Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« på: februar 06, 2014, 11:59:46 am » |
|
Ser det er HOT å spørre etter sveiseapparater om dagen så da prøver jeg også... Har ALDRI brukt slik før men ser jo helt klart at jeg må ha ett  Så hva/hvilket kjøper en nybegynner?
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1 på: februar 06, 2014, 12:17:13 pm » |
|
lettest å lære med Fotpedal og HF start. ville kanksje kjøpt ett brukt på finn av kjent merke. selvom kina apparatene visstnok skal fungere greit. og kjøp AC/DC så kan di tig'e Aluminium i tillegg 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #2 på: februar 06, 2014, 12:21:40 pm » |
|
lettest å lære med Fotpedal og HF start. ville kanksje kjøpt ett brukt på finn av kjent merke. selvom kina apparatene visstnok skal fungere greit. og kjøp AC/DC så kan di tig'e Aluminium i tillegg  Alu er kjekt.... Er på Finn og leter 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #3 på: februar 06, 2014, 12:26:26 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #4 på: februar 06, 2014, 12:28:17 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #5 på: februar 06, 2014, 12:30:11 pm » |
|
Det er vel dette EBB skryter voldsomt av. Gjør et søk her og du vil finne et bilde av en Colaboks som han har sveist sammen. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #6 på: februar 06, 2014, 12:33:46 pm » |
|
de små apparatene kan fort bli varme når du sveiser litt tykk alu, da det krever mye strøm det Hobart apparatet er i allefall kraftig nok .
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
RIN94
Medlem
  
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø
|
 |
« Svar #7 på: februar 06, 2014, 20:44:52 pm » |
|
Hobart apparatet er jo forsåvidt kvalitets merke, men tror du vil få problem med å få deler til det her i Norge om det skulle gå i stykker. Tror også du må ha ganske god sikring på dette for jeg vil tro det trekker en del strøm! Som Knasten sier så blir de små apparatene fort litt varme på heftigere alu sveising. Et lite triks man kan gjøre er og kjøre 50/50 blanding argon/helium gass. Dette gjør smeltebadet mye varmere. Det oppleves som du får "mer amper" om man kan si det sånn. 
|
|
|
Loggført
|
1300 - 68mod
|
|
|
|
RIN94
Medlem
  
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø
|
 |
« Svar #9 på: februar 06, 2014, 23:44:41 pm » |
|
Tror først og fremst det er pris. Skal du ha anerkjente merker innen ac/dc må du opp i 15-20tusen. Ac/dc maskiner er dyre. Viss du derfor ikke har interesse for og sveise aluminium. Er det mye billigere å kjøpe uten.
Har aldrig prøvd Kina ac/dc tig. Så har ingen erfaring med dem. Men vil tro det som blir solgt av norske forhandlere må være testet til en viss grad.
|
|
|
Loggført
|
1300 - 68mod
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #10 på: februar 10, 2014, 10:14:01 am » |
|
En kamerat har akkurat kjøpt nytt lite Esab ac/dc, det kom på over 20 lapper med God rabatt. Vet om flere som har lik som sveiser mye bilgreier og det fungerer til det. Konstruksjon av større greier krever nok større apparat ja.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rundolay
Juniormedlem
 
Innlegg: 67
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: februar 10, 2014, 23:34:55 pm » |
|
jeg har en rilon ac/dc tig. den har fungert fint for meg. og som privat person får du jo 5års garanti..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #12 på: februar 11, 2014, 02:46:04 am » |
|
små/halvstore apparat er nok heilt topp til "bil og hobbybruk" dei gampastore tig apparata er forbeholdt litt meir produksjonslinjer etc. men hugs at nye små apparat kan tilsvara eit gammalt stort eit. har god erfaring med blandt anna esab caddy tig 2200i , som sikkert er da samma sm Gunnar referar til. ikkje akkuratt gratis.
når me snakkar om tig..dei fleste kjøper jo ac/dc aparat for å kunna sveisa alu. hugs at ogso dei fleste skaplige mig apparat kan sveisa alu. men da krever sjølvsagt argon-gassblanding mm.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: februar 11, 2014, 11:20:45 am » |
|
Kjenner flere som har slike "Kina" apparat som rilon etc De fungerer og sveiser bra og har mye funskjoner som puls sveis, kurve opp/ned etc. som nevnt er bakdelen att de har lite duty cycle , att de ikke kan sveise tykt lenge på mitt apparat må jeg opp i en 170-180 A for å sveise tykk alu og ser man på spec på de mindre apparatene så er Duty cycle 40-60% på disse , dvs att det kan sveise 40-60% "av tiden" på den strømstyrken har du ikke mulighet å forvarme emnet så kreves det enda mere av apparatet for å få temperatur i emnet. Kvalititet på slangepakke etc er vel ikke tipp topp på kina apparatet, men duger til hobybruk nå og da. (sier'em) sjøl kjøpte jeg ett gammelt 350 A Miller apparat på 340 kg, vannkjølt. funker bra, men krever 40A sikring og har ikke puls funskjon. MEN sveise tykt leeeenge kan det ,
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
rundolay
Juniormedlem
 
Innlegg: 67
Bosted:
|
 |
« Svar #14 på: februar 11, 2014, 15:05:07 pm » |
|
jeg har jobbet som sveiser i mange år, og jobber fremdeles med det.. jeg bruker mitt lille rilon app. til nesten alt.. kan du ikke sveise med tig fra før, er det ingen vits med noe stort app. med masse innstillinger.. det er fint med puls, men vanskeligere å få en "forståelse" av smeltebadet når du sveiser med puls..
anbefaler et nytt billig app. hvis du skal bruke det til bil eller hobby..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #15 på: februar 14, 2014, 00:42:56 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #16 på: februar 14, 2014, 06:52:05 am » |
|
Høres ut som om det for de fleste holder med ett Rilon.
Som Tistlo sier det er Esab Caddy tig 2200i jeg foreslo. Flere her i området som har det som driver med bil. Ingen av de jeg har hørt om har klart å få det til å gå varmt på bil ting. De sveiser radiatorer, intercoolere og innsug til turbo biler bla.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #17 på: februar 14, 2014, 12:18:40 pm » |
|
Jeg har et Rilon(kjøpt av importtech) ac/dc(puls) apparat og det er jeg særdeles godt fornøyd med. Kanskje pga uerfarenhet så er jeg også fornøyd med slangepakken :-) Sammenlignet med slangepakken Petter aka Wide5 har på sitt kvalitets Tig apparat så ser jeg jo at det finnes mye bedre og mer justerbare varianter, men jeg har klart meg til mitt bruk. Jeg har sveiset bur, intercooler, braketter, giroverføringer og masse andre småting. Tømt to flasker gass så det har blitt en del sveising selv om jeg har glemt ut halvparten nå tydeligvis. Ingenting på apparatet har blitt ødelagt på denne tiden og forbruksmateriell har stort sett bestått av tungsten og tilsats. Det kan hende at det hadde vært lettere eller finere å sveise med et dyrere apparat, men det vet jeg ikke da jeg kun har brukt dette. Kan hvertfall si at det er godt nok for mitt bruk.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
|