hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« på: februar 15, 2014, 18:50:30 pm » |
|
knakk en bolt i dag (bombe  ) da eksosen skulle av. Står en cm med bolt igjen i toppen. Det er den øverste bolten til høyre (1600 dp). Sage hakk og prøve å skru ut, eller kappe og borre ut? Andre forslag til løsning???
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #1 på: februar 15, 2014, 18:59:33 pm » |
|
Liten hammer: noen passe harde slag på toppen av pinneskruen. Sett på en god griptang (Gripex) og vri forsiktig. Hvis den ikke rikker seg, slå på toppen og varme aluminiumen. Er du heldig vil hamringen løsne skruen sånn at du kan skru den ut. Bruk rustløser og vri litt frem og tilbake til den skrues lett utover.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #2 på: februar 15, 2014, 20:14:04 pm » |
|
sveis på ein mutter og skru av. eller sveis ein klomp i enden av pinnebolten sånn at den blir god og varm og skru ut med sjølvgripstong
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #3 på: februar 16, 2014, 00:22:30 am » |
|
Hvis du har igjen så mye som en cm, så ville jeg heller slipt flensen på eksosanlegget, slik at du får på en mutter.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
ErikTbg
Seniormedlem
   
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #4 på: februar 16, 2014, 20:14:20 pm » |
|
Skjedde det samme for meg igår. Du er ikke alene, om det er noe trøst! Jeg har forsøkt kontramutter, varme og slag, men null respons. Skal prøve og sveise fast en mutter i morgen. Ikke veldig lyst til å borre den ut! Noen som kan svare om det blir varmt nok med propanbrenner?
|
|
|
Loggført
|
Boble 61 mod, svart z-888 Boble 62 mod, evig prosjekt
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #5 på: februar 16, 2014, 22:35:15 pm » |
|
Kommer til å avvente til jeg har demontert toppene, så jeg slepper å dra med meg hele motoren for å få sveist på en mutter. Sprayer på litt penetrerende olje dann og vann og kommer til å varme med propanbrenner, slå, lirke og banne og dunke  . Å borre er noe dritt, for kommer man 0,1 % skeivt ut, så vil borret heller være i aluminiumen rundt enn i bolten  , men MÅ jeg borre den ut, så har jeg tilgang på søyleborremaskin. Hjelper litt. Tester sveisetrikset først. Wish me luck
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #6 på: februar 16, 2014, 22:43:37 pm » |
|
Dette har jeg opplevd noen ganger.... Hvis varme ikke hjelper og man må borre så finnes det nye pinnebolter med m6 i ene enden og m8 i andre enden. Først slip bolt ned slik man har en jevn overflate å borre i, start med en liten bor i senter av bolten og bor ut mer og mer. Avslutt med å gjenge opp til m8 og skru inn nye bolter. Selges på unneberg.
Husk, når du borrer innover og det slipper litt, da stopper man å borre, da er man gjennom bolten og på vei inn i toppen, er et lite mellomrom så man merker helt klart at drillen slipper.
Motor "må" ut hvis man skal borre og ikke har tilgang på boremaskin med 90 graders vinkel chuck.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #7 på: februar 16, 2014, 22:58:27 pm » |
|
Propan varmer nok. Varme og slag i enden på bolten hjelper. Ikke noe liten pinglehammer, minst 1kg "enhånd slegge" Har jeg så mye som 1 cm bruker jeg bare varme/slag og griptang, men bruker en med egnet kjeft. Biltema sine er ikke gode nok... Har jeg bare en kort stubbe sveiser jeg på en mutter. Som flere her sier varmer det opp bolten og det hjelper. Om jeg vrir av den lille stubben borer jeg ut bolten.. alt av skrue uttrekker greier jeg har testet er ubrukelig. Det eneste jeg har sånn passe er god erfaring med er et tilsvarende dette: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkersett-25-deler-20379/Bor og boreguide for å sette hullet midt i bolten er greit å bruke, så borer du bare med større og støre bor til du pirke ut restene. Om gjengene ødelegges setter jeg inn en Recoil, Biltema har nå en billig kopi (har ikke testet denne): http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Gjengereparasjonssett-191373/For all del, ikke slå inn en av de der pinnene uten at du er sikker på at bolten nå er løs! De knekker uansett og de vil du ikke prøve å bore ut :-) Jan Olav viser verktøyet i bruk her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,23577.90.html
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
ErikTbg
Seniormedlem
   
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #8 på: februar 17, 2014, 18:34:41 pm » |
|
Varmet med propan og slo med enhåndslegge, Men Bolten knakk igjen. Så da ble det borring og bruk av gjengetapp. Tok borringen på frihånd, med hjelp til å sikte vertikalt og horisontalt. Ordner seg for snille gutter!
|
|
|
Loggført
|
Boble 61 mod, svart z-888 Boble 62 mod, evig prosjekt
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #9 på: februar 17, 2014, 23:50:03 pm » |
|
Herlig! Har ikke startet på min enda. Skrudde motoren i fillebiter i dag, så litt vask av topper nå, så er bolten neste steg!
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
ErikTbg
Seniormedlem
   
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #10 på: februar 18, 2014, 00:11:22 am » |
|
Hvor kjøper en ny bolt? M8
Fikk også prøvd metoden med å sveise på en mutter på to av boltene på potta og det funka som et skudd! Neste gang går jeg for sveising med en gang om det er litt gjenger og skru en mutter på.
Takk for mange tips i denne tråden!
|
|
|
Loggført
|
Boble 61 mod, svart z-888 Boble 62 mod, evig prosjekt
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #11 på: februar 18, 2014, 09:11:54 am » |
|
Hvor kjøper en ny bolt? M8
Fikk også prøvd metoden med å sveise på en mutter på to av boltene på potta og det funka som et skudd! Neste gang går jeg for sveising med en gang om det er litt gjenger og skru en mutter på.
Takk for mange tips i denne tråden!
Unneberg selger oversize bolter med M8 i ene enden og M6 i andre.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #12 på: februar 19, 2014, 08:29:36 am » |
|
Orginal pinneskrue M8x35 delenr.N 014 400 4 skaffes hos nermeste VWforhandler må bestilles fra sverige koster veil.41,-ink.moms
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #13 på: februar 19, 2014, 09:40:49 am » |
|
Har prøvd tre metoder på samme motor, bore ut til originalgjenger, bore ut til hybrid, og sveise på mutter. Holder meg nå til å bruke M10/M8 adapteret, slipe i flukt, 4mm senterbor, og så 7mm i tilfellet jeg klarer å pirke ut restene, før jeg borer opp til 8,6mm og gjenger med M10. Etterpå er jo innfestingen bare sterkere, og bruk gjerne kobberpasta ved montering igjen...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #14 på: februar 19, 2014, 10:56:07 am » |
|
Er det M10 og M8.... da tok jeg feil med M6 og M8. Uansett, funker som smør.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #15 på: februar 19, 2014, 11:23:13 am » |
|
Boltene som holder vippe brygga er m10/m8.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #16 på: februar 19, 2014, 15:56:00 pm » |
|
Ja, men det samme er reparasjonsboltene til eksosen. Bruker 13mm nøkkel på mutrene..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
ErikTbg
Seniormedlem
   
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #17 på: februar 22, 2014, 09:52:57 am » |
|
Hadde problemer med et par andre bolter også. Har derfor forsøkt Heli - coil. Dette systemet fungerer helt utmerket!!!  Må bare få meg dette verktøyet i garasjen. Ser de selger sett både på Biltema og Jula. Eventuelt kan en sikkert få kjøpt bedre kvalitet til en noe høyere pris andre steder.
|
|
« Siste redigering: februar 22, 2014, 14:40:44 pm av ErikTbg »
|
Loggført
|
Boble 61 mod, svart z-888 Boble 62 mod, evig prosjekt
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #18 på: februar 23, 2014, 10:30:02 am » |
|
Helicoil er fint det, så får du stålgjenger i stedet for aluminium..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
ErikTbg
Seniormedlem
   
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #19 på: februar 23, 2014, 11:05:44 am » |
|
Heli coilen jeg satt inn var syrefast. Bytter en til syrefast bolt også kan en si farvel til rusproblemene og knekte bolter.
|
|
|
Loggført
|
Boble 61 mod, svart z-888 Boble 62 mod, evig prosjekt
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #20 på: februar 23, 2014, 11:36:02 am » |
|
Heli coilen jeg satt inn var syrefast. Bytter en til syrefast bolt også kan en si farvel til rusproblemene og knekte bolter.
imponerende at det hjelper mot rusproblemer og.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Ivar
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
 |
« Svar #21 på: februar 23, 2014, 11:51:44 am » |
|
Heli coilen jeg satt inn var syrefast. Bytter en til syrefast bolt også kan en si farvel til rusproblemene og knekte bolter.
Syrefast + syrefast er dårlig kombo! Skal svært lite til før gjengene her riv seg, sjølv med gode mengder koparpasta. Den elegante løysningen som varer 'evig' er vanlege svarte pinneskruer, med lang messing koppemutter. Pensle skrua med rå linolje før montering. Alltid laus å ta av! Koppen hindrer også rust på pinneskrua! Lages enkelt av 13mm 6-kant messingstang 
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
|