KONTAKT MILJØET ,BLI KJENDT MED FOLK OG FÅ TIPS.
SÅ VETERANVWKLUBBEN HAR MØTE HOS MØLLER FRYSJA TORSDAG 6 MARS 18.30.
ER IKKE MEDLEM ,MEN REGNER MED DU ER VELKOMMEN DER.
KJØP EN MEST MULIG USKRUDD BIL SÅ FÅR DU SANSYNLIGVIS MINST PROBLEMER.
ER IKKE ALTID DYRESTE BIL ER DEN BESTE......
VILLE IKKE VÆRT SÅ NØYE MED NAKKESTØTTER , ER IKKE DEN TRYGGESTE BILEN Å FRONTE MED UANSETT, MEN FULT MULIG Å SETTE INN SETER MED NAKKESTØTTER
HAR SELV EN 70 MODELL DER DET ER BYTTET SETERYGGER PÅ ORGINALPUTER
ER EN FIN BIL Å LÆRE SEG Å SKRU PÅ DA DET MESTE ER ENKELT MEN SKAFF DEG EN REPARASJONSBOK.
LYKKE TIL
Takk for tips! har endel oppgaver å skrive for tiden, så rekker ikke så mye.
Men - 'tørr' du gjette på prisen på nye seter? 500-2000 ?
Hva med nye dekk og prisen på dette.
Hvordan er det med orginale reservedeler tror dere? - er det veldig vannskelig å finne nye?
- jeg skal søke opp mer informasjon selv også altså, bare ting jeg lurer på nå

Tror ikke jeg hadde turt kjøre så lang uten nakkestøtte, skulle gjerne hatt kollisjons puter også, hehe !
Får vel kjøre med hjelm

Hei og velkommen til forumet.
Jeg samtykker med svarene du har fått over her men tar meg samtidig tid til å åpne opp for debatt på de to av de tre bilene du selv har som favoritter:
A og B er "moderne" utgaver og jeg garanterer deg at dem har rust. Vær skeptisk! At bilen har ny lakk er ofte ikke en fordel så ikke la deg blende av at bilen er blank.
Mitt tips, kjøp heller en rustfri, bra og ærlig bil til 40 - 60 - 80 000 fremfor en som krever mye innsats, tid og ofte frustrasjon.
PS: det er ikke enkelt å finne en bra bil og de som er bra blir ofte solgt før du får slått siste nummeret på telefonen. Det kan lønne seg å se utover grensene og også reise på treff for å slå til der på rette bilen.
Det er mye bra info her inne på forumet og du kan ta en titt på rustguidene for å se hvilke områder du skal fokusere på når du er ute å titter.
Mvh
BB
Hei - takk for velkommsten!
Så 1303 s modellene , eller "nyere biler" (etter 1970 da?), har mer problemer med rust? Jeg liker nok 1302 og 1302 modellene mest... men det er jo ikke noe 'must'.
- skal lete opp rustguidene

Fikk svar fra den i metallic, A. Han sier det mest er kosmetisk rusten på den.
Ja, selve fargen og lakken er ikke så alt for viktig for meg. - litt viktigere for meg at den ser allright ut på innsiden og at den går uten å måtte få den taua hjem 2-3 ganger i mnd

- men forberedt på at det kan bli kluss uansett hva jeg kjøper!
Vurderer to valg - kjøpe en litt dyrer en som du sier, eller en som er billigere og kanskje 'bytte ut' senere med litt tap. Siden det er min første bil, så lener jeg egentlig litt mot den rimeligere varianten. Da kan jeg i hvertfall bli litt kjent med bobla uten å bruke for mye med engang - og kanskje på senere tidspunkt 'oppgradere'.
1. Hva er fallgruvene ved å kjøpe boble? - hva burte jeg spørre og undersøke om og se etter.
Som f.eks rust under- på "bære bjelkene?"
Du finner en temmelig så bra rustguide her på forum. Bare å lese og lære.
4. Og et lite tilleggspørsmål - hvordan er det med bensin - må den blandes ut? (altså med olje?) En som har eid boble for lenge siden fortalte meg at dette må gjøres for noen år siden, men kanskje han tok feil.
Denne personen husker åpenbart ikke forskjell på Boble og Saab

Bobla har aldri hatt totakter og har derfor aldri trengt olje i bensina.
Anbefaler igrunn at du leser og lærer litt om bilen før du kjøper. Bobla var legendarisk for å være driftsikker og enkel å jobbe med i sin tid, men noen "kjør 15 000 km og sett den på service"-bil er den ikke, og mange av dagens verksteder vet knapt opp og ned på bilen. Derfor lurt å finne ut litt mer generell info på forhånd. Kjøp en bok - det finnes flere - eller les litt her, for eksempel:
http://www.thebugshop.org/gotech.htmTakk for oppklaring om bensinen - dette har vært ganske forvirrende for meg en god periode nå; ettersom jeg ikke har funnet informasjon om dette online. Var faktisk 2 personer jeg pratet med, på forskjellige tidspunkt, som mente man måtte blande ut bensinen.
hehe : " People will often want to stop you and tell you about "back when" they had a Beetle", søtt

Hei ! Ja, den er kjempe fin!
Det er faktiskt en av de fineste av de jeg har sett i det siste. (lite minus at det ikke er buet frontrute - men har ikke noe krav om det.)
La merke til den for litt siden. Ville vært fryktelig synd å ta ut de fine setene da?
Det er vel noe av grunnen til at jeg slo det litt ifra meg, for jeg tenkte at den faktisk var litt for fin for meg, og at jeg ikke ville ramponere den med mine sikkerhets krav. Det er jo litt finmanspynt den bilen din der synes jeg

Er det over skulder sele eller rundt midtjen i den nå? Dette er to ting jeg må omsider sette inn i så fall, nakkestøtter (omsider til bak også) og seler. Uff, nei, vet ikke omeg jeg hadde fått meg til å gjøre det...
Liker den veldig godt, men er kanskje litt for fin, for en tidvis blakk student.. må fordøye det litt.
Legg litt penger i en bra bil, Jøran sin er veldig bra, da kan du lære deg mye om bilen ettersom du vedlikeholder, isteden for "dra på seg trøbbel" med en bil der du må gjøre mye . Fort gjort å miste motivasjonen med en bil som trenger mye arbeid hvis det du helst vil gjøre er å kjøre/bruke den !

Godt poeng det, ja. Jeg gleder meg litt til å lære mer om innmaten også - men det er jo fint å ha innmat som ikke er råttent fra starten av

Er det helårsbil du skal ha ? Har du garasje ?
Bilen til Jøran er nok det beste kjøpet i den prisklassen du linker til på biler. Men du må ha en vinterbil i tillegg. Kjører du gammel boble på salta vinterveier blir de fort ødelagt, en bil som det er det værd å ta vare på, ikke noe man ødelegger på 3 vintre pga salt og rust. Tror jeg var litt for sein med å ringe på denne bilen den gang Jøran kjøpte den, tror det var en av de som "slapp unna". Er veldig lik i alle fall.
Jeg har tenkt litt på det du nevner, ikke å ha to biler, men å kjøre den mest i 'varmen' ja.
Dog forestiller meg å bruke den til og fra hele året, selv om den tidvis vil stå i ro. Kjører ikke så mye selv de gangene jeg låner bil av andre.
Har tillgang på garasje, et stykke unna fra der jeg bor, men den jeg omsider skaffer meg vil nok stå noe på asfalten.