godt dreiemoment som tåler noen bakker... Har brukt denne litt http://ranchotransaxles.com/calculator.htmlSkjønner ikkje helt hva du mener med å havne på utsiden knasten... Men så er ikkje dette noge eg er veldig god på heller, så da får vi finne ut av det og ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #5 på: februar 01, 2014, 01:17:44 am » |
|
blir å se på momentkurven du vil helst innenfor det "flate" området på momentkurven , når du girer , dvs att turtallet ikke detter under dette ved girskift noen motorer har lange fine flate momentkurver mens andre kan ha smalere kurver med mindre arbeidsområde liksom
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #6 på: februar 01, 2014, 22:17:11 pm » |
|
Skjønner... Eller da dukker det jo opp litt flere spørsmål. Ved å ta en 2,1L vannbokser å konvertere denne, en eller annen kam, hydrauliske ventilløftere, noen gode sylindre/stempel og et par topper, innsug og det som trenges for å få til et datasprut som går under lokket , går det an å regne ut momentkurve ? Og hvor mye bedre er en oxy kontra std? Og hvorfor? Etter litt lesing så ser eg at det er ikkkje bare plankekjøring.....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #8 på: februar 01, 2014, 23:57:14 pm » |
|
Fikk ikkje noe ut av den linken ...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #9 på: februar 02, 2014, 09:43:35 am » |
|
Jeg ser litt annerledes på det selvom Knasten såklart har rett i dette men momentkurven. En trimmet gatemotor med ikke for vill kam og kombinasjon av deler vil trekke råsterkt fra temmelige lave turtall, ihvertfall sammenliknet med en original motor. Derfor mener jeg at du nesten ikke kan få lav nok giring på det giret du bruker mest. Min 1303 har fått 1.25 3de og 0.82 4de gir og jeg har benyttet utvekslingskalkulatoren til CSP for å finne en profil på dekkene jeg mener jeg, og motoren, vil trives med.
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #10 på: februar 02, 2014, 11:33:58 am » |
|
vekt på bil spiller jo en rolle. skal det inn i en lett boble har det mye mindre å si en f.eks en fullastet camper.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #11 på: februar 02, 2014, 11:47:49 am » |
|
En Type 3 Ghia 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #12 på: februar 02, 2014, 11:51:46 am » |
|
får man inn 0.82 4 gir og 3.88 R/P så blir det ganske lavt turtall i 100 km/t med "normale dekk" se på de 2 kurvene her ved cruising i 100km/t vil man ca 2700 O/min denne som er original 1600 DP , den lager ca 78 lbs/ft ved 2700 O/min 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: februar 02, 2014, 11:52:10 am » |
|
så en 1915 som lager ca 60 lbs/ft ved 3000 O/min 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #14 på: februar 02, 2014, 11:55:37 am » |
|
resulatet blir jo en mindre kraft på hjula i cruising speed.
turtall her ved 215/70-15 dekk
|
|
« Siste redigering: februar 02, 2014, 12:11:15 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #15 på: februar 02, 2014, 12:51:09 pm » |
|
Eg har 185/65-15 og lander på ca 2700 ved 100 km/t.
Det du sier med 75 lbs/ft ved 2700 omd, standard 1600 dp, er det veldig lite? Og har noen momentkurve på en standard 2,1 l wasserbokser for å sammenligne?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #16 på: februar 02, 2014, 13:09:37 pm » |
|
Den var bra plukket å den 1915 der, ikke lett å finne en motor som drar så kort på turtall med så lavt moment på 3000 rpm. Med dreimoments kam i en 1915 som klaffer litt bedre så er ikke 90 lbs umulig ved 3000. Dvs. den vil dra bedre over hele fjæla enn en originalmotor. Med ditt økte sylindervolum og en w110 kam så vil du ikke bli noen sinke i trafikken.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #17 på: februar 02, 2014, 14:20:39 pm » |
|
Poenget var att man BØR vite litt om motor før man bygger girkassa. Og det finnes flere motorer med tilsvarende kurver. Att den ikke er "best" er en annen diskusjon og jeg tør påstå det finnes flere motorer der ure med kortere kurver enn laaaaange
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #18 på: februar 02, 2014, 14:30:56 pm » |
|
Wbx 2.1 har 174nm ( 128lbs/ft) ved 2800
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #19 på: februar 02, 2014, 22:00:02 pm » |
|
ok, då har me jo et bra utgangspunkt. Det ble nevnt en engle w110 cam lengre oppe. Er det en brukbar kam ? Eg har og snust litt på denne http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=2280En kompis som bygde med denne og ble godt fornøyd. Engle har jo denne karakteristikken http://vwparts.aircooled.net/Engle-W110-Type-1-Camshaft-1-1-or-1-25-Rockers-p/e6110.htmog eg må ty til ekspertise da eg ikkje har nok kunnskap ennå til å lese alt dette. Hva som passer sammen og sånt.... Men hva det angår gearkassen så leser eg det sånt at 0,82 på fjerdegiret må funke det... Men altså... Eg har snart ei wbx 2,1L blokk Har vel ikkje skrudd i det før nei... Dette blir bra... Sånn som kam og ellers alt som skal i blokka, passer det som om det var ei type 1 blokk ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #20 på: februar 02, 2014, 22:32:24 pm » |
|
du må enten bygge om til type 1 løftere eller bruke type4/wbx løftere med stor fot på en w110 pga mye løft på kammen
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #21 på: februar 02, 2014, 23:15:08 pm » |
|
Og hva foretrekkes mtp at eg ønsker hydrauliske løftere? wbx? Og bør eg gå for w110 kam?
|
|
« Siste redigering: februar 02, 2014, 23:19:44 pm av Endre S »
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #22 på: februar 02, 2014, 23:33:07 pm » |
|
da må du ha kam som er slipt for hydrraulsike løftere
CB har vel 4 stk å velge i
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #23 på: februar 03, 2014, 14:20:24 pm » |
|
Endre er det ikke oxybokser du skal ha ? Da er vel alt fra shortblock og ut T1 ?
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #24 på: februar 04, 2014, 18:07:00 pm » |
|
2251 Duration 266° / Dur. @ .050" 210° / Lift @ cam .276" / Lift w/1.1:1 Rocker Arms .303" 2252 Duration 270° / Dur. @ .050" 214° / Lift @ cam .298" / Lift w/1.1:1 Rocker Arms .327" 2254 Duration 308° / Dur. @ .050" 236° / Lift @ cam .319" / Lift w/1.1:1 Rocker Arms .350" Jeg valgte 2280 kammen til min Oxy motor (Earlybay camper) ut fra erfaringen i denne tråden: http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=37&t=122471&hilit=cooler&start=15Det er ikke en kam CB annonserer for hydrauliske løftere, men det fungerer fint. 2280 Duration 274° / Dur. @ .050" 222° / Lift @ cam .359" / Lift w/1.1:1 Rocker Arms .394" "Tmbryn" valgte vel også 2280 kammen til sitt oxy prosjekt. Vet ikke om han har fått den motoren ferdig Om du skal kjøre sentermontert kammer/spjell og MAP styring kan det være greit å velge en kam som er egnet. Jeg hadde Engle 130 i TL'en med WBX plenum kammer/spjell, hjemmemekket innsug fra Tine Meierier og Megasquirt i 2004/2005. Var noe klatt å få en stabil tomgang Du kan selvsagt benytte Alpha-n (TPS) i stede.. eventuelt hybrid Alpha-n. For lenge siden jeg holdt på med dette merker jeg.... du får lese deg opp selv :-)
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #25 på: februar 04, 2014, 20:39:49 pm » |
|
Ja eg leser å prøver å lære. Første steg er å få komplettert blokka med kam, løftere, sylindre og topper. Lurer litt på efi, ser litt ryddigere ut, og har litt korrespondanse til cb nå om å plukke de riktige delene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #26 på: februar 04, 2014, 23:39:47 pm » |
|
Endre er det ikke oxybokser du skal ha ? Da er vel alt fra shortblock og ut T1 ?
Vett ikkje om eg fulgte deg heilt i den Kjetil, men eg trur me finne det ut etterhvert :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|